Sump fråga

#1 - 29 februari 2012 20:27
Ska precis sätta mej med ett första försök av något egenbyggt. Så vad är inte bättre än att öka filtervolymen till mina kära PraktBotier. Skaffade mej en HammarPlast låda och lite extra lock som får leka väggar. Men något jag inte lyckats hitta är en bra metod för att limma fast delarna i lådan. Vill ju skapa några skiljeväggar så vattnet blir tvunget att ta den långa vägen.

Så vilket limm bör jag skaffa för att få detta att funka.
Silicon går bort helt då lådan är byggd i FET plast och detta gör att silicon inte fäster så länge.

Sedan så tar jag gärna emot tips från er som byggt en sump (eller 10) om hur många väggar och dylikt som kan vara värt att bygga i lådan.
#2 - 29 februari 2012 21:05
PL400 fäster på det mesta, sen hur pass bra de är å ha i en sumplåda vette tusan, är nog kanske inte de nyttigaste limmet :p

men det ska ju finnas något lim/silikon som heter typ tech7?! kanske det funkar.
#3 - 29 februari 2012 21:32
epoxy kanske, det används ju tex i alla pumpar!
#4 - 29 februari 2012 21:34
epoxy borde funka. när det väl härdat ska de ju inte vara någon fara för gifter å sånt.
#5 - 29 februari 2012 21:50
epoxy hade jag inte tänkt på..
Men fäster det på alla typer av plaster då??
Tech7 har ja aldrig hört talas om...
Blir att undersöka..
#6 - 1 mars 2012 09:51
Lådan är nog gjord av propenplast (eng: Polypropylene) PP. Mycket svårt att limma. Kan gå med värmelim annars är det speciallim för just propenplast som gäller.

Annons