Sturisoma Aureum lek idag !!!!

#1 - 17 mars 2005 20:30
[color=royalblue]Mina jättegrenmalar lekte ikväll medans jag var på gymmet o träna så vid 7 när man kom hem så låg det fullt med 2 mm stora befruktade ägg på bottnen och fastklibbade på stenar i akvariet.[/color]
[color=#4169e1]Jag tog en pipett och sög upp äggen och la dom i en sån yngelkasse som guppar i ytan numera i strömmen i vattnet.[/color]

[font=Courier New][color=red]Nu undrar jag hur man tar hand om ynglen sen efter dom kläckts ??[/color][/font]

[font=Courier New][color=red]Hur lång tid tar det innan äggen kläcks vid 29 grader ??[/color][/font]
[font=Courier New][color=red]Vad ska jag mata dom små liven med efter dom förbrukat sin gulesäck ??[/color][/font]

[color=royalblue]// Matte[/color]
#2 - 18 mars 2005 01:45
Gratulerar.

fin malda flingor kan funka.
29 grader är inte de väldigt varmt ?
#3 - 18 mars 2005 06:58
Grattis!

Tyvärr kan jag inte besvara dina frågor, men jag undrar om du gjorde något speciellt för att få dem i lek.

Har du ström akvarium?
#4 - 18 mars 2005 07:36
Mata med nykläckt artemia. Går även bra med spirulina kulor (wafers). Ynglen är ganska känsliga. Den svåraste tiden har du tills dom blir ca 5-6 cm. Sköt ynglen som du sköter dina discus så skall det nog gå bra.
#5 - 20 mars 2005 09:47
Nu efter 4 dagar så börjar man se några småkryp inne i äggen :D

Små svarta malblivande embryon.

SKa bli kul som fanken att se om dom går att föda upp.

// Matte
#6 - 20 mars 2005 09:51
Snygga bilder. Håll oss gärna informerade.
#7 - 20 mars 2005 11:18
[QUOTE=peppito]Grattis!

Har du ström akvarium?[/QUOTE]

Strömakvarie ??
Nä men strömmen jag skriver om är vattenstrålen :rolleyes: från pumpen som är riktad rakt mot yngelkassen i karet!!!!!

// Matte
#8 - 21 mars 2005 13:49
Man får gratulera!
#9 - 21 mars 2005 14:07
Gratulerar!
Jag har fortfarande aldrig lyckats leka nån mal, har kämpat med Otocinclus flexilis i ett halvår utan framgång.

Fast jag trodde grenmals-hanar "munruvade", dvs håller äggen som en prilla ungefär?
#10 - 21 mars 2005 15:19
[QUOTE=drd]Strömakvarie ??
Nä men strömmen jag skriver om är vattenstrålen :rolleyes: från pumpen som är riktad rakt mot yngelkassen i karet!!!!![/QUOTE]

:)
#11 - 22 mars 2005 16:00
Fasiken så små dom häringa malarna var när dom kläcktes då ....!!! :(

Hur ska man få dom att käka nu tro....klarar dom nån dag på gulesäcken ?
Ska testa ett salladsblad imorrn så får man se.

//Matte
#12 - 22 mars 2005 18:36
De har en liten gulesäck som räcker ca 2-3 dygn, efter det är det dags för mat.
Salladsblad upphettade (doppas i kokt vatten eller under kranen) kan ges som första föda liksom snabbt uppkokta bitar utav squash. Efter några dagar komplettera med micro eller krossade maltabletter...sallad och squash äter de länge, tom vuxna gillar det.

Mvh Janne
#13 - 26 mars 2005 11:24
Nuså har dom första börjat käka sallad (doppad i kokhett vatten):D

Dom e ruskigt små dom 9 som är i livet nu.

Såhär har jag löst problemet med syresatt friskt vatten till dom oxå :cool:

// Matte
#14 - 26 mars 2005 11:26
hehe grattis matte :D hoppas alla klarar sig nu! :)

Annons