Sumpigt innerfilter

#1 - 1 december 2004 08:45
Har ett stort problem med mina 2 Fluval 4+ pumpar, filterna är helt igen slammade med skit.

Jag får av det yttersta runt filtret när jag kramar och spolar på det, men inne i filtret får jag inte bort skiten. Mina pumpar har knappt något tryck efter 3 dagar.
#2 - 1 december 2004 08:57
kör det i tvätt maskinen utan tvättmedel.
#3 - 1 december 2004 08:58
Då blir dom säkert glada när jag har samma maskin som andra lägenheter :) Sen lär där finnas rester av tvättmedel.
#4 - 1 december 2004 09:08
Kanske inte världens bästa idé direkt...om jag får säga vad jag tycker...

Du säger spolar??? du spolar igenom filtret med rinnande vatten???
e kanske inte det bästa det heller..... men det borde juh bli rent då iaf..... Kan det vara så att du har oerhört "skitiga" fiskar... eller att du helt enkelt matar för mycket??
Märker det i mitt yngelburk där jag har ancistrusyngel.... pga av att jag matar mycket så slammar filtret igen snabbt oxå.

Bara några tankar iom att det slammar igen så fort....

hmmm har du flytväxter... typ andmat eller nått liknande... när jag hade det så tog det bara nån dag innan jag fick rensa filtret för att det slammat igen.....

Jag persoligen rensar mina filter i gammalt akvarievatten i en spann.... blir det inte rent i första omgången vatten så tar jag en omgång till..... har fått förståelsen att det är bättre iom att man inte sköljer bort den goda bakteriekulturen...

Vet inte om du fick nån hjälp direkt av mitt svar...
#5 - 1 december 2004 09:16
Inga flutväxter och jag matar med hikkari.

Jomen jag får inte bort skiten om jag bara ska lägga filterna i en spann. För skiten sitter så långt in i filterna.
HazelCR
#6 - 1 december 2004 09:57
Att trycket tappas efter bara några dagar kan också bero på någon spricka i magnetrotorn samt naturligtvis smuts i akvariet som täpper till. Sprickor kan vara svåra att se, även små gör att rotorn roterar betydligt sämre. Men knappast drabbar det flera pumpar samtidigt.
#7 - 1 december 2004 10:08
Ett tips!
Ta ut de 2 filterpatronerna innehållandes filtermatta.
Du behåller alltså själva "skalet", med stort hål nertil (där patronerna normalt trycks in) och "galler" på sidorna.
Fyll istället behållaren/skalet med blå filtermatta 10ppi, eventuellt kan du använda orginal filtermaterialet vid insugen (gallren och stora hålet) för att filtrera bort mindre patiklar.

Du får på detta sätt minst 5ggr större filter volym och det sätter inte igen lika fort.
#8 - 1 december 2004 10:41
ja nu var det juh inte att du skulle lägga fiterna i en spann som jag menade... utan att du skulle ... massera, klämma, gnida jaaaa.... helt enkelt "tvätta" filtrerna i en spann med "gammalt" på så sätt får du behålla de goda bakterierna och få bort smuts från mitten av filtret..... när du sköljer så rinner juh vattnet egentligen bara rätt igenom.... utan att egentligen föra med sig så mycket skit.
#9 - 1 december 2004 10:57
Alla innerfilter lider av kombinationen liten volym/hög genomströmning, vilket gör att de slammar igen. Jag har bytt ut alla vanliga innerfilter, typ Fluval 3 eller 4, mot pumphuvuden och rejäla bitar filtermatta (till mina nya 210-litersburkar har jag 15x15x35 = 7,9 liter). Kan gå i evighet om fiskarna inte är så många.
Ytterfilter funkar förstås också.
mvh Daniel
#10 - 1 december 2004 11:46
MIn erfarenhet av fluval är att do slammar igen snabbt, byt ut det snabbt som .... eller alternativt köp till ett extra filter om du inte vill lägga pengar på ett dyrt ytterfilter.
#11 - 1 december 2004 15:10
Jag har samma problem med mitt gamla Fluval 4 filter. Det slammar igen väldigt snabbt, medan Fluval 3+ som finns i andra änden kan gå i flera veckor utan rengöring. Har ingen aning om vad det beror på. Min lösning är helt enkelt att regöra det en gång i veckan genom att trycka ut slemmet i en spann med akvarievatten.
#12 - 1 december 2004 15:34
Kan tillägga att med mitt "tips" ovan, kan jag köra ett Fluval 4+ som ensamt filter i mitt 450 kar (har aldrig haft problem med nitrit eller liknande). Jag får göra rent var 3:e månad ungefär, inte pga minskad genomströmning, utan för att det blir lite för mycket partiklar som far runt i karet.
#13 - 1 december 2004 15:46
Köp nytt filter, är det det nya fluval+?!?!?! så spara halva filtret! annars klipp av halva filtret och köp ett nytt om du inte får ut skiten ur det, jag kör med två fluval 4+ i mitt 200L + ett ytterfilter! och jag får ränsa varje månad av att det stoppas av slem och skit och då svättar jag dem ordentligt men inte för mycket! och så byter jag filter varje år också så att inte det ska bli för mycket belasning på filtrena!
#14 - 1 december 2004 16:11
kanske borsta det med en borste?...
#15 - 1 december 2004 22:26
Det går inte att koka skiten?
#16 - 6 december 2004 13:09
Då försvinner garanterat alla nyttiga bakterier i filtret...
#17 - 6 december 2004 13:19
Har du kollat hur impeller huset ser ut? min 4á var lika dan tills att jag rengorde impeller huset och efter det har det alldrig varit några problem

Annons