Substratdiskussion

#1 - 31 juli 2006 21:48
Okej, defdac, du skrev ju att jag skulle hojta till om jag hittade ett alternativ till ADA Aquasoil? Här kommer de hetaste "Soil of the Month"-klippen från bl.a. barrreport för oss alla bajsnördiga inom denna hobby! ;)

Nr 1
[quote=chubasco]
1. First layer: 1" of yak dung
2. Next layer: 1/2" of very dried guano
3. Top layer: 2" of glass marbles, your choice
I promise, the guano won't float to the top
[/quote]
http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=132&highlight=dung

Nr2

[quote=Tom Barr]
"Barr's Bison Biscuits" only 39.95$ per "load"(about 2lbs).
From natural free range organic animals, raised by Amish caretakers and they bless each load personally.
[/quote]
http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=2574


Nr 3
[quote=arulnathan]
[...] mix Buffalo Dung with Soil and use it as a fertilizer to my plants. ( As My local fish dealer told me to use 50% Dung & 50 % soil mix together and then use it to the bottom of my tank and then cover this with 2 inches of gravel...and then plant the plants. He says co2 will be provided through soil)
[/quote]
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/science-of-substrates/28924-buffalo-dung-with-soil.html


Så, vad väntar ni på, ut och skyffla, folk!! (Eller beställa direkt från Barr..) :D
#2 - 31 juli 2006 21:51
Jag är supernöjd med min Aquaclay trots en del besvär att få fast växterna i det.

Näring i vattenkolumnen duger bra åxå !
#3 - 31 juli 2006 21:57
Dvs. inte alls sugen på att testa Barr's nyaste? ;)
#4 - 1 augusti 2006 06:17
Haha lysande =) Appropå guano:

"chasing little bats around in the caves trying to extract things from them is just plain wrong........."

Ett tag var det ju wormcastings som gällde höhö =)

Men för att ta denna humortråd en gnutta seriöst så tror jag att om man vill testa riktigt "kraftfulla" ammoniumgödningar som diverse olika dynga och Osmocote-tabletter så tror jag tricket är att baka in det i små lerkulor. Är man försiktig och inte har sönder dessa när man river runt så borde dom vara ren "power" (för att använda ett slitet Amanouttryck) för rötter som penetrerar dessa - samtidigt som leran förhindrar att ammonium läcker ut.

Jag får köpa ett ammoniumtest och kolla om det funkar.
#5 - 1 augusti 2006 07:24
[quote=PatrikS]Dvs. inte alls sugen på att testa Barr's nyaste? ;)[/quote]

Hehe, ojsan... skulle nog läst citaten och inte bara rubriken :)
#6 - 1 augusti 2006 09:01
[quote=defdac]
Men för att ta denna humortråd en gnutta seriöst så tror jag att om man vill testa riktigt "kraftfulla" ammoniumgödningar som diverse olika dynga och Osmocote-tabletter så tror jag tricket är att baka in det i små lerkulor. Är man försiktig och inte har sönder dessa när man river runt så borde dom vara ren "power" (för att använda ett slitet Amanouttryck) för rötter som penetrerar dessa - samtidigt som leran förhindrar att ammonium läcker ut.

Jag får köpa ett ammoniumtest och kolla om det funkar.[/quote]

Heh, japp, bra trick! Fast är du säker på att du vill hålla på med sådant "skit"? :D Själv tror inte jag att jag orkar... För vad, liksom. Någon extra millimeter växthastighet? För det är väl enbart tillväxttakten som det i så fall skulle påverka, inte växtens utseende, eller? (Ungefär som med ljus: mera ljus betyder att växterna för det mesta växer fortare, inte snyggare).

Just nu vill jag att mitt substrat skall i första hand vara finfördelat men ändå porös, så att HC:n inte flyter upp till ytan. Och tungt: det är ganska svårplanterat i ett som virvlar upp vid minsta närmandet. Än så länge är det helt okej för mig om substratet skulle vara helt inert, man doserar ju ändå EI.

Har någon av er provat att baka kattsand i ugnen, förresten? (så att det härdar lite) Borde väl vara perfekt storlek på kornen?
#7 - 1 augusti 2006 09:12


Fast är du säker på att du vill hålla på med sådant "skit"?


Om det innebär att jag kan slarva mer med vattengödninge, kanske =)



Själv tror inte jag att jag orkar... För vad, liksom. Någon extra millimeter växthastighet?


Det argumentet fungerar bra på mist också =)



För det är väl enbart tillväxttakten som det i så fall skulle påverka, inte växtens utseende, eller? (Ungefär som med ljus: mera ljus betyder att växterna för det mesta växer fortare, inte snyggare).


Jag har slutat jaga tillväxthastighet, men visst får det gärna växa hyffsat snabbt så man får trimma/designa ofta. Det en stabil botten ger är wiggle room för doseringsfel, vilket börjar kännas mer och mer nödvändigt för egen del. Eller en fire-and-forget-lösning som en kemostat som aldrig kan leda till övergödning och garanterat ger växterna det som vill ha hela tiden.

En dyr botten likt ADA-substrat i all ära, men "powern" tar slut i den efter några år. Då vore det schysst om man enkelt kunde förnya powern med några små väl valda näringsbomber som inte läcker.



Har någon av er provat att baka kattsand i ugnen, förresten? (så att det härdar lite) Borde väl vara perfekt storlek på kornen?


Hummm.. Det låter ju intressant. Vilket gradtal bör man ha och hur länge? Undrar om ADA-soil är bakad Akadama? Hårdnar Akadama månne om man bakar det?
#8 - 1 augusti 2006 09:21
[quote=defdac]
Det argumentet fungerar bra på mist också =)
[/QUOTE]
Visste att du skulle hugga på det direkt! :p



En dyr botten likt ADA-substrat i all ära, men "powern" tar slut i den efter några år. Då vore det schysst om man enkelt kunde förnya powern med några små väl valda näringsbomber som inte läcker.


Mmm, exakt, fast jag personligen känner mig säkrare med att alltid dosera EI än förlita mig på någon bomb där inne. Damn, jag låter ju som du defdac när du tillrättavisar någon noob! :D Fast å andra sidan (som du också brukar säga) - hängslen och livrem, kanske bra att ha "power" i sanden om man ska typ iväg på en kortare semester och inte har en doseringspump för pmdd.



Hummm.. Det låter ju intressant. Vilket gradtal bör man ha och hur länge? Undrar om ADA-soil är bakad Akadama? Hårdnar Akadama månne om man bakar det?

Ingen aning, det är det jag frågade, kanske googla lite på de som sysslar med lerkrukor/keramik som hobby.
#9 - 1 augusti 2006 09:30
Såg det här:



Keramiklera

Den här leran kan man hitta i många färgbutiker och affärer med konstnärsmaterial. Det är en lergodslera, en ren naturprodukt, alltså, som kan skulpteras, modelleras och drejas.

Den mjukas upp med vatten, som också används för att forma och släta ut leran. Det färdiga föremålet täcks över med plast och får torka långsamt i ett svalt rum. För ordentlig hållbarhet bör den brännas i 950-1050 grader, och kan därefter glaseras med speciella färgpreparat för att sedan brännas en gång till. Den proceduren bör man göra tillsammans med en erfaren keramiker. Den brända stengodsleran får en terrakottakulör.





http://www.commersen.se/ungafakta/pyssel/material/lera.html

Skulle nog vara svårt att uppnå i hemmiljö.
#10 - 1 augusti 2006 09:35
Lite till:



Lergods bränner man i lägre temperatur ( ca 1000 gr)

Stengods bränns till 1300 grader så stengodset sintrar alltså och i och med det oxså helt tätt, stengods är alltså starkare än lergods .

[...]

Sintrar betyder ungefär att leran smälter samman och blir därmed helt vattentät. Lergodslera sintrar inte på det viset utan är porös i godset och därmed inte vattentätt. Lergods måste man glasera på både ut och insidan för att det inte ska uppstå läckage på tex en vattenkanna, kruka eller dyl.



http://keramik.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=fd6b7d99-53e2-42fe-849b-b23be4a3ac32
#11 - 1 augusti 2006 10:27
Man kan lämna in keramik för bränning, sist jag kollade tror jag det gick på 100-nånting spänn för ca 10 liter här i uppsala, men jag är inte helt säker på att de skulle ta emot en påse kattsand om det är det man vill bränna. :)

Om någon köper en keramikugn för att bränna bottensubsrtat till ett enda akvarium vill jag veta det, vilket konversationsämne när man pratar med folk som inte har en aning om hur kul det kan vara med akvarier. :)

Om man vill prova att bränna nångting finns det alltid möjlighet att hyra plats i ugn hos dom som redan har en ugn, det kan vara keramikhobby-butiker föreningar eller konstnärer som har ugn. Många skolor har en stor keramikugn, det är kanske hos dem man kan få bäst pris, kanske till och med få bränna gratis mot att man håller en föreläsning eller en eller ett par lektioner biologi, eller vad det nu kan vara som man kan bäst.
#12 - 1 augusti 2006 10:38


fast jag personligen känner mig säkrare med att alltid dosera EI än förlita mig på någon bomb där inne


Jo jag har håller ju med. Bara det att jag inte lyckats något bra med vattendoseringen på sista tiden. Jag skyfflade ner några Pokonpinnar under L. inclinata var verticillata och plötsligt tog den fart. Den powern räckte i typ någon vecka(!) nu har den börjat få korta nya blad igen.

pH ~6, KH 2.5, GH-boost: 1 tsk CaCl2+1 tskMgSO4. Dosering: 10 ppm NO3+1 ppm PO4 varannan dag och 0,1 ppm NutriSi varannan dag.

Jag håller doseringen stabil men ändå såg jag bättre tillväxt med ett par Pokonpinnar. Ahwell.. Off-topic..

Appropå bränd Akadama:
http://www.dallasbonsai.com/store/akadama.html
"This product is baked at 2,200 degrees Fahrenheit.
Basically like ground up brick. "
#13 - 1 augusti 2006 10:48
Mmm, guys, men det slog mig nu: vad blir det av kattsanden om man bränner det? Blir det inte typ helt viktlös och väldigt lätt att virvla upp? Kan man kanske bränna det i våra vanliga ugnar (upp till 300 grader eller nåt) så att det fortfarande blir en slags "soil" och inte "tegel" i miniformat. Eller? Skall försöka testa det (att bränna i vanlig ugn alltså).
#14 - 1 augusti 2006 11:15
[quote=defdac] Jo jag har håller ju med. Bara det att jag inte lyckats något bra med vattendoseringen på sista tiden. Jag skyfflade ner några Pokonpinnar under L. inclinata var verticillata och plötsligt tog den fart. Den powern räckte i typ någon vecka(!) nu har den börjat få korta nya blad igen.

pH ~6, KH 2.5, GH-boost: 1 tsk CaCl2+1 tskMgSO4. Dosering: 10 ppm NO3+1 ppm PO4 varannan dag och 0,1 ppm NutriSi varannan dag.

Jag håller doseringen stabil men ändå såg jag bättre tillväxt med ett par Pokonpinnar.[/quote]

Deff, jämför med dina tidigare iakttagelser:



[FONT=Arial]En blandning av "Pokonpinnar"+lerkulor i rikliga mängder runt rötterna har jag aldrig sett göra någon större skillnad, men jag testar fortfarande den kombinationen på vissa växter. Det är tydligen så att när man har riktigt mycket ljus + koldioxid så börjar växterna föredra att ta näring med bladen istället för rötterna - vilket kan förklara min iaktagelse.[/FONT]


http://www.djurportalen.nu/forum.php?go=visatree&id=14&id2=10

Vad var skillnaden då mot nu?
Vad innehåller pokonpinnar som inte finns i pmdd? Antagligen ohyggliga mängder NH4, dvs. samma sak som i KNO3, fast i "farligare" form (algtrigger). Kanske kan det tyda på för lite KNO3 hos dig?

Trots att Barr säger att nitratupptaget kan nästan aldrig vara över 4 ppm/dag KNO3 (bortsett från lite lyxupptag) så är jag inte så säker på det. Det kan nog vara så att om man placerar växter i ett rent glaskärl, med enbart pmdd, ljus och CO2, så blir kanske upptaget 4 ppm/dag, men i ett normaltskitigt akvarium, med ordentligt inkört filter och normalfett botten blir det kanske en hel del svinn. Fast hur?

Jag har sett i min lilla burk att jag får - precis som du - mindre blad på bl a r. indica och att den färgar ut i häftig röd färg om jag doserar mindre KNO3 än 2 krm varannan dag. Och det i en 27 liters burk!! Jag fattar inte: vad det är som "käkar" som mycket. Så skall det inte vara. Något är fel. Eller är det kanske inget svinn utan istället något som blockerar kno3-upptaget? Såg på kommunens hemsida att vi har 90 ppm Ca direkt från kranen - det är inte lite det. ;)

Lite off-topic diskussioner är oftast roligare än ämnesbundna, hehe.
#15 - 1 augusti 2006 11:21
Här är kanske några alternativ.
"Fibotherm":
http://www.naturbaudirekt.de/ai.asp/id/10188

Osså finns ju Seramis och Blähton, men den senare verkar bara vara en Leca-variant.
#16 - 1 augusti 2006 11:22


Kanske kan det tyda på för lite KNO3 hos dig?


Ja tanken har slagit mig. Jag har ju även tidigare sagt att fosfatbrist brukar yttra sig som markant kortare nya blad.
#17 - 1 augusti 2006 11:25
90/18 är runt 5 dGH.. men så har du väl GH från Mg också.
#18 - 1 augusti 2006 11:36
Japp, antagligen, det totala hårdheten i dH i Uppsala är 16 enligt kommunens uppgifter. Medianvärdet på Mg-innehåll är 15.
#19 - 1 augusti 2006 11:45
[quote=PatrikS]Japp, antagligen, det totala hårdheten i dH i Uppsala är 16 enligt kommunens uppgifter. Medianvärdet på Mg-innehåll är 15.[/quote]

15 vad?
#20 - 1 augusti 2006 11:54
Oops, sorry, 15 mg/l utgående från vattenverk, 9,6 mg/l som ett medianvärde på kvalitén taget hos användare, där även den totala hårdheten är 14 dH (hos användare alltså). Erik, du hittar massa annat också här:
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Bostad_o_byggande/Uppsala%20vattenverk-användare.pdf

Det nya vattnet kommer att vara lite annorlunda i Uppsala:

http://www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage____24627.aspx
#21 - 1 augusti 2006 11:59
Hmm..
dGH = 2.5(Ca2+) + 4.1(Mg2+)
16*17.9 = 2.5*90 + 4.1*(Mg2+)
Mg2+ = (286.4-225 / 4.1) = 15 ppm (= 0,83 dGH Mg).
#22 - 1 augusti 2006 12:00
Tack, jag letade lite på kommunens hemsida, tydligen inte tillräckligt. :) 15 mg/l motsvarar väl 1,5 dH

Med det nya vattnet är det nästan så att man är beredd att flytta ifrån Uppsala... men inte riktigt.
#23 - 1 augusti 2006 12:01


Det nya vattnet kommer att vara lite annorlunda i Uppsala:



http://www.uppsala.se/uppsala/templa...____24627.aspx


Grattis. Då får ni hydroxidbehandlat vatten med andra ord eftersom dom sänker hårdheten men ändå får betydligt högre pH.
#24 - 1 augusti 2006 12:11
Vad gäller hårdheten vet jag ju inte hur de har räknat ut det, jag gick bara på uppgifterna i den där tabellen. Men sedan hänger jag inte med. Vad är hydroxidbehandling: är det dåligt eller bra? Vad är det i det nya vattnet som skulle göra att man nästan behöver flytta från Uppsala?
#25 - 1 augusti 2006 12:21
Inte behöver flytta, men vattnet har varit bra, förutsägbart osv, nu måste jag lära mig ett nytt vatten inte bra. Det är en fantasktisk buffert i vattnet som det är nu, sen kommer man att behöva byta mer vatten för att fortfarnade ha en hyffsad kalkhalt i hårt belastade burkar och hos snäckodlingar. Aeroba filter käkar ju en del kalk, det får betydelse i riktigt hårt belastade fiskburkar. Kalkmängden antar jag har betydelse i hårt belalstade fisk/växt-burkar med karbonatätande växter.
#26 - 1 augusti 2006 12:31
Fast å andra sidan så slipper man kanske dosera så mycket mikro? Och så kan man också hålla "jobbiga" tonina-arter. :D Men är hydroxidbehandling bra eller kan man avhärda vattnet på något ur växtsynpunkten bättre sätt?
#27 - 1 augusti 2006 12:34
Förresten: kattsandexperimentet slutade i ett ordentligt fiasko. Jag ugnsbakade lite Pussy kompakt kattsand i 300 C grader, och testade att blöta den lite gran efter en timme i ugnen. Den packade ihop sig direkt väldigt väldigt hårt.
#28 - 1 augusti 2006 13:01
[quote=PatrikS]Förresten: kattsandexperimentet slutade i ett ordentligt fiasko. Jag ugnsbakade lite Pussy kompakt kattsand i 300 C grader, och testade att blöta den lite gran efter en timme i ugnen. Den packade ihop sig direkt väldigt väldigt hårt.[/quote]

Bra experiment! hur blir det om du sakta sakta häller det i vattnet, så att kornen inte har kontakt med varandra medan de reagerar på vattnet?

Vad består den kattsanden av?
#29 - 1 augusti 2006 13:02
[quote=PatrikS]Fast å andra sidan så slipper man kanske dosera så mycket mikro? Och så kan man också hålla "jobbiga" tonina-arter. :D Men är hydroxidbehandling bra eller kan man avhärda vattnet på något ur växtsynpunkten bättre sätt?[/quote]

pH 8,1 skojar du? Nej jag vet inte, väntar fortfarande på att defdac ska berätta om hydroxidbehandlat vatten, och vad det kan innebära.
#30 - 1 augusti 2006 13:10
Angående substrat och en annan tråd just nu har jag funderat på att helt enkelt använda en fastklämd skiva mineralull som substrat, om jag hittar någon sort som har tillräckligt bra egenskaper till rimlig kostnad. Visst skulle det förmodligen innebära att plantering kräver en kniv, men det kan det vara värt.
#31 - 1 augusti 2006 15:11
Jo, pH:t är ju högt som fasen, men det sänks ju å andra sidan med CO2, däremot så går det ju inte att sänka hårdheten lika enkelt (RO-manicken kostar ju minst 170 Euro såg jag).
#32 - 1 augusti 2006 15:51
Hmmm, jag är fortfarande inte glad åt det, hur de får till de vattenvärdena vet jag inte, tar dom bort co2 bara? En halvering av alkaliniteten och en pH-höjning med 0,7 Man får bli lite mer försiktig med stora vattenbyten vid ammonium/ammoniak förgiftning. Snacka om minskad stabilitet.
#33 - 1 augusti 2006 16:03
Små RO-filter av den bättre kvaliteten brukar gå att köpa för det priset även här i Sverige, jag förstår om det inte känns relevant till ett litet akvarium.

När det rör sig om så små mängder vatten kan jag komma på många inte orimliga sätt att minska vattnets hårdhet, eller få fram vatten som är renare än RO-vatten.
#34 - 1 augusti 2006 16:21
[quote=Erik...]Små RO-filter av den bättre kvaliteten brukar gå att köpa för det priset även här i Sverige, jag förstår om det inte känns relevant till ett litet akvarium.

När det rör sig om så små mängder vatten kan jag komma på många inte orimliga sätt att minska vattnets hårdhet, eller få fram vatten som är renare än RO-vatten.[/quote]

Jupp, Erik, känns omöjligt att övertala tjejen att vi "behöver" även ett RO-filter, hehe. Don't even go there, liksom.. :D

Däremot andra metoder är ytterst, ytterst intressanta (att sänka hårdheten alltså, ta bort lite av kalken). Finns det något DIY-metod som inte kostar skjortan??? Behöver ungefär 10 liter sådant vatten varje veckan (blandat med 5 liter vanligt vatten, så blir det nog perfekt att byta hälfen av akvarievattnet veckovis).
#35 - 1 augusti 2006 17:58
Angående ADAs substrat så kan jag varmt rekomendera den till folk som inte planterar om ofta . Jag har själv kört det sedan December och är under omständigheterna ganska nöjd ,,dock inte med priset för skiten

Jag tror dock att powern i powersanden lakade ut ungefär efter en månad så det hadde jag hoppat över helt och hållet nästa gg.

Att bara köra aquasoil och EI som man ändå gör efter ett litet tag är nog kitet.

Det stora problemet med soilen är att det inte går att plantera om i skiten utan att först tömma karet suck.. jag rev upp ca 5 växter förra veckan och det räckte till att hela mitt 530 blev som en ogenomtränglig brun dimma.

Sen är priset helt absurt dyrt ( och även frakten som säkert kostade lika mycket som sanden )

Men om man är grymt duktig som exempelvis Defdac och Peter Nyman är och får till ett superfint resultat med en gång så är det verkligen ett bra substrat..synd bara att ingen i Sverige tar hem det till normala priser.

MVH Jimmy
#36 - 1 augusti 2006 18:16
[quote=PatrikS]Jupp, Erik, känns omöjligt att övertala tjejen att vi "behöver" även ett RO-filter, hehe. Don't even go there, liksom.. :D

Däremot andra metoder är ytterst, ytterst intressanta (att sänka hårdheten alltså, ta bort lite av kalken). Finns det något DIY-metod som inte kostar skjortan??? Behöver ungefär 10 liter sådant vatten varje veckan (blandat med 5 liter vanligt vatten, så blir det nog perfekt att byta hälfen av akvarievattnet veckovis).[/quote]

Minska hårdhet hos vatten små mängder:

#1 Frysa, stor det av kalket, kanske andra ämnen fäller ut. Syns som vitaktigt grummel om man lägger mycket iskuber gjorda på uppsala-kranvatten i ett vattenglas och låter dem smälta.

#2 Koka, samma kommentar som för frysning, har för mig att det är karbonaterna som fäller ut, jämför igenkalkade kaffebryggare.

#3 Utfällning med oxalsyra, vet inte exakt hur det fungerar har för mig att det fäller ut karbonater det med, kommer inte ihåg dosering, det brukar varnas dels för att ta för mycket oxalsyra, dels för dom höga Co2-halterna som är i vattnet, utfällningen skall självfallet ske i separat behållare, oxalsyra har jag för mig kan vara otrevligt.

Ta bort hårdhet:

#1 Destillering genom kokning, det är inte svårt att destillera vatten med kokning. men dyrt.

#2 Kondens i slutet utrymme, man kan ta en plastback i vilken man ställer en behållare med vatten i, med öppen vattenyta, backen bör luta lite så att kondensdropparna inte droppar tillbaka till vattenbehållaren. Om man inte ökar avdunstningen från reservoaren med kalkhaltigt vatten går det inte så fort, men det finns många sätt att öka den.
#37 - 1 augusti 2006 18:16
[quote=Kharn]Angående ADAs substrat så kan jag varmt rekomendera den till folk som inte planterar om ofta . Jag har själv kört det sedan December och är under omständigheterna ganska nöjd ,,dock inte med priset för skiten

Jag tror dock att powern i powersanden lakade ut ungefär efter en månad så det hadde jag hoppat över helt och hållet nästa gg.

Att bara köra aquasoil och EI som man ändå gör efter ett litet tag är nog kitet.

Det stora problemet med soilen är att det inte går att plantera om i skiten utan att först tömma karet suck.. jag rev upp ca 5 växter förra veckan och det räckte till att hela mitt 530 blev som en ogenomtränglig brun dimma.

Sen är priset helt absurt dyrt ( och även frakten som säkert kostade lika mycket som sanden )

Men om man är grymt duktig som exempelvis Defdac och Peter Nyman är och får till ett superfint resultat med en gång så är det verkligen ett bra substrat..synd bara att ingen i Sverige tar hem det till normala priser.

MVH Jimmy[/quote]
Mmm, exakt, det är det som är grejen med ADA:s soil: dyrt, finns ej i Sverige, och jobbigt att omplantera i. För oavsett hur duktig man är - vare sig det är defdac, petnym, you name it - så kommer växterna att växa ur scapen hur som helst, vill man det eller inte. Det skulle i vart fall krävas väldigt saktaväxande sådana (anubias, mossor osv.) för att designen skulle hålla sig ett bra tag. Och grejen med de saktaväxande är att de är så ...tråkiga, utjatade - jag menar anubias, javamossa, come on.. Barr använder i o f s anubias i det som han så lustigt kallar "understory" - dvs. under de höga plantorna - för att få så mycket biomassa som möjligt, men själv har jag inte funnit tjusningen med sådana växter oavsett. Håller man någorlunda normalt växande plantor, kommer man i en CO2-berikat tank att gallra, dra upp med roten och böka i akvariet på ett eller annat sätt ändå, och då är det inte alls kul (som jag kan jag förstå av din erfarenhet, Kharn) att få grumligt vatten varenda gång.

Tänker man efter så kan det bästa substratet vara det billigaste också - vanlig akvariesand. Helt inert, låter bottnet andas ganska okej (om man inte väljer det allra finkornigaste), har naturlig färg och form, grumlar inte (om ordentligt sköljd), tung - bra för plantering, håller kvar även de minsta rötterna. Eller?
#38 - 1 augusti 2006 18:28
[quote=Erik...]Minska hårdhet hos vatten små mängder:

#1 Frysa, stor det av kalket, kanske andra ämnen fäller ut. Syns som vitaktigt grummel om man lägger mycket iskuber gjorda på uppsala-kranvatten i ett vattenglas och låter dem smälta.
[/quote]
Johoo, allrigt, nice, kan faktiskt vara ett alternativ, det svåra är väl i så fall att ta bort grumlet?



#2 Koka, samma kommentar som för frysning, har för mig att det är karbonaterna som fäller ut, jämför igenkalkade kaffebryggare.


Mistänkte det, men vågade inte tro att det var så enkelt. Hur mycket avhärdas vattnet då? Fastnar all kalk på kokkärlets väggar eller fortsätter det att förpesta tillvaron i någon slags utfälld form (typ som grumlighet i fryst vatten)?

Eller om man kombinerar lite: helt enkelt kokar en del och sedan kyler ned igen med en del fryst? Eller kommer det att resultera i plus minus noll? (att utfälld kalk löses åter igen upp)

Resten verkar vara alldeles för omständigt för att hålla på - det är kanske enkelt, men känns lite tids- och arbetskrävande.
#39 - 1 augusti 2006 18:33
[quote=PatrikS]Johoo, allrigt, nice, kan faktiskt vara ett alternativ, det svåra är väl i så fall att ta bort grumlet?


Mistänkte det, men vågade inte tro att det var så enkelt. Hur mycket avhärdas vattnet då? Fastnar all kalk på kokkärlets väggar eller fortsätter det att förpesta tillvaron i någon slags utfälld form (typ som grumlighet i fryst vatten)?

Eller om man kombinerar lite: helt enkelt kokar en del och sedan kyler ned igen med en del fryst? Eller kommer det att resultera i plus minus noll? (att utfälld kalk löses åter igen upp)

Resten verkar vara alldeles för omständigt för att hålla på - det är kanske enkelt, men känns lite tids- och arbetskrävande.[/quote]


I båda fallen du undrar över blir kalket ett vitt grums på botten lätt att hälla av vattnet utan att få med grumset. Vad gäller kokning är det karbonathårdheten som blir grums, förutom det som fastnar på kokärlet, låt det bara svalna, allt fäller inte ut på en gång, lite av det kan bilda tunna flak av hinna på ytan, den är bara att skrapa bort.

Om du har ett test så kan du ju kolla hur effektiva metoderna är, borde bli tillräckligt mjukt för dina önskemål.
#40 - 1 augusti 2006 19:23
Oki, skall testa det asap, vore kul att se om det påverkar mikrodoseringen. Tack tack!











Annons