Sugen på att byta lysrör?!

#1 - 28 december 2006 20:41
Har precis gjort klart (så gott som) min totalrenovering:) Helnöjd! Förutom med en sak.. Lyset vart alldeles för skarpt tycker jag.. Just nu har jag ett Powerglo och ett aquaglo, båda på 30 watt.. Karet är på 200 liter.
Är det lagom med 2x30w eller är det för lite/mycket??

Det främsta kriteriet på dom nya rören är att växterna ska gilla dom! Sen får dom gärna ge ett naturligt ljus, inte så vitt och skarpt som mina gör. Och om fiskarna skulle färga ut bra så är det helt ok;)

/Hans
#2 - 29 december 2006 18:12
Hmm.. Ganska många visningar men inga svar??

Var in till zoo idag och han rekomenderade Lifeglo.. Tydligen starkt och bra lyse och ger ganska naturligt ljus. Kikade in på http://saurama.aqua-web.org/index.htm och tycker att det ser helt ok ut..

Nån som har några erfarenheter om detta?? Hur reagerar växter/fiskar? Alger?

/Hans
#3 - 29 december 2006 18:34
Du har inte kollat in Philips Aquarelle som är ett riktigt bra växtrör? Har kört med dessa länge nu och är helnöjd.
#4 - 29 december 2006 18:46
Jag köpte först ett Aquaglo och därefter ett Powerglo till mitt lilla 24 L kar eftersom jag inte hittade andra lysrör i 14W. Jag håller inte alls med dig om att de ger ett vitt skarpt ljus. Aquaglo ger mindre ljus än Powerglo, den förra ger ett lite rosa ljus, påminner en del om grolux rör. Den gillar jag inte alls. Powerglo tycker jag påminner om aquarelle (Philips) och aquastar (Sylvania), mycket energi i det blå spektrat. Powerglo gillar jag bättre men jag kan förstå om man kan uppfatta den som kall (tack vare att det är ett blåvitt ljus).

Jag skulle tro att växterna uppskattar kombinationen, bägge ska åtminstone enligt tillverkaren fungera bra för växter. Lifeglo har jag ingen erfarenhet av.

Vill du ha ett mer naturligt ljus så skulle du ju kunna testa en kombination av aquastar och daylightstar (Sylvania), jag har det i ett 120L kar och det blir ett behagligt ljus. Daylightstar har ett UV stoppande överdrag vilket ska begränsa algtillväxten, vet inte riktigt hur det påverkar växterna. Än så länge har karet bara varit igång 6 veckor så det är lite tidigt att uttala sig om negativa/positiva effekter.
#5 - 29 december 2006 20:26
ansjo skrev:
Du har inte kollat in Philips Aquarelle som är ett riktigt bra växtrör? Har kört med dessa länge nu och är helnöjd.

Kikade på det nu och det ser helt ok ut!
Ger det mycket ljus?
Jag har som sagt plats för två rör. Kanske aquarelle och något mer?

Hur reagerar fiskarna på olika nyanser och ljusstyrka?? vet att tex mina bolivianska fjärilar inte vill ha allt för mycket ljus, räknas det i nyanser eller ljusstyrka??

/Hans
#6 - 29 december 2006 20:31
janne63 skrev:
Jag köpte först ett Aquaglo och därefter ett Powerglo till mitt lilla 24 L kar eftersom jag inte hittade andra lysrör i 14W. Jag håller inte alls med dig om att de ger ett vitt skarpt ljus. Aquaglo ger mindre ljus än Powerglo, den förra ger ett lite rosa ljus, påminner en del om grolux rör. Den gillar jag inte alls. Powerglo tycker jag påminner om aquarelle (Philips) och aquastar (Sylvania), mycket energi i det blå spektrat. Powerglo gillar jag bättre men jag kan förstå om man kan uppfatta den som kall (tack vare att det är ett blåvitt ljus).

Jag skulle tro att växterna uppskattar kombinationen, bägge ska åtminstone enligt tillverkaren fungera bra för växter. Lifeglo har jag ingen erfarenhet av.

Vill du ha ett mer naturligt ljus så skulle du ju kunna testa en kombination av aquastar och daylightstar (Sylvania), jag har det i ett 120L kar och det blir ett behagligt ljus. Daylightstar har ett UV stoppande överdrag vilket ska begränsa algtillväxten, vet inte riktigt hur det påverkar växterna. Än så länge har karet bara varit igång 6 veckor så det är lite tidigt att uttala sig om negativa/positiva effekter.

Jo du har helt rätt i att det inte ger "vitt" ljus. Kallt var nog ett bättre ord;)

vet dock inte hur växterna gillar kombinationen, hitils har mina ancistrusar ätit upp alla;) Men nu är dom väck. Har dock knutit fast ett par Windelov på en rot och dom har blivit alldeles svarta och bruna på topparna. Är detta normalt innan rötterna kommer igång??

Om man ser till min kombination, har jag lågt, mellan eller mycket ljus??

/Hans
#7 - 30 december 2006 12:21
Var till ett annat zoo idag och hittade aquarelle. Han har ett utställningsakvarium där det visade sig att han hade två aquarelle i. Det är precis sånt ljus jag vill ha:)
Så det är bra för växterna? Hur reagerar fiskarna på det? Reagerar dom på watt eller på nyans??
Tänkte också köpa två reflektorer. hur stor skillnad blir det med/utan?

/Hans
#8 - 30 december 2006 12:31
Köp med reflektorer, de förbättrar ljuset med en massa procent. Tillverkarna vill gärna ange siffran 100% men det är jag tveksam till, men att de gör nytta det lovar jag.
Aquarelle är ett av de bästa rören för växterna, så du blir inte besviken. Som du har 2*30w i ett 200 liters kar, så är det inte så jättemycket, men det beror på vilka krav du har. Vill du ha ett renodlat växtkar så får du nog skaffa mer ljus, men för att få de vanligaste växterna att trivas så räcker det väl.

Fiskarna reagerar nog inte på vilken nyans det är på rören, den som gör det är du då vissa färger framhävs bättre med olika sorters rör. Den blå färgen kommer att bli riktigt lysande om du har tex kardinaltetror och kör med Aquarelle.
#9 - 30 december 2006 12:52
synd att jag inte har blåa fiskar då;)
Jag har scalarer, bolivianska fjärilar, svarta nontetror och lite malar.. Kommer dock att skaffa någon dvärgciklid till. lutar åt agasizzi (eller hur det stavas), eller grön bågfensciklig...
hur reagerar tex bolivianerna, som inte vill ha för starkt ljus? hur många watt pratar vi om när vi pratar starkt ljus?? Vilken nivå hamnar jag på med aquarelle och reflektor?

Mina växter är just nu: vanlig crinum, Windelovs javaormbunke, aponogeton L-nånting och jättevallisneria. Vallisnerian ska troligen bort och in ska vanliga svärdsplantor. Senare kommer även crinum calamistratum och crinum natans (om säljaren får tag i dom). Jag har eng. sjösten. blandat 2-3 mm med 3-5 tror jag.. kör med Pmdd och har så smått börjat fundera på co2, men det är ett projekt för framtiden... Men ser jag att växterna ser hängiga ut så kanske det kan bli co2uppstart så småningom:)

Men jag vill inte ha renodlat växtkar, utan vill ha fiskarna i fokus men hyffsat mycket växter som mår bra!

/Hans
#10 - 30 december 2006 13:05
Jag har ett 240l med två aqvarelle 38w med reflektorer,funkar jättebra! Jag har bara sällskapsfisk + Kakaduaciklid,Göder med pmdd och det växer jättebra!
#11 - 30 december 2006 15:31
battalionP skrev:
synd att jag inte har blåa fiskar då;)

Jag har scalarer, bolivianska fjärilar, svarta nontetror och lite malar.. Kommer dock att skaffa någon dvärgciklid till. lutar åt agasizzi (eller hur det stavas), eller grön bågfensciklig...

hur reagerar tex bolivianerna, som inte vill ha för starkt ljus? hur många watt pratar vi om när vi pratar starkt ljus?? Vilken nivå hamnar jag på med aquarelle och reflektor?

/Hans

Jag har Bolivianer i mitt 120 kar där jag har Sylvanias Aquastar och Daylightstar. Köpte fiskarna veckan före jul och de har redan lekt och verkar trivas. Aquastar påminner om Aquarelle så det går nog bra med Aquarelle också. Personligen föredrar jag Aquastar men jag har har Aquarelle i mitt stora Tanganyika kar och är nöjd med den med. Tycker dock det blir lite för "kallt" ljus med bara aquarelle (och aquastar), vill man ha lite varmare ljus ska man nog blanda lite.

Jag kör förresten med reflektorer på alla mina rör, som ansjo skrev så hävdar tillverkarna att det ska öka ljusmängden med 100%. Vet inte om det är sant men en del gör det säkert.
#12 - 30 december 2006 21:17
janne63 skrev:
Personligen föredrar jag Aquastar men jag har har Aquarelle i mitt stora Tanganyika kar och är nöjd med den med. Tycker dock det blir lite för "kallt" ljus med bara aquarelle (och aquastar), vill man ha lite varmare ljus ska man nog blanda lite.

Hmm.. Min handlare hade som sagt två aquarelle i sitt kar och jag upplevde dom inte alls som kalla.. snarare tvärt om, ett behagligt gult ljus.

janne63 skrev:
Jag kör förresten med reflektorer på alla mina rör, som ansjo skrev så hävdar tillverkarna att det ska öka ljusmängden med 100%. Vet inte om det är sant men en del gör det säkert.

Funderar lite på det där med reflektor. Handlaren hade bara juwels reflektorer och jag har ett aquaelkar, funkar det?? Eller måste jag ha aquaels??
Sen en till fråga. Om man har reflektorer, hur mycket påverkas ljuset i karet som man ser.. alltså ser det ljusare ut eller är det ingen skillnad, bara att växterna kan ta upp mer ljus??

/Hans
#13 - 30 december 2006 22:42
Självklart blir det ljusare i karet med reflektorer. Mer ljus kommer ju ner i karet.
#14 - 31 december 2006 06:01
gudsson skrev:
Självklart blir det ljusare i karet med reflektorer. Mer ljus kommer ju ner i karet.

Så här i efterhand så ser jag hur dum den frågan är och vilket självklart svar den har;)

Men nån får gärna svara på dom andra frågorna...

/Hans
#15 - 31 december 2006 09:56
Det går bra med Juwels reflektorer, de fyller samma funktion trots att de ser olika ut.
#16 - 31 december 2006 10:42
jo att dom fyller samma funktion förstr jag men kan jag sätta fast dom i mitt kar.. Det var så jag menade;)

/Hans
#17 - 31 december 2006 11:41
Ok, du fäster reflektorerna på rören med clips som medföljer reflektorerna, så det är absolut inga problem. De bygger kanske 5 mm uppåt. från röret mot luckan. Hoppas att du förstår vad jag menar:confused: ;) .
#18 - 31 december 2006 11:44
Jo handlaren visade mig;) var bara osäker på om juwels funkade i mitt aquael..

Det bästa är väl att köpa reflektor som täcker hela röret? i sitt utställningskar hade han en lite som satt på mitten...

Är det bästa att ha reflektor på båda rören eller ett?

/Hans
#19 - 31 december 2006 14:25
Det bästa är att ha till bägge, och de täcker inte riktigt ända ut i kanten. Fattas ett par cm, men köper du bara till rätt wattantal eller längd på röret så stämmer det.
#20 - 31 december 2006 14:54
Tycker du skall köpa två aquarelle med två juwel reflektorer i rätt längd, det ska funka...
Detta skulle ge dig lite över 1wpg (watt per gallon), eller ca 0,3 watt/liter, villket nog borde räcka om du håller dig till växter som inte kräver allt för mycket ljus.
Men skulle du börja med mer växter, svårare växter, mer gödning, co2 etc så skulle jag nog rekomendera att byta upp dig :)

Gott nytt! :D
#21 - 1 januari 2007 06:04
Kalavera skrev:
Tycker du skall köpa två aquarelle med två juwel reflektorer i rätt längd, det ska funka...

Detta skulle ge dig lite över 1wpg (watt per gallon), eller ca 0,3 watt/liter, villket nog borde räcka om du håller dig till växter som inte kräver allt för mycket ljus.

Men skulle du börja med mer växter, svårare växter, mer gödning, co2 etc så skulle jag nog rekomendera att byta upp dig :)

Gott nytt! :D

Håller mig till aquarelle så länge.. Har dock så smått börjat fundera på co2;) Hur mycket watt skulle jag behöva ligga på då?

/Hans
#22 - 1 januari 2007 08:56
reflektorer

Vill bara dela med mig av mina erfarenheter av lysrör och reflektorer,jag har testat div lysrör i kombination med och utan refllektorer och anser att man utan co2 oftast inte får någon posetiv effekt av starkt ljus,Valet av växter har så klart viss betydelse och även akvariets höjd.Starkt ljus ger dock en ökad algtillväxt.Vill man endå testa reflektorer så är det lämpligt att först prova med aluminiumfolie(ger en viss ökning av ljuset)innan man köper dyra reflektorer.Aqvarelle är ett mycket bra växtrör(kanske det bästa)
#23 - 1 januari 2007 10:01
Hmm.. tack för det zeeke! testar nog utan först då...

/Hans
#24 - 2 januari 2007 20:46
Sådär! var iväg idag och köpte 2 aquarelle. Vart inte så stor skillnad mot ljuset jag hade innan, lite gulare vart det. Helt klart nöjd med nyansen! Får hoppas att växterna gillar det också!

/Hans

Annons