[FONT=Arial]Jag har problem !!![/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]OBS, varning för låååångt inlägg. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Jag vet inte vad jag skall göra med mina kar.:confused:[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Jag har idag följande kar:[/FONT]
[FONT=Arial]240 + 222 + 110 + 42 liters. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]De tre största befolkas av skalarer, platys, mollys, bolivianer + lite malar. [/FONT]
[FONT=Arial]Det minsta befolkas av Endlers + någon enstaka räka. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Dvs huvudinriktning på SA. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Min tanke var att här under hösten göra om 240 liters från en skalarburk till en Discusburk. [/FONT]
[FONT=Arial]Planen är genomtänkt sedan tidigt i år, och all teori finns på plats. Det är bara det praktiska[/FONT]
[FONT=Arial]kvar. Dvs flytta runt på lite inredning och fiskar, kanske göra mig av med lite fisk. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Men
men
.men
.[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Så, för någon månad sedan satt jag och funderade sent en kväll i soffan när resten av [/FONT]
[FONT=Arial]Familjen hade somnat. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Är jag inne på rätt spår
?......Är det detta jag egentligen vill ?....Vill jag kanske något annat ?[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Och efter diverse funderingar så blev jag väldigt osäker. Det är nämligen som så att det finns en [/FONT]
[FONT=Arial]fiskgrupp som faktiskt lockar mig ganska mycket. Och egentligen alltid varit. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Och det är levandefödare !!![/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Och då kanske inte de klassiskt röda svärdbärarna i första hand. Utan mer naturformer. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Jag har nu under flera veckor funderat, surfat, läst, funderat, surfat, läst, funderat, läst
[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Och har nu kommit fram till vägskälet: levandefödare vs ciklider (skalarer + discus)[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Och där står jag. Motorn på bilen går, men hjulen snurrar inte längre. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Vad skall jag göra, skall jag fortätta med SA ciklider eller skall jag byta inriktning ?[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Finns det några / någon som har varit i hyfsat samma sits som kan delge mig lite erfarenheter ?[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Vilka är de långsiktiga fördelarna / nackdelarna med dessa inriktningar ?[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Lösningen, är inte att köpa fler kar, det vill jag inte. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Möjligtvis kanske uppgradera 42 liters till 150 liters, men där går gränsen. [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Tips och tankar emottages med största tacksamhet
..[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]