sump till sötvattenskar

#1 - 24 augusti 2004 21:41
Tjena

Jag ska snart bygga mig en ganska skrymmande bakgrund i frigolit till mitt 375 kar vilket innebär att jag kommer förlora ganska mycket vattenvolym. Tanken slog mig då att jag kan kompensera detta genom att använda en sump på lämplig volym under karet. Men om jag ska ge mig i kast med ett sånt projekt så vill jag inte bara använda det som en vattenreserv utan även som filteranläggning.

Frågan är då hur jag ska inreda och detta optimalt för sötvatten. Alla ritningar och dylikt jag hittat är ju som väntat för saltvattensbruk. Går de att direkt översätta dessa till sötvatten?

Är det någon som har en sötvattenssump som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Tacksam för tankar och svar

/Kalle
#2 - 25 augusti 2004 07:46
Titta lite på poseidons zoon, han har en sump kopplad till 6 kar i en ställning.

Problemet som jag ser det är att skiten samlar sig på bottnen i ett sötvattenskar och inte på ytan som i ett saltvattenskar (pga densiteten). Om man nöjer sig med att suga ut skit på bottnen varje vecka och ha sumpen som enbart biologisk filtrering så har man ju ett mycket bra men svårarbetat kar.

En lösning skulle vara att ha den klassiska ytavrinningen som tar låt säga 1000 liter i timmen, sen sätter man en pump vid bottnen som pumpar ca 800 liter upp i ytavrinningskammaren. Då kommer pumen att ta med sig bottenskiten och resterande 200 liter rinna från ytan. Det bästa av två världar. Men se till att det är ordentlig skillnad i kapacitet mellan de två pumparna. Om pumpen i karet skulle pumpa mer tillfälligt av någon anledning har man översvämmning i sumpen. Det går givetvis att lösa det med, lösningen heter claes olson nivåvakt.

I sumpen är du förmodligen inte interesserad av dsb, skummare, kalkreaktor osv. Du skall ju främst ha biologisk filtrering. Det går att fixa med massor av blå filtermatta. Själv skulle jag sätta ett eller två pumphuvuden med filtermatta i sumpen. Fördelen är att man slipper använda sumpcirkulationen till filtrering, vilket minskar risken för översvämmning.

OJ, helt plötsligt har vi ett system med en lyftpump, 3 pumphuvud och 2 nivåvakter. Visst känns det mycket, men man vill ju ha ett lättskött akvarium med så lite översvämmningsrisk som möjligt.
MVH
Magnus
#3 - 25 augusti 2004 08:41
Jo det vill man absolut... Tack för dina tips Tropfrog!

/Kalle

Annons