Men varför är det svårare att få en sump tystgående? Är det andra pumpar som skall till?
Det är samma typ av pump, dvs synkron magnetrotorpump. Problemet ligger i att man måsta balansera avrinning mot upppumpad mängd. Om du stryper avrinningen går det ingen luft i den och det blir knäpptyst, men minsta lilla som sätter swig där och du har översvämmning. Alla andra säkrare lösningar kräver att det finns plats för mer vatten än det går i vid normal drift. Denna outnyttjade volym måste fyllas med något....Nämligen luft. Det är en fantastisk syresättning av vattnet innan iltret, men det är svårt att få tyst.
Givetvis finns det alternativ, tex med flera avrinningsrör. Man får helt enkelt tänka lite extra för att få det tyst. Jag köpte ett färdigbyggt system med en del problem inbyggda som man får leva med.
Sedan har jag för mig att jag såg en sump i någon tråd här på zoopet som inte såg ut att ha något filtermaterial alls - kan det stämma?
Absolut. En sump är bara ett annat kar som är kopplat till huvudkaret. Vad du använder den till är upp till dig. Kanske biologisk rening med vattenväxter och nyttodjur?
Och bortsett från att det är svårt att gömma tekniken i ett ytterfilter än i en sump och att ytterfiltret kan behöva ngt mer frekvent rengöring - skulle man kunna jämställa dessa?
Definitivt inte, läs ovan.
MVH
Magnus