[COLOR=black][FONT=Verdana]Bukvattensot - Malawi - 2 akvarier smittade. Ett 450 L och ett 150 L. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]I 450 liters är det vad jag kan se endast en som är smittad (två andra redan urplockade och avlivade efter försök med intensivbad utan resultat). [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]I 150-liters - förefaller två vara smittade (en tredje nyss avlivad).[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Nödvändiga mediciner finns hemma (Metronidazol och Nifurpirinol).[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Igår gjorde jag ett 50% vattenbyte i 450, kopplade ur ytterfiltret och slängde i ett svampfilter (powerhead+matta) som var rengjort och fräscht.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Sen körde jag medicinering efter "boken" (eller Bukvattensots Medicinens ABC enligt ciklid.se). [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Eftersom jag haft ett par tre fiskar med BVS på en månad kunde jag bara dra slutsatsen att det finns nu i hela akvariet varför jag alltså medicinerade hela tanken.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Ingen förbättring noterad ett dygn senare.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag satte igår upp ett 54 L för att ha som reserv och eventuell karantän - men dit har jag nu flyttat flertalet från 150 liters - och håller på att tömma detta i skrivande stund.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Tanken är att separera de två ur detta som förefaller smittade (sytråd, äter inte osv) och avliva dessa om de inte svarar på intensivbehandling. Resten går tillfälligt över i 54 L.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Filtrerna görs rena i 150 L och det startas upp igen från scratch (med lite gegga från ett annat filter med friska fiskar).[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Dit (till 150 L) tänkte jag lyfta den absoluta majoriteten från mitt 450 på tisdag om de inte svarar på behandlingsomgång 2 i morgon. Eventuellt misstänkta exemplar försöker jag intensivbada - och om det inte funkar blir det tyvärr avlivning. Små mbuna hamnar tillfälligt i mitt 54 L.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Sedan tömmer jag 450 helt på vatten - och startar om på nytt och flyttar pö om pö över lämpliga exemplar under de närmaste dagarna/veckan/veckorna.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Men – andledningen till detta inlägg är att jag är öppen för förslag. Vad vi har att leka med är alltså:[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]1 x 450 Ursprungsfiltret borta två svampfilter igång– En synlig sjukling. Fullt med fisk. [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]Medicinerat igår (lördag) med Octozin+Nifurprinol.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]1 x 150 Tömt – filter rengjorda och fyllt igen. En Gibbiceps går ensam där[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]1 x 60 (alla förefaller friska)[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]1 x 54 (alla förefaller friska men kommer från ett akvarium med BVS)[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana](54-liters är en högst temporär nödlösning – det är nästan mina största fiskar som går där nu. O. Lithobates, A. Firefish, C. Azureus och några till. Där vill jag inte ha dem för länge).[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Så - tacksam för idéer och råd.[/FONT][/COLOR]
(Tillägg till ovan - Enda trösten i bedrövelsen är att jag sitter med ett glas Ardmore 1991) :-))