suddigt vatten/kalk sten ?

#1 - 19 december 2005 15:11
hej jag har ett problem med mitt vatten, det är suddigt och oklart kan det ha å göra med all kalk sten som jag har ! nästan alla stenar är kalk sten som är plockade på gotland där det sägas vara hög kalkhalt..

Mvh Rasmus
#2 - 20 december 2005 22:02
Ja det är mycket möjligt kalkstenarna som är boven i det hela.
#3 - 20 december 2005 22:08
ja har oxå oklart vatten, lite vitaktigt men ja har ingenting som innehåller kalk. ja vet inte hur ja ska få bort de
#4 - 20 december 2005 22:15
[QUOTE=andreassofus]ja har oxå oklart vatten, lite vitaktigt men ja har ingenting som innehåller kalk. ja vet inte hur ja ska få bort de[/QUOTE]

Vad har du i förnågot i dit akvarium??
Behöver lite mer information för att man ska kunna säga vad det möjligen kan vara.
#5 - 20 december 2005 22:24
Det brukar ta några veckor innan vattnet är kristallklart efter det att man satt igång ett nytt akvarium! Tänk även på att inte övermata!
#6 - 20 december 2005 22:27
Är det nystartade kar el kar som vart igång några veckor vi pratar om ?
#7 - 20 december 2005 22:32
mitt har ja haft igång i ca en månad. har en del rötter och lite växter än så länge. om ja kollar noga så ser ja pytte små prickar som flyter omkring i hela vattnet. nån säger att de e infusorier medans andra tror absolut inte att de e de.. ja blir inte klok på de ja

andreas
#8 - 20 december 2005 22:35
Kan hjälpa med en total mörkläggning av akvariet några dagar! Ingen matning under tiden och inget "tjuvkikande":)
#9 - 20 december 2005 22:44
Jag skulle nog hellre satsa på vattenbyten å neddragning på maten.. E ju alltid svårt att seja så här på rak arm.. Bilder kanske ?
#10 - 20 december 2005 22:46
tack för tipset med mörkläggning men de har ja redan provat utan resultat :(
finns ju massor om detta i olika trådar men har inte hittat nåt riktigt svar för alla säger ju olika så de e inte så lätt o veta va ja ska göra.
köpa ett uv filter kanske?? fast de e dyrt tycker ja men de kanske e värt de

mvh Andreas
#11 - 20 december 2005 22:52
Alla sejer väl olika pga att det är olika saker att bekämpa... typ.. Äre grönaktigt så skulle jag köra vattenbyten tills vattnet va klart... 1st slang in å 1st slang ut.
#12 - 20 december 2005 22:57
nej grönaktigt e de inte. vid vattenbyte blir de ju klarare men redan dan efter så blir de lika vitt igen. ser inte igenom från ena kortsidan till andra sidan om du förstår va ja menar. tror du att de kan va infusorier??

mvh Andreas
#13 - 20 december 2005 23:06
Jag tycker helt klart att det låter som infusorier... Men äre det minsta grönaktigt så kan de va svävalger... Jag hade själv liknande problem vid uppstart av mitt tanganyika hade svårt att avgöra ifall de va lite grönt i vattnet. Men till sist beslöt jag mej för att de va grönt :p å gjorde som jag skrev ovan.. Jag tror dock att de går att få bort infu. på samma sätt.. Men de e nog stort vattenbyte som gäller..å försiktig matning efteråt..När man byter vatten på de sätt ja beskrev ovan äre de ju mer el mindre som ett nystartat kar sedan...
#14 - 20 december 2005 23:10
fast när ja byter vatten så kommer de ju tillbaka. o ja har kollat noga o ja ser inte nåt grönt alls o som åvan så har ja testat med mörkläggning o de hjälpte tyvärr inte. vet att de finns nåt medel man kan hälla i som binder ihop små organismer, får kanske testa de ose om de hjälper.. kommer inte ihåg va de heter bara.. nån som vet??

Andreas
#15 - 22 december 2005 12:24
Into the mist...

Jag har samma fenomen. Mitt akvarium har varit igång i ett par veckor.
När jag precis hällt i vatten första gången och lät akvariet stå ett par dagar med pumpen så var det kristall klart..detta har kommit de senaste veckorna.

Jag kan tillägga att jag har en vit hålsten i akvariet.

Testade med delvattenbyte igår, blev lite bättre med den 'vita dimman' är kvar. Nu är det ju inte så mycket att det är jätte störande, men hade hellre haft kristall.

Man ser den som mest om man kollar ifrån kortsidan. Och av någon annledning är det mer på den sida där pumpen sitter.... kanske för att de e mer rörelse där..

Sugen å prova med Sera Aquariaclear eller Tropical Cristal Clear

Vad är infusorier... ?

Annons