Hej alla.
Först skulle jag vilja berätta hur den här artikeln kom till.
Tydligen så har någon i Norge lagt fram ett förslag om att vissa typer av "missbildade" fiskar bör förbjudas. Jag blev vid halv sju igår uppringd av journalisten på Aftonbladet som undrade om denna typ av fiskar förekom även i Sverige. Vårt samtal blev nog en tjugo minuter till en halvtimme långt, han erkände att han inte hade någon som helst kunskap om akvariefiskar. Jag svarade på hans frågor och berättade om de olika typer av framavlade fiskar som finns och som har förekommit. Dessutom hade han ju något slags material från Norge, innehållet i detta har jag ingen aning om, men han hade en del frågor som man kan utgå från har sin upprinnelse där.
Av detta blev det en artikel som tar max två minuter att läsa, men visst, karln är ju journalist på Aftonbladet, det är hans jobb at skapa sensationsartiklar.
Det som jag påstås ha sagt i artikeln har jag sagt, däremot så blir det väldigt styckat av ovan nämnda anledning.
Utöver detta så tycker jag att det framgår ganska tydligt i artikeln att:
1. Jag inte anser att det här är ett specellt stort problem, även om det ökar
2. SARF-styrelsen inte för tillfället har några intentioner att arbeta för några restriktioner
3. Att det är jag personligen som skulle kunna tänka mig ett importförbud gällande konstgjorda hybrider och artificiellt genförändrade fiskar. Detta kan (och bör) man ju diskutera, vilket också gjorts tidigare i den här tråden och även annorstädes.
Med fiskbilden har jag inget att göra, bilden på mig kom det en fotograf hem och tog vid halv tio-tiden igår kväll.
Så till diskussionen.
Egentligen handlar det här om flera olika saker.
Får man behandla djur hur som helst?
Injektioner, tatueringar och avklippta fenor kan knappast betraktas som etiskt ur djurskyddsperspektiv. Jämför med kupering av svansar på boxer som numer är förbjudet, trots att det betraktades som "kultur" när det pågick. Eller seden att flå hundar till päls i sydostasien som det varit stort massmediapådrag om den senaste tiden. Bara för att man gjort någonting dumt under lång tid, så måste man inte fortsätta i all evighet.
Får man avla fram vilka former på fisk som helst?
Tydligen, och det görs ju också. Det är naturligtvis omöjligt för oss att avgöra om en fisk lider av detta eller inte, men varför chansa?
Dessutom som sagt, att ett korkat beteende kallas för "kultur" gör det inte mindre korkat.
Ovanstående frågor är av mer djurskyddskaraktär, och det är antagligen upp till oss att ändra på "kulturen". Det är som sagt var svårt att dra gränser, och förbud är nog inte rätt väg att gå, upplysning och information är nog bättre.
Till sist; skillnaden mellan en svärdbärare och en "Flower horn" är att den första är en odlingsform av arten Xiphophorus hellerioch den andra är en fertil hybrid.
Avelsformer må man tycka vad man vill om, men genuppsättningen i fisken består av "originaldelar" som man anitngen förstärkt eller tryckt ner med hjälp av selektion i avelsmaterialet.
Hybrider och genmanipulerade djur är sammanslagningar av gener från olika arter. Ett annat exempel är de självlysande fiskar man lyckats få fram genom att plantera in en gen från en bakterie i en zebrafisk. När man börjar att blanda arvsmassa mellan olika organismer och tillverkar konstgjorda "blandarter" så känner i alla fall jag att man har passerat gränsen.
Det har som bekant diskuterats mycket både bland allmänhet och i vetenskapliga kretsar om vilka konsekvenser det kan få för vår natur om denna typ av organismer kommer ut i det vilda, det talas bland annat om hoppande gener på grödor och liknande. Jag skulle tro att de flesta biologer håller med mig när jag påstår att vi har tillräckligt mycket problem med djurarter som planteras ut där vi inte kan kontrollera dom, för att vi borde kunna låta bli att skapa organismer som vi inte ens vet hur de fungerar i en naturlig situation. Allra minst när syftet med dessa skapelser inte är till någon som helst nytta, förutom för vårt höga nöjes skull.
mvh Ola Åhlander