suga bort filterboss eller inte

#1 - 2 februari 2014 13:18
Bytte pump bakom filtermattan i går, vilket betydde att jag bökade lite med mattan. Efteråt ser det ut så här:
http://i59.tinypic.com/ju9yli.jpg i hela karet (dålig bild, men brunt="boss" från filtret, vitt=sand).

Ska jag suga bort det, eller låta det dras in igen i filtret (vilket kan ta ett tag, bilden är tagen ca 12 tim efter att jag bökat klart).

Det var egentligen dags för vattenbyte i dag, men jag ska väl vänta ett tag för att ge filtret en chans att komma igång ordentligt ... hur länge?
#2 - 2 februari 2014 13:28
Det där va ju inte lite bös så det skulle jag suga bort!
#3 - 2 februari 2014 14:04
Ja det hade jag också tagit bort. Jag fick titta två gånger på bilden för att fatta vad du skrivit ;)
Vattnet innehåller så pass lite "filterbakterier" att det inte märks på filterstarten, du kommer ändå inte få upp all böset så du får din filterstart ändå om det behövs vilket är tveksamt. Det ser ju onekligen ut som karet varit igång ett tag och då har filtret vad det behöver även om du bökat runt i det. Du har väl inte haft ute hela filtertmassan och tvättat det?
#4 - 3 februari 2014 12:48
Så, då, nu har jag sugit och sugit och nu ser det bättre ut. Tack för svaren!

flygrc skrev:
Du har väl inte haft ute hela filtertmassan och tvättat det?

Nej då, bara lyft omkring den i karet och bökat för att få pumpar och sånt på plats. Här tvättas inget i onödan :)

Annons