Sugpropp till pump fäster inte

#1 - 15 juli 2007 13:51
Hej!

Idag stötte jag på ett problem när jag skulle sätta fast min pump på glasrutan. Den hade ramlat ner och sugpropparna fäster inte...
Jag har för mej att jag läst något om att man kan lägga sugpropparna i varmt vatten så att de fäster bättre igen men aldrig provat det.

Är det någon som vet om det fungerar och hur länge man ska låta dem ligga, eller något annat sätt att lösa detta?(tacksam för snabbt svar då jag inte vågar låta pumpen vara igång utan att den sitter fast ordentligt)
#2 - 15 juli 2007 14:37
Så fort sugpropparna börjar bli lite hårda så tappar de orken att sitta kvar. Det finns säkert likadana eller åtminstonde liknande i din lokala zoobutik för några kronor.
#3 - 15 juli 2007 14:44
hade själv samma problem med min fluval2 pump, sugproppen släppte taget hela tiden.[B)]...
Det var bara att köpa nya sugproppar :)
om din pump/filter är av ett vanligt märke så finns det reservdelar att köpa till :)
#4 - 15 juli 2007 14:57
Jo..jag hade väl räknat med att få köpa nya, kan ju inte kosta så mycket som sagt..Jag får väl göra det imorgon när zooaffären är öppen.

Men jag är fortfarande nyfiken på om det hjälper att lägga dem i varmvatten?:)
#5 - 15 juli 2007 14:58
Kanske hjälper för stunden men inte i det långa loppet, prova vet jag och berätta sedan hur det gick.
#6 - 15 juli 2007 15:20
du kan prova att massera dem med lite vaselin...
#7 - 15 juli 2007 15:29
Samma här med en gammal Eheimpump jag fick hem med ett akvarium i förrgår, sugpropparna är slut, stenhårda är dom, hjälper inte att göra nånting med dom, men det ska finnas att köpa till, finns nog till din pump med..

Jag ska kolla efter det till min imorgon :)
#8 - 15 juli 2007 15:37
Sugproppar är värdelösa, de funkar aldrig särskilt bra eller särskilt länge. I stort sett det enda du kan göra är att köpa nya proppar (som funkar illa ett tag, sen inte alls).

Nyare pumpar har magnetfästen, det verkar betydligt smartare.
#9 - 15 juli 2007 15:40
Azur skrev:
Sugproppar är värdelösa, de funkar aldrig särskilt bra eller särskilt länge. I stort sett det enda du kan göra är att köpa nya proppar (som funkar illa ett tag, sen inte alls).

Nyare pumpar har magnetfästen, det verkar betydligt smartare.

Magnetfästen lät ju smidigt och smart, hur funkar det liksom? :)
#10 - 15 juli 2007 15:51
Zirconia skrev:
Magnetfästen lät ju smidigt och smart, hur funkar det liksom? :)

En magnet på vardera sida av glaset... "Stenåldersteknik", nästan... :-)
#11 - 15 juli 2007 16:32
petnym skrev:
stenålder? det måste iallafall funka väldigt bra:)
#12 - 15 juli 2007 16:49
petnym skrev:

Ja, det borde jag kunnat räkna ut, är lite sjuk och hängig nu, så jag kunde väl inte tänka klart :)

Verkar ju supersmidigt :)
#13 - 15 juli 2007 16:53
Tror ni att det är möjligt att sätta magnetfäste på en pump som ursprungligen har sugproppar då?

Jag vill ogärna köpa en ny pump bara för att få magneterna....Min nuvarande är så otroligt praktisk och lätt att göra ren:D
#14 - 19 juli 2007 07:09
det borde väl funka att skära bort själva sugklockan (ha fästklumpen kvar) och sen limma på en magnet? Kompositlim borde väl funka bäst, men se till att det inte smälter plastmaterialet. Akvariesilikon kanske?
#15 - 19 juli 2007 15:53
de flesta gånger när sugkopparna i fäster ordentligt så beror det på biofilmen som bildats på glaset så det är viktigt att rengöra ordentligt först!!;)
#16 - 19 juli 2007 16:08
åheim skrev:
de flesta gånger när sugkopparna i fäster ordentligt så beror det på biofilmen som bildats på glaset så det är viktigt att rengöra ordentligt först!!;)

Ja, fast inte i mitt fall tror jag, mina är så stenhårda så man kan säkert slå ihjäl nån med sugkopparna.. typ.. iaf :p

Pumpen hade legat typ ett år undanlagd så i mitt fall har nog allt bara torkat ihop och hårdnat.. men jag ska köpa en ny pump snart iaf.. :)
#17 - 20 juli 2007 10:50
Jag tror jag är för lat för "gör det själv-liming". Jag fick sugproppar gratis när jag handlade i fiskaffären ändå :).

Men nästa gång jag köper en pump slutar jag inte leta förrän jag hittar en med magnetfäste.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 20 juli 2007 11:01
Det finns faktiskt sugproppar av silikon som funkar många år. Dock så är dessa betydligt dyrare och efterfrågas därför nästan inte alls.
På den tiden jag var grossist så sålde jag säkert betydligt mer än 1000 vanliga på en av silikon.
#19 - 20 juli 2007 11:12
sen kan det även vara som som jag har med en pump i mitt kar.

man fäster sugpropparna i en plastgrej men sen tar plastgrejen i glaset så man inte kan trycka fast sugpropen riktig vilket gör att den inte sitter som den ska och pumpen sjunker sakta neråt... läste det hela med att lägga en sten under pumpe som den står på.

Annons