Sump?

#1 - 18 juli 2007 19:49
Har tittat runt här på forumet och sett att det finns en del användare som använder sk. "Sump". Vad är detta och hur fungerar den?
#2 - 18 juli 2007 19:54
Sump är som ett stort filter man pumpar vatten genom "typ" ett akvarium på 50-100 liter sen går det tillbaka till akvariumet igen.
#3 - 18 juli 2007 19:55
ok. Har man filter och grejjor i dom här "akvariumen" på mindre volym?
#4 - 18 juli 2007 19:55
Hmm kanske skulle säga att i den lilla burken så kan man ha olika matrial typ sand/filtermassa lr dyligt som vattnet rinner igenom.
#5 - 18 juli 2007 19:59
Låter som det verkar mkt enklare att ha en klassisk pump :p Eller har det nån egenskap som inte en pump kan ge? Syftar på Inner/Ytter-Filter
#6 - 18 juli 2007 20:05
Ja du får mycket större filter än vad inner/ytter filter är.
sen slammar dom inte igen som dom gör heller.
#7 - 18 juli 2007 20:06
Ok. Tackar för svar :)
#8 - 19 juli 2007 04:45
Hur får man ner vattnet till sumpen och tillbaka i akvariet igen och dessutom hålla rätt vattennivå?
#9 - 19 juli 2007 09:06
MagArne skrev:
Hur får man ner vattnet till sumpen och tillbaka i akvariet igen och dessutom hålla rätt vattennivå?

http://www.dursostandpipes.com/ och en pump som för vattnet från sumpen tillbaka till akvariet.
#10 - 19 juli 2007 10:03
I sumpen kan du ju ha all utrustning så du slipper ha det i akvariet. Om sumpen är tillräckligt stor så kan du göra vattenbytena där också, så blir det mindre störning i huvudakvariet. Sen har du en mycket bra syresättning av vattnet när det rinner ner till sumpen. Du får även en större vattenvolym som tål nedsmuttsning mm bättre.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 19 juli 2007 10:26
santa skrev:
Ja du får mycket större filter än vad inner/ytter filter är.

sen slammar dom inte igen som dom gör heller.

Nja det beror väl på vilket filtermaterrial man använder. Självklart har en sump en del fördelar som att det finns möjlighet till att utnyttja en större filteryta, men nog skulle jag vilja påstå att i 99% av alla akvarier så behövs inte detta.
Med rätt filtermaterial i såväl inner- som yttrefilter så finns det ingen som helst anledning till att det skall slamma igen där.
#12 - 19 juli 2007 11:47

Med rätt filtermaterial i såväl inner- som yttrefilter så finns det ingen som helst anledning till att det skall slamma igen där.

Lite intressant.... exempel på rätt filtermaterial?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 19 juli 2007 12:18
lunar skrev:
Lite intressant.... exempel på rätt filtermaterial?

Det finns ju mängder av trådar i forumet om detta där olika synpunkter har kommit fram om detta.
Som du kan läsa i Zoopets basartikel om "Filter och filtermaterial" så är en större filtermattebit bra som innerfilter och sedan har jag själv kört med minibiobollar samt filtermattekuber i ytterfilter. Bägge funkar i åratal utan att man behöver göra rent filtret.
#14 - 19 juli 2007 12:33
http://www.dursostandpipes.com/ och en pump som för vattnet från sumpen tillbaka till akvariet.

Aha, nu förstår jag. Smart lösning. Skulle vara kul med en sump men då vill jag allt ha akvariet i ett våtutrymme med golvbrunn.

Annons