Sturisoma aureum ligger på ägg

#1 - 28 mars 2010 12:51
Jag har ett lekande par av Sturisoma aureum som nu ligger och fläktar :) för andra gången. Samma plats som första...på pumpen :D

Äggen fanns inte där fredag morgon. Misstänker att äggen la nångång mellan fredag och lördag för lördagskvällen fann vi dem.

Jag vet att dem är mkt känsliga (ynglerna) mot nitrit och vill ha väldigt strömt i karet. Har ett 40l och ett 60l. frågan är vad som är bäst att ha de i.
Har lyckats dra upp Röd ciklid yngel som varit 2 dagar gamla i 40l, men aldrig malar! :)

Funderingar:
Gör jag rätt i att fylla karet med 225l och fitergojs och sen slänga ner äggen när de är 4-5 dagar gamla? Sak pappa mal följa med?

Ska jag slänga ner grenmalarna nu i 60l tillsammans med pumpen som äggen sitter på??

Ska jag plocka bort äggen NU, eller vänta til dag 5 och plocka bort då?
Ska jag ha de i 60l med eller utan malar eller bara äggen i 40l??

Svara snabbt har 5 dagar på mig innan äggen kläcks.

Bilder på malarna finns:
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=131008&page=25
#3 - 28 mars 2010 13:52
Tack! :d
#4 - 28 mars 2010 14:14
Inga billiga fiskar detta!! Hoppas många av dom överlever!
#5 - 28 mars 2010 14:34
pontulf skrev:
Inga billiga fiskar detta!! Hoppas många av dom överlever!

Alltid ett plus om man lyckas få yngel på de :)
#6 - 28 mars 2010 14:53
Jag har också ett Sturisomapar, tyvärr har jag inte sett några ägg än, men det satt en del små yngel på rutorna i akvariet i affären. Nå´t särskilt man kan göra för att få dem att leka?
#7 - 28 mars 2010 16:28
Dräggel, dräggel, vill ha med!!!
#8 - 28 mars 2010 20:01
Jag har dragit upp ett gäng olika kullar av mitt gamla lekpar aureum och varje gång är det samma bök ;)
Dom små nykläckta ynglen har pyttesmå munnar och ger sig helst på förvälld sallad eller förvälld zuchini här.
Först när dom är 3-4 veckor så börjar dom leta sig efter gröntabletter.
Man får byta salladsblad varje dag och se till att vattenvärdena är perfekta annars stryker dom lätt med.
#9 - 28 mars 2010 20:12
Micke: Kan underlätta att köpa ett lekande par ;) Jag fick köpa ett lekande par av en tjej som tröttnade på att de jämt och ständigt la ägg och fick yngel på de.

vad ska jag göra, ska jag ha de i 160l tillsammans med ancistrusarna och glupska Gobi, ska jag flytta ynglerna till 40l och ha de där? När ska äggen plockas bort??

60l är nu uteslutet, där bor Borellisarna och khuli ålar.
#10 - 28 mars 2010 20:15
Mumin skrev:
Dräggel, dräggel, vill ha med!!!

Hihi!
Pappa mal är JÄTTE duktig!! han vek inte undan från sina ägg när jag kom med håv och fångade in honom. (tvungen att stänga ner 225l. Köparen kommer imorgon)
Och så vart jag orolig att pappamal inte skulle simma tillbaka till äggen i 160l. Icke sa nicke, hans pappakänslor är jätte starka för det första han och mammamal gjorde var att spana på pumpen och sen satte han sig där och började fläkta :D

Pumpen är inte igång, den får stå där så pappamal blir glad. Han har ju sina ägg på pumpen.
[ATTACH]29016[/ATTACH]
#11 - 28 mars 2010 20:27
När dom är nära kläckning så tar du ett rakblad och skär loss hela romkakan och stoppar ner den i ett litet yngelakvarium.
Sök i trådarna om hur jag gjorde när jag drog upp yngel förr :)
Hade 3 såna guppyyngelkassar med varsitt litet luftdrivet billifilter som pumpade in friskt nytt vatten i yngelkassen och försåg dom små med friskt vatten hela tiden.
Ska se om jag hittar nåt gammalt kort om hur jag hade det.
Eller så kanske det kan finnas ibland mina foton Nubi :)
#12 - 28 mars 2010 20:30
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1753&title=sturisoma-aureum&cat=663
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1901&title=sturisoma-yngel&cat=663

Skippa botten material helt istället för det jag har här i ;)
Stoppa ner nån liten ancistrus istället, typ nån liten 3 cm´s :D
#13 - 28 mars 2010 20:30
Jag är Super dåligt på att leta, så om du hittar en länk :) och en bra beskrivning på hur man ska göra :D:D så blir jag glad.

Grejen är det att jag tror inte de ska bo i 160l tillsammans med de andra fiskarna, jag har de hellre i ett eget där jag byter vatten och mat ofta...eller äre fel??
#14 - 28 mars 2010 20:31
drd skrev:
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1753&title=sturisoma-aureum&cat=663

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=1901&title=sturisoma-yngel&cat=663

Skippa botten material helt istället för det jag har här i ;)

Stoppa ner nån liten ancistrus istället, typ nån liten 3 cm´s :D

en sån har jag faktiskt, på 3cm :D går det lika bra med typ räkor och snäckor som städpatrull?
#15 - 28 mars 2010 20:32
Det kan nog funka med nån snäcka istället för räka skulle jag tro :)
#16 - 28 mars 2010 20:33
Nubi skrev:
Jag är Super dåligt på att leta, så om du hittar en länk :) och en bra beskrivning på hur man ska göra :D:D så blir jag glad.

Grejen är det att jag tror inte de ska bo i 160l tillsammans med de andra fiskarna, jag har de hellre i ett eget där jag byter vatten och mat ofta...eller äre fel??

Det är nog av erfarenhet bättre att låta dom bo i födelsekaret första månaden iaf.
Dom är rätt känsliga första tiden nämligen.
Testa min metod vettja med pump som strömmar vatten ner i yngelkassen.
Bilagor:
#17 - 28 mars 2010 20:33
drd skrev:
Det kan nog funka med nån snäcka istället för räka skulle jag tro :)

Good har ett gäng äppelsnäckor som kan få agera som städpatrull :) dag 5 tror jag de kläcks, så vare ialf förra gången.
en sån yngekasse har jag, men simmar de inte igenom springorna?
#18 - 28 mars 2010 20:34
drd skrev:
Det är nog av erfarenhet bättre att låta dom bo i födelsekaret första månaden iaf.

Dom är rätt känsliga första tiden nämligen.

Testa min metod vettja med pump som strömmar vatten ner i yngelkassen.

mmm med sån yngelkasse låter det mkt mkt mkt lättare, men suuuck! jag vet inte hur en pump som strömmar vatten ner i yngelkassen ser ut :(
#19 - 29 mars 2010 06:28
Jag vet!, har en tror jag så du kan få bild.
#20 - 29 mars 2010 08:23
Mumin skrev:
Jag vet!, har en tror jag så du kan få bild.

show me quinna! Har inte många dagar kvar tills de kommer att kläckas :D
#22 - 29 mars 2010 08:37
Bladh skrev:

Jag har iiingen aning. Kan det inte funka med luftpump? Köpte en luftpump på Akvarielagret. För hur får man ner en sån som Bladh hänvisade til i ett yngekasse??
Som ni märker, jag är KASS på sånthär.
#23 - 29 mars 2010 08:48
Nubi skrev:
Jag har iiingen aning. Kan det inte funka med luftpump? Köpte en luftpump på Akvarielagret. För hur får man ner en sån som Bladh hänvisade til i ett yngekasse??

Som ni märker, jag är KASS på sånthär.

Så här gjorde i alla fall drd, och han verkar kunna sin sak;)
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=7586&title=yngelfabriken&cat=663
#24 - 29 mars 2010 10:12
Bladh skrev:
Så här gjorde i alla fall drd, och han verkar kunna sin sak;)

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=7586&title=yngelfabriken&cat=663

Klockren bild som jag hade glömt :D
#25 - 29 mars 2010 10:29
drd skrev:
Klockren bild som jag hade glömt :D

Skitbra! Nu får du berätta vart man kan köpa alla små saker som man behöver. De där gröna saker som ser ut som termometer, vart finns de och ...ja en lista på allt som behövs och en bra beskrivning skulle inte skada *hihi* Jag är oteknisk när det gäller sånt.
Drd du har inte något sånt kvar som ligger och skräpar? :D

Malen låg imorse och fläktade igen :) slängde ner ett par snäckor i karet så de får städa, råkade ha i lite mkt granulater i karet.
Skönt att ha en städpatrull :D
#26 - 29 mars 2010 10:56
#27 - 29 mars 2010 11:53
Nubi skrev:

Filtret NÄE men pumpen JA :)
#28 - 29 mars 2010 12:04
drd skrev:

DRD som jag förstår det så körde du väl billifilter som satt ute i stora karet och hade utblåset mer eller mindre över yngelkassarna så att säga.

rätt eller fel?
#29 - 29 mars 2010 12:07
drd skrev:

:) okej Berätta :D
#30 - 29 mars 2010 12:07
Marnat skrev:
DRD som jag förstår det så körde du väl billifilter som satt ute i stora karet och hade utblåset mer eller mindre över yngelkassarna så att säga.

rätt eller fel?

tillochmed jag förstod det där och JA så gjorde DRD :D
#31 - 29 mars 2010 12:33
Nubi skrev:
tillochmed jag förstod det där och JA så gjorde DRD :D

ja men då var det ju inte så jäkla svårt :)

jag har ju på ett enkelt sätt berättat i din andra tråd hur du bygger eget billiefilter hehe
#32 - 29 mars 2010 13:03
Marnat skrev:

rätt eller fel?

Exakt så :)
#33 - 29 mars 2010 13:08
drd skrev:
Exakt så :)

ska hem och se om jag kan snickra ihop ett såddant exklusive luftpumpen idag, inte för att jag behöver men det verkar kul :)
#34 - 29 mars 2010 15:40
Marnat skrev:
ska hem och se om jag kan snickra ihop ett såddant exklusive luftpumpen idag, inte för att jag behöver men det verkar kul :)

och så skickar du det till MIG *bambi ögon*:):)
#35 - 2 april 2010 08:09
oooooooooooooooooooooo!!
Igår 10 min innan jag skulle till jobbet ser jag att äggen är BRUNA! (de har varit mer genomskinliga tidigare) och så ser jag hur äggen rör på sig lite. Panik! fort fort slänger jag ner yngelkassen i karet framför luftblåset, in med två snäckor och tre räkor (städpatrull) och så upp med pumpen och sen skära bort äggen. När jag skär bort och slänger ner äggen i yngelkassen så ser jag hur de kläcks! O_O och simmar upp till utan, de ser ut som små små grodyngel *så söta!*
Ställde yngelkassen så nära utblåset som möjligt, och det vart DRAG i karet :)

Jag åkte senare på kvällen till LGZ där gubbarna odlar på grenmalarna och de hade oxå precis fått yngel :) så vi snackade en del och han gav mig lite tips och råd.

Flytta inte ynglerna förräns de är 3cm stora. De är super känsliga mot det, de har sina yngel i ett eget kar för att det funkar bäst för dem.
Strömt, mkt mkt strömt. Rot! de måste ha en rot i yngelkaret. (Köpte en liten pytte rot) Kände att jag vart lite klokare :) när jag gick därifrån *glad*

Det ja glömde fråga var: hur länge finns gulsäcken där och när kan man börja mata??

Rena dödsfällan dena filter! (utan strumpband) två snäckor lyckades klämma sig igenom gallret och ner for de och som TUR så tog jag upp filtret i tid, (moblerat om och flyttat på karet) de hade dött! En död snäcka kan ta död på ett akvarium + invånare på mindre än 24 timmar :S

[ATTACH]29200[/ATTACH]

[ATTACH]29201[/ATTACH]

[ATTACH]29202[/ATTACH]

[ATTACH]29203[/ATTACH]

[ATTACH]29204[/ATTACH]
#36 - 2 april 2010 08:18
Dom små e så attsingens söta ju :D
Min bautahane satt så sent som förra helgen och vaktade småttingar men en av ancistrusarna kom för nära och sög i sig rubbet :(
#37 - 2 april 2010 10:51
drd skrev:
Dom små e så attsingens söta ju :D

Min bautahane satt så sent som förra helgen och vaktade småttingar men en av ancistrusarna kom för nära och sög i sig rubbet :(

O_O fy faan! därför vill jag bli av med mina ancistrus (förutom mårten och hans tjej) De är brutalt elaka, men jag har alltid en nattlampa som är tänd, så Papapgrenmals jobb underlättar lite :)
Bilagor:
#38 - 2 april 2010 11:04
Valde igår att rädda lite schleromystax ägg istället och nu idag så kläcktes ett 10 tal små minipansarmalar :D
#39 - 2 april 2010 11:11
Nubi skrev:
oooooooooooooooooooooo!!

Igår 10 min innan jag skulle till jobbet ser jag att äggen är BRUNA! (de har varit mer genomskinliga tidigare) och så ser jag hur äggen rör på sig lite. Panik! fort fort slänger jag ner yngelkassen i karet framför luftblåset, in med två snäckor och tre räkor (städpatrull) och så upp med pumpen och sen skära bort äggen. När jag skär bort och slänger ner äggen i yngelkassen så ser jag hur de kläcks! O_O och simmar upp till utan, de ser ut som små små grodyngel *så söta!*

]

Så söta, vad duktig du är :)
Lycka till!
#40 - 2 april 2010 15:43
PiaJo skrev:
Så söta, vad duktig du är :)

Lycka till!

Jag har inte gjort något, inte jag som fläktat 24/7 ;)
Tack
#41 - 2 april 2010 15:44
drd skrev:
Valde igår att rädda lite schleromystax ägg istället och nu idag så kläcktes ett 10 tal små minipansarmalar :D

Bild på den pansarmalen om du har :D
#42 - 3 april 2010 16:35
Idag har jag moblerat om i 160l (där grenmalarna bor)

[ATTACH]29261[/ATTACH]

Gobi, RIP. hittades imorse :(
[ATTACH]29262[/ATTACH]

[ATTACH]29263[/ATTACH]

[ATTACH]29264[/ATTACH]

Så såg det ut
[ATTACH]29265[/ATTACH]

Ser ut såhär nu. Lite grumligt pga av all filtermojs
[ATTACH]29266[/ATTACH]

Imorgon åker jag till Stockholm, hoppas på att åka förbi Akvarielagret och handla billifilter :) Någon som vet om de har öppet imorgon eller måndag?
#43 - 3 april 2010 16:50
Lite fler bilder, inte precis toppklass bilder men de får duga, man ser vad det är förnågot :D

[ATTACH]29270[/ATTACH]

[ATTACH]29271[/ATTACH]

[ATTACH]29272[/ATTACH]

[ATTACH]29273[/ATTACH]
#44 - 3 april 2010 17:07
Har du börjat mata dom än ? Hmm....förväll sallad till dom :)
#45 - 3 april 2010 17:23
drd skrev:
Har du börjat mata dom än ? Hmm....förväll sallad till dom :)

förvälld sallad och blomkålsblad, De knaprade på riktigt fint :) och snäckorna med :D
#46 - 5 april 2010 17:14
Är inte hemma, fick be sambon som åkte hem idag att titta till malbebisarna, de lever :D:D
#47 - 6 april 2010 18:37
Det har hänt lite saker :) malarna ser mkt mtk större ut, det första jag gjorde när jag kom hem var att gå direkt till karet och kika på de, Sambon fick en puss senare *hehe*
Filmen är från dag 1 (då de kläcktes) tittar man noga ser man hur en kläcks och sprattlas iväg :) små små grodyngel.
" target="_blank">

Lägger snart upp bilder :)
#48 - 6 april 2010 19:05
Häftigt! :D
#49 - 6 april 2010 19:34
Och så en till, från idag :)
" target="_blank">

och så lite bilder :) Tycker det är en skillnad från dag 1 och nu :) Eller inbillar jag mig bara?

Dag 1
[ATTACH]29368[/ATTACH]

[ATTACH]29369[/ATTACH]

Idag
[ATTACH]29365[/ATTACH]

[ATTACH]29366[/ATTACH]

[ATTACH]29367[/ATTACH]

[ATTACH]29370[/ATTACH]

[ATTACH]29371[/ATTACH]
#50 - 6 april 2010 19:51
De är verkligen bedårande söta med sina långa svansar! xD
#51 - 6 april 2010 19:52
Pickles skrev:
De är verkligen bedårande söta med sina långa svansar! xD

:D :D mmm :D:D
Nästan sötare än valpar :P
#52 - 7 april 2010 10:11
helläckert nubi, ja du vet ju en som tänker köpa ett par stycken när de är stora nog :D
#53 - 7 april 2010 10:33
Haha! De är åtminstone Fler än valparna, men jag tror inte att jag skulle vilja byta. XD
Skulle dock mycket väl kunna tänka mig att handla lite om du inte bott så eländigt långt bort.
#54 - 7 april 2010 10:50
Marnat skrev:
helläckert nubi, ja du vet ju en som tänker köpa ett par stycken när de är stora nog :D

Om 5 månader lär de vara försäljningsbara :) och då har du 4 kar i din nya lgh ;)
#55 - 7 april 2010 10:50
Pickles skrev:
Haha! De är åtminstone Fler än valparna, men jag tror inte att jag skulle vilja byta. XD

Skulle dock mycket väl kunna tänka mig att handla lite om du inte bott så eländigt långt bort.

Sambon ska till UMEÅ om 2 veckor ;)
#56 - 9 april 2010 17:22
Har inte hänt så mkt med malbebisarna, de får ny salladsblad varje dag och räkorna verkar kalasa på det dem med :)
Tycker malbebisarna blir större och större. (synvilla?)

Vid VB idag hittade jag en frisimmare :D dvs en som hittat sig ut till det stora karet (från yngelkassen) Jag tänker inte fånga in den, de är så små och jag lär säkert ha ihjäl den, så den får simma bland föräldrarna.

[ATTACH]29517[/ATTACH]

[ATTACH]29518[/ATTACH]

[ATTACH]29519[/ATTACH]

[ATTACH]29520[/ATTACH]
#57 - 14 april 2010 12:52
Småttingarna lever änn! De blir större och större :) R tittar till de på morgonen och jag på kvällarna (beroende på hur jag jobbar)

Den som rymde, den lever :D Den satt imorse bredvid sin mamma på framsidan av rutan :D
#58 - 14 april 2010 17:31
Gött :) Hoppas dom blir många du kan sälja sen !
#59 - 15 april 2010 19:31
Uppdatering utan bilder (I know, iknow) ni får hata mig för en dålig uppdatering ;)

Malar: Grenmalarna har lekt två ggr och båda gångerna har Herr mårten gett sig på äggen. Inte så förtjust i att ha nattlampa tänd i sovrummet hela natten. Nonoo.

Den lilla frisimmaren som jag skrev om tidigare LEVER!!!
De i yngelkassen verkar må bra, de växer och äter som små hästar :) har inte mätt de ännu men de är mkt mkt större och de börjar bli lite gråa på huvudet.
Städpatrullen i yngelkassen gör sina jobb :)

Äppelsnäckorna i karet gör sina jobb de med :D De städar för fullt! och igår såg jag att en kröp in och sen ut ur yngelkassen *heheh*

har inte räknat malbebisarna noggrann, utan att lyfta på roten eller störa de fick jag det till 10 :D
Bilagor:
#60 - 15 april 2010 19:34
Så kul :d
#61 - 15 april 2010 19:35
PiaJo skrev:
Så kul :d

De är såååå söta :) Får be min fotograf (sambon) att ta bättre bilder med stora kameran någon dag, typ helgen när han e ledig :D
#62 - 15 april 2010 19:35
Jaaa :d
#63 - 16 april 2010 11:39
Idag räknade jag till 16 st :D + frisimmarn.
#64 - 18 april 2010 17:09
De lever änn!
#65 - 18 april 2010 18:48
Lysande Nubi ju :)

Se nu till att få upp dom i size oxå, dom e så coola när man har ett helt gäng 6-7 cm smala sötisar som hoppar på botten.
#66 - 19 april 2010 07:54
drd skrev:
Lysande Nubi ju :)

Se nu till att få upp dom i size oxå, dom e så coola när man har ett helt gäng 6-7 cm smala sötisar som hoppar på botten.

Jag försöker :) Matar de med salladsblad, med algtabletter, små spirulinor, de verkar tycka det är kanoners.
Zuccini, vart super smutsigt i karet efter att ha kokat nästan sönder en zuccini skiva. Det får man ta.
Blomkålsbladen gillade de med :D
#67 - 19 april 2010 09:37
Zuchinin behöver du bara skålla lite snabbt ;)
Typ doppa i kokande vatten några sekunder.
#68 - 19 april 2010 18:40
drd skrev:
Zuchinin behöver du bara skålla lite snabbt ;)

Typ doppa i kokande vatten några sekunder.

Det ska jag testa med :)
#69 - 19 april 2010 18:44
Bilder! XD
#70 - 19 april 2010 18:48
Inte idag :) Men säkert i veckan :D:D
#71 - 26 april 2010 09:59
....och så var dem borta. O_O undrar vem som ätit upp dem, skärpsnäckor eller räkorna. Vilket som så ska jag flytta malarna till 720l. 160l säljs.
Får börja om snart igen :)
#72 - 26 april 2010 11:00
Trist ju :(
#73 - 26 april 2010 15:48
mmm, såg att de lekte igen. Hoppas att de trivs i 720l :)
#74 - 30 juni 2010 18:33
Jaja...

Annan person, samma fiskar:/

Nu när jag tillfälligt tar hand om nubis fiskar så har dessa malar lekt i mitt 160 liters.
Som innehåller 2 stycken fluval3 innerfilter och ett eheim ytterfilter, så det blåser på bra.
Ingen elak ancistrus i detta karet.
Jag vill gärna försöka med dessa:) dom är så söta. Och jag undrar nu... om jag kan låta ynglena kläckas fritt?
Eftersom jag inte har nån yngelkasse... Tänkte att jag sätter skyddnät på alla filtrernas insug så att dom inte kan åka in där.

Fiskarna som går i karet skulle jag kunna flytta på till 200 liters.

Fiskarna är:

Mamma/Pappa Grenmal
Palletciklid Hane/hona
Rundstjärts guppy
Glowlight (typ guppystorlek)
2 st otocinclus
3 jättefilterräkor
MASSA äppelnäckor i varierande storlek.
Och en hel massa A Helena snäckor.

Nu undrar jag vilka invånare man måste flytta på för att ynglena ska överleva.
Bilagor:
#75 - 30 juni 2010 18:56
Bilder på fläktmästaren... Han har suttit där i några dagar nu:/
[ATTACH=CONFIG]35049[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35050[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35051[/ATTACH]
#76 - 30 juni 2010 19:03
Får du upp ett gäng är jag intresserad, jag har en just nu men skulle vilja ha 4-5 st.

Jag upplever dden jag har som ganska modig orädd men att det inte tar konflikter, snarare låstsas som om ingenting händer. Om det gäller vid romförsvar så tar nog snäckor rommen (kanske men jag vet inget om snäckorna). Möjligen ökar chansen till försvar om ett svagt ljust skiner på natten så de ser eventuella angripare.

När du väl har frisimmande så antar jag att paletterna är sugna, men då kanske du ändå ska flytta ynglen.
#77 - 30 juni 2010 19:10
Dre skrev:
Får du upp ett gäng är jag intresserad, jag har en just nu men skulle vilja ha 4-5 st.

Jag upplever dden jag har som ganska modig orädd men att det inte tar konflikter, snarare låstsas som om ingenting händer. Om det gäller vid romförsvar så tar nog snäckor rommen (kanske men jag vet inget om snäckorna). Möjligen ökar chansen till försvar om ett svagt ljust skiner på natten så de ser eventuella angripare.

När du väl har frisimmande så antar jag att paletterna är sugna, men då kanske du ändå ska flytta ynglen.

Alltså man kan i princip tömma vattnet och hanen sitter kvar ovan ytan... jag kan till och med peta på honom, han flyttar sej INTE.
Snäckorna klättrar över honom.
Tror inte att det är några problem nu med äggen, men när dom kläcks och ligger och stragglar med gulesäcken.
Och sedan när dom börjar simma och äta. kommer dom att hitta maten? får försöka hitta nåt att ha dom i:/

Här är en film... glömde ta bort ljudet, så ni får höra mej skratta åt southpark:p
#78 - 30 juni 2010 21:29
HEY! Kul att papapgrenmal trivs :) och mammagrenmal.
Du får ta och läsa om tråden så ska du se att det står hur man gör, tror tom att DRD skrev ner hur man gör en yngelkasse.
Jag har en såndära billighetsfilter OCH en liten plastbalja, hade tänkt ta hand om småttingarna när de väl kläcktes :)

Nattlampa (ta en av dedära blåa spotten du har) är nog det enda du behöver för tillfället. snäckorna äter inte upp äggen. Hade de i 160l tidigare och där i hade jag äppelsnäckor och A.Helenor.

Hur är det med paletterna, har de fått yngel? eller tror du hanen fläktar på ägg han med?
#79 - 1 juli 2010 09:27
Nubi skrev:
HEY! Kul att papapgrenmal trivs :) och mammagrenmal.

Du får ta och läsa om tråden så ska du se att det står hur man gör, tror tom att DRD skrev ner hur man gör en yngelkasse.

Jag har en såndära billighetsfilter OCH en liten plastbalja, hade tänkt ta hand om småttingarna när de väl kläcktes :)

Nattlampa (ta en av dedära blåa spotten du har) är nog det enda du behöver för tillfället. snäckorna äter inte upp äggen. Hade de i 160l tidigare och där i hade jag äppelsnäckor och A.Helenor.

Hur är det med paletterna, har de fått yngel? eller tror du hanen fläktar på ägg han med?

Dåliga nyheter, hanen var kvar men äggen var borta:(
Men om dom leker i detta karet som är helt ihopslängt på nån dag, så borde det inte ta lång tid innan dom leker igen. Och då är jag berädd.

Nej paletterna fläktar inte, men nånting gör dom.
Hanens röda färger är helt outstanding!!!
#80 - 1 juli 2010 19:45
Bilder bilder bilder!! :D:D
#81 - 20 juli 2010 19:10
Ok... nu ligger dom på ägg igen, äggen verkar vara befruktade eftersom det är en liten vit krumelur i varje ägg;)

Nu är jag lite mera bered på detta, äggen är inte mer än en dag gamla. Så nu har jag lite frågor som jag behöver svar på ganska snabbt, om nån vill ta sej tid för lilla pladdrande mej:p

[ATTACH=CONFIG]35630[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35631[/ATTACH] Äggen på bild och om det funkar som jag tänkt så ska den avsklippta pet flaskan vara deras boning;)

Pet flaskan är upphängd så att inget kan ta sej ut därifrån, Pumpen som sprutar både luft och vatten, ska hänga med insuget utanför flaskan och utblåset ska vara i flaskan...

Nu undrar jag till sak... Ska jag skära av äggen nu eller ska jag vänta några dagar tills dom blivit mörkare??
#82 - 21 juli 2010 13:41
Du ska vänta i minst 5 dagar :) kolla igenom tråden så ser du hur mina såg ut när jag skar loss de.

Du ser när krumelurerna blir små spermierliknande saker och mörka, då skär du loss.

Du ska ha en rot i deras petflaska, de måste ha en rot att mumsa på.

Strömt vatten i petflaskan blir en hit. Du kan göra så gör hål i petflaskan (så pass stora att de inte kommer igenom)

längre bak i tråden finns en smart uppfinning som DRD gjorde :)
#83 - 21 juli 2010 17:54
Vid vilken storlek kan man vänta sig lek?
Jag har två som är ca 12 cm långa utan spröt, den ena har långa spröt och fick "skägg" i förgår och det betyder väl att det är en hane, den andra har rätt så ykliga spröt som nästan kryllar sig, kan det vara en hona eller hur könsbestämmer man honan?
#84 - 21 juli 2010 18:00
Saturnus80 skrev:

Jag har två som är ca 12 cm långa utan spröt, den ena har långa spröt och fick "skägg" i förgår och det betyder väl att det är en hane, den andra har rätt så ykliga spröt som nästan kryllar sig, kan det vara en hona eller hur könsbestämmer man honan?

Jag vet inte hur man köns bestämmer honor, jag hade tur, köpte de av en tjej som hade en hane och en hona över :) Fick jävligt bra pris på de oxå :)

Hanen har skägg som du beskriver, och honan är betydligt mindre och smäkrare än hanen. Ser man båda två framför sig ser man de maskulina och feminina dragen :)
Bilagor:
#85 - 21 juli 2010 18:11
Saturnus80 skrev:

Ok sen även om du har en hade och hona så har jag fattat det som att dom måste bli ett par...
När är det så är ägglägning på löpande band...
nubis grenar (som jag tar hand om, fan va rörigt detta är:p) Är hanen MYCKET större och har lite mörkare och mer kontrastrika färger och även detta skägg... Honan är en pinnig lite skit (väldigt söt dock) men hon är väldigt ljus i färgerna och inte lika kontrastrika mönster, samt rakad;)
#86 - 21 juli 2010 18:31
Den som inte har "skägg" är lite ljusare, kanske bara önsketankar :)
Hur ser Nubis grenhonas stjärtspröt ut?
#87 - 22 juli 2010 16:10
Karro får ta bilder på de :) De brukar vara framme rätt så ofta, annars om du orkar, gå in på min Rainbow sea 720l och kika igenom bilderna, där har jag på honan och hanen :D

Annons