Suckar, HP Photosmart laddar ur batterier.

#1 - 29 april 2008 04:37
Köpte för knappt ett år sen en lite nyare digitalkamera.
Dvs bytte upp mig från "Kodak Easyshare CX6230" till "HP PhotoSmart M525".

Denna HP funkade hur bra som helst under drygt 7månader.
Nu sista tiden har den dock börjat krångla med sina batterier.
Är ju vanliga AA eller laddningsbara man kan ha i den.

Är dett batterierna som börjar bli slut?
Menar jag kan bara ta cirka 20bilder med AA Laddningsbara Energizer 2500 sen så indikerar kameran dåliga/svaga batterier.
Har kollat på själva kraften i dessa batterier och visst har den minskat från 2500--2100.
Men även 2100milli ampere borde ju stoppa för mera än 20bilder.

Observera att jag då slutat använda zoom, ingen blixt, iso 200.

Är det batterierna som är slut helt enkelt???
#2 - 29 april 2008 05:01
Då jag håller på med r/c så kan det kanske vara av intressa att batterier med stor amperestyrka normalt endast används där kraftiga servo odyl behövs, mycket pga att dessa torrbatterier ganska snabbt förlorat sin förmåga att hålla laddning, jag rekommenderar dig att köra på uppladdningsbara med lite lägre amperestyrka, typ 1200-1500 räcker och blir över..
#3 - 29 april 2008 05:31
Så jag bör gå ner i ampere styrka.
Tillverkaren och köpe stället rekommenderade ju hög ampere.
Mesta dels för att jag ska kunna ta mycket kort och framför allt kunna använda blixten.
Gaffel- har du testat de nya generation II nimh batterierna?

De ska tydligen vara bättre än gen I.
#4 - 29 april 2008 09:07
tja metalhybrid har ju funnits i drygt 10 år även om dom först nu håller på att fasa ut första generationen, dock har dom ett stort fel och det är att dom ska laddas precis innan dom ska användas eftersom dom självurladdar väldigt fort, dessutom gillar dom inte värme utan bör svalna innan man använder dom till skillnad från gamla torrbatterier som man kunde kräma ur lite extra genom att värma upp, vad kör du för laddare?
#5 - 29 april 2008 09:41
Gaffel's sista fråga är nog den viktigaste.
Laddaren gör stor skillnad.
De allra flesta laddare på marknaden är tidsstyrda laddare. Dvs dom laddar batterierna med en viss laddström under en förutbestämd tid.
Detta medför att dom bara fungerar hyffsat bra om man använder batterier med "rätt" kapacitet (mAh) och att batterierna är helt slut när man laddar dom.

Det man i längden tjänar på att investera i är en sk. negativ delta V laddare.
Det är en laddare med microprocessor som hela tiden känner av laddströmmen och därmed också den förändring som uppkommer när batteriet är fulladdat.
Med en sådan laddare kan du ladda batterier som inte är helt slut, utan att dom blir överladdade, samt att den "anpassar sig" efter batteriets kapacitet. Du kan alltså ladda ett 1800mAh batteri med lika bra resultat som ett 2300mAh batteri tex.
#6 - 29 april 2008 09:48
Problemet med just -dV är att om laddaren har denna märkning och är ett par år gammal samt ändå kokar batterierna så släng den, nya laddare har blivit billiga(re) och fixar att slå av och gå ner till en låg underhållsladdning.

Annons