Substrat Pro missfärgar vatten

#1 - 19 maj 2021 20:05

Tänkte att jag skulle uppgradera med Substrat Pro från Eheim i ett inre Juwel filter .
Självklart sköljde jag av hela påsen med substraten innan jag la ner den i filtret.
Vatten blev snabbt lite missfärgad (mjölkig), tänkte det blir bättre om 24 timmar och sen passade jag även på att byta vatten efter två dagar .
Dagen efter blev vatten igen lika mjölkig och idag valde jag att plocka bort hela påsen med substraten.
Man kunde se tydligt hur mycket partiklar flög upp i vattnet när jag drog upp påsen..
Vad gjör jag för fel, skulle jag dränkt substraten i en hink och lämnat den att ligga under vatten i några dagar innan filtret?
#2 - 19 maj 2021 20:35
Så har den aldrig gjort för mig! Vad är det för påse du menar?
#4 - 19 maj 2021 20:55
Jo då den är jag väl bekant med och den har aldrig mjölat ner vattnet för mig. Har du den i en nätpåse?
#5 - 19 maj 2021 21:06
Precis, det är en nätpåse som man själv klipper till och knyter ihop, samma fabrikat Eheim .
Vet inte om det är mer känsligt när det sitter i ett inre filter? Det borde det inte göra.. kan det vara C02 som får vatten att bli mjölkig?
Jag tar prover ganska ofta..ser inga större avvikelsen ..
#6 - 20 maj 2021 08:10
du kanske har fått lite infusorier? Jag tror inte din biomedia är boven. https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-02-akvarievatten/26571-infusorier

Annons