Styrteknik till akvarium

#1 - 4 februari 2008 12:27
Hejsan!

Jag har börjat knåpa på ett "självskötande" akvarium. Tänkte bara kolla ifall någon här har lite tips. Jag styr allt från en DUC (Används i styrbranschen, där jag jobbar) d.v.s. temperaturreglering, belysning via tidkanal(schemalagd timer), byte av vatten via tidkanal och varvtalsreglerad pump.
Jag har ritning om det skulle ligga i någons intresse att se.
Dessa grejer är provade och funkar, men tänkte vad mer kan man ha.
Jag älskar överflödiga funktioner så vräk till med allt ni kan komma på :)

Hoppas på tips :)
#2 - 4 februari 2008 12:39
Dosering av gödningsmedel och styrning av tillförsel av co2 kan nog vara intressant.

Du kan väl även få ut loggdata från en DUC så ett enkelt loggsystem som exponeras på en websida vore ju trevligt.

Jag har bara jobbat med DUCar som slutanvändare men aldrig programerat ett så... men det kanske kan vara intressant att göra affärer med dig i framtiden :)
#3 - 4 februari 2008 12:45
Ah äntligen en tråd som tar upp det jag har önskat. Till en början är jag superintresserad av att fixa automatiskt vattenbyte i akvariet. Hur går man tillväga?
#4 - 4 februari 2008 13:31
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18230000-18239999/640x480/18232242.jpg?0

Skiss-ritning, ganska dåligt upplöst, hittade ingen bättre sida att ladda upp den på :/
#5 - 4 februari 2008 13:44
Ser inte på skissen om du har ngn pump som suger ut vattnet från akvariet? Vilken typ av pump använder du i såfall?
#6 - 4 februari 2008 13:45
Pumpen är cirkeln med en trekant i(en värmecirkulationspump från grundfos). Filtret är boxen.
(Styrritning)

Jag tänkte att man kunde reglera ph-halten kanske. Men vad skulle man använda för medel..?
#7 - 4 februari 2008 14:19
roonan skrev:

Jag tänkte att man kunde reglera ph-halten kanske. Men vad skulle man använda för medel..?

Co2 och bikarbonat kanske? Co2 trycker ju ner pHt och bikarbonaten trycker upp det.. och så får man anledning till att ha en massa fina växter som växer så det knakar ;)
#8 - 4 februari 2008 14:21
roonan skrev:

Här måste du bestämma dig för om det är en höjning eller sänkning av pH du är ute efter.

Är det sänkning så är det CO2, koldioxid som gäller. Bara att låta ditt styrsystem styra en magnetventil. En pH-probe måste naturligtvis användas för att mäta pH.

Är det höjning du vill åt så ska du snegla på hur dom gör i salltvattens kar, men om jag inte har fel så använder man en kalk-reaktor, och det man reglerar är faktiskt CO2 i det fallet också, men inte ner i karet utan i kalk-reaktorn.

Och naturlitvis automatisk mantning, gödning osv. Här finns dock inga bra sätt att reglera, utan man får ställa in fast mängd/intervall.
#9 - 4 februari 2008 14:26
Givetvis måste jag ha en ph-givare. Varför skulle jag inte kunna reglera i sekvens, när det behövs högre PH så har man i ena medlet först en dos, och sen doser i intervaller tills börvärdet är uppnått, och tvärtom när man vill ha lägre?
#10 - 4 februari 2008 14:47
Antagligen för att automatiken kommer att få tuppjuck och det kommer aldrig att infinna sig någon som helst balans i akvariet, människan har i alla tider försökt lura moderjord och det bästa exemplet är teknokraterna som dessutom försöker automatisera processen... LOL
#11 - 4 februari 2008 14:47
Häftigt bygge, ska bli kul att följa om du löper linan fullt ut. :)
#12 - 4 februari 2008 14:56
man kan ju inte reglera till ett exakt värde, men att kunna höja/sänka ifall ph:et av någon anledning skulle skjuta/dyka avikande från börvärdet som har ett spann mellan. Vad gör du när du har i massa medel förhand? Samma sak?
#13 - 4 februari 2008 15:04
Det jag menade var följande:

Kranvattnet är ofta väldigt stabilt i pH (iaf om man har kommunalt vatten) och brukar, landa på någonstans mellan 7-8 i karet.

Eftersträvar man ett lägre pH än vad kranvattnet betingar så kör man en utrustning för det, och vill man ha högre så kör man den utrustningen.

Ditt pH från kranen varierar inte så mycket att du kommer att behöva både sänka och höja pH.

Tex, tillför du CO2 och pH blir för lågt slutar du bara att tillföra CO2 så kommer pH att stiga.
Bilagor:
#14 - 4 februari 2008 15:06
Okej, då förstår jag. Då känns ju det lite overkill om man inte ska ha väldigt känsliga fiskar..
#15 - 4 februari 2008 15:52
Ja, det är det helt klart (Så kännsliga fiskar finns nog knappt).

Men det finns en annan anledning till CO2, nämligen växter.
Eftersom det inte på ett enkelt sätt går att mäta CO2-nivån direkt så mäter man istället pH sänkningen.
Vet man viklet KH man har så justerar man in "Set-pointen" för pH så att man får lämplig mängd CO2.
#16 - 4 februari 2008 16:33
Jag har proggat eget seriellt gränssnitt som är anslutet till datorns comport.
Den sköter foder automat, vatten byte med nivåbrytare.
Temperaturstyrning via pannans gränssnitt....(har vatten buren värme)

Funkar till cirka 20kar med rätt utrustning.
Mycket pill att modda allt o löda kretskort bara.
Styrning sker med eget program gjort i VB.

Annons