"stygg" dvärgguramihane

#1 - 26 mars 2008 19:15
Hej!

Har en dvärgguramihane och en hona. Varje gång jag ska ge fiskarna mat tycker jag att hanen beter sig aggressivt mot honan, mer än mot övriga fiskar (svärdb och kard.tetror). Är det bättre att ha fler honor på varje hane? Just nu tycker jag att honan är väldigt "osynlig", och vågar sig sällan fram. Hon har inte blivit fysiskt skadad (ännu). Hur många honor bör man ha på varje hane?

Hälsningar Jeanette
#2 - 26 mars 2008 19:46
snövit skrev:
Hej!

Har en dvärgguramihane och en hona. Varje gång jag ska ge fiskarna mat tycker jag att hanen beter sig aggressivt mot honan, mer än mot övriga fiskar (svärdb och kard.tetror). Är det bättre att ha fler honor på varje hane? Just nu tycker jag att honan är väldigt "osynlig", och vågar sig sällan fram. Hon har inte blivit fysiskt skadad (ännu). Hur många honor bör man ha på varje hane?

Hälsningar Jeanette

Så har jag oxå det, men däremot tycker han jättemycket om Rubinguramihonan ;) De håller ihop hela tiden.
#3 - 26 mars 2008 20:27
Som med de flesta andra fiskar är det väl att föredra fler honor än hanar, ty hanarna är mer aggressiva. Jag har haft flera guramiarter när jag sysslade med akvarium för ett par år sedan, och jag har funnit både hanarna och honorna aggressiva mot andra fiskar. Men hanen är självfallet värst, så skaffa fler honor så inte din nuvarande hona blir stressad och inte kan finna ro för stunden.
#4 - 26 mars 2008 21:50
Jag har samma problem. Jag frågade i min "fiskaffär" om jag borde skaffa ytterligare en hona, men enligt dem ska Drvärgguramis gå i par. Nu har jag flyttat dem till ett kavarium som dels är större än det de var i från början, dels har de sällskap av fler fiskar i likvärdig storlek, bland annat ett par Rubinguramis. Även om "Lilla Blå", som jag kallar honan[:o], fortfarande verkar lite ledsen så tycker jag att trakasserierna från hennes make minskat.

Annons