Denna fråga har kommit upp en del innan men har liksom dött ut innan nåt svar eller resultat har kommit fram. Kanske för att folk tycker det är onödgit att hålla på med sumpar när man har sötvattenskar..? Kanske ligger nåt i det iofs... men men..
Jag håller på att planera ett tanganyika kar på ca 200l. Till detta är jag sugen på att bygga en sump som får ta hand om filtreringen. Dels för att det har en hel del fördelar men också för att jag helt enkelt är lockad av principen och av att bygga en sump och få den att fungera. Ett sätt att maximera planerings- och byggprocessen helt enkelt, vilket ju är ett av de stora glädjeämnena här i livet:)
Men hur hade NI utformat en sump om ni nu hade blivit tvingade till det under pistolhot? Rent schematiskt.
Antal kammare?
Arkitektur?
Filtermaterial?
Växter, i så fall vilka?
Övrigt?
Skulle en sötvattenssump skilja sig särskilt mycket från en saltvattenssump? Rent principmässigt alltså? I så fall på vad sätt?
Jag har också en gammal idé och skiss på ett sandfilter och tycker det skulle vara kul att kombinera in det tillsammans med sumpen. Jag hittade helt enkelt en stor glasvas för en femtilapp på rea, vilken är i stort sett ett rakt fint tjockt glasrör. Superb bas för ett fluidiserande sandfilter tyckte jag! :)
Men som sagt, idéer och synpunkter på sumpen först och främst, tack! Se det som en brainstormning eller nåt, behöver lite input känner jag från andra mer erfarna akvarister.
PS
Det är sumpen jag är ute efter att diskutera inte anslutningen till akvariet ovanför. Så frågor om överrinning, borrning och översvämning kan vi ta en annan gång..:)