Sump?

#1 - 21 mars 2010 19:51
Tjenare!

Går i funderingar på att skaffa ett 720 och är lite inne på att bygga sump för att slippa ha nånting i karet.
Men har ingen egen erfarenhet av detta så är lite nyfiken på vilka nackdelar / fördelar det finns med detta?

Mvh /Eric
#2 - 21 mars 2010 19:56
Går väl lika bra med 2 ytterfilter ståendes i ett skåp under akvariet ;)

Men en 75 liters sump renar klart bättre om man får nån ordning på det.
Saltnissarna kör ju gärna på det viset :)
#3 - 21 mars 2010 20:05
Eric_H skrev:
Tjenare!

Går i funderingar på att skaffa ett 720 och är lite inne på att bygga sump för att slippa ha nånting i karet.

Men har ingen egen erfarenhet av detta så är lite nyfiken på vilka nackdelar / fördelar det finns med detta?

Mvh /Eric
Ja helt slipper du ju inte grejer i karet eftersom du lär ha en överrinningskammare... jag skulle hellre viga ena gaveln till filtrering som på det här karet
" target="_blank">
eller en BTN filtermodul!
#4 - 21 mars 2010 21:28
Man kan bygga en box bakom karet, då blir de enda synliga ett hål i bakrutan och returen över kanten.
Det finns dock en hel del små men väldigt kritiska detaljer för att få en säker och bra sump.
Du skall dock inte räkna med att spara pengar då PVC ventiler och genomföringar kostar en del, samt så är det ett hett tips o ha en bra returpump.

Nackdelar.
-Kostnaden
-Arbete/tid att bygga

Fördelar
-Tystare än mitt eheim2028 (då med bra returpump).
-Ruggit stort utrymme för varierande filtermaterial.
-Möjlighet till yngelavdelning.
-Automatisering av vattenpåfyllning går att bygga in.

Jag kör dock salt och har inte provat köra sump med sötvattensystem, men det skulle de nog bli om jag startade ett sötvattenkar.

//NiXoN

Annons