Stulna foton

#1 - 24 januari 2013 07:18
Vill göra er uppmärksamma att här http://www.facebook.com/AKVARYUMGUNLUGU ligger många av fototävlingarnas bilder även mina med nytt namn på. Tråkigt när de tar bilder o uppger som sina[:(!]
#2 - 24 januari 2013 07:23
Tråkigt och även olagligt
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 24 januari 2013 08:44
Ja det är för jäkligt men tyvärr rätt vanligt idag.
Just denna turkiska sida är tämligen ökänd för att stjäla foton - de hade tidigare som "huvudfoto" på sin sida ett foto som jag har tagit.
#4 - 24 januari 2013 10:06
Ja, där var en hel del stulna foton. Får se hur länge kommentarerna får ligga kvar...:p
#5 - 24 januari 2013 10:14
Ja, jättetråkigt. Och tyvärr alltför vanligt. Det är väl inte an att lägga in en vattenstämpel i tävlingsbilder. Annars kan det vara ett bra knep att slippa få bilderna stulna.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 24 januari 2013 10:27
MonkanS skrev:
Ja, jättetråkigt. Och tyvärr alltför vanligt. Det är väl inte an att lägga in en vattenstämpel i tävlingsbilder. Annars kan det vara ett bra knep att slippa få bilderna stulna.

Man kan lägga en stor logga mitt över fisken men det är ju inte så kul att titta på sådana foton.
När Zoopet startade så betalade vi mer än 5.000 om året för en osynlig vattenstämpel med vars hjälp man t.om. skulle kunna spåra stulna foton men inte sjutton funkade det.

Sedan är ju också problemet att sidor som dessa totalt skiter i om det är stulna foton eller inte och det är nästan omöjligt att komma åt dom och det är omöjligt att rättsligt göra något åt det.

Så det enda är att man konsekvent skriver att fotona är stulna i kommentarerna att fotona på sidan är stulna (p denna sidan är nog de flesta foton stulna) så kanske de tröttnar att sno foton från Zoopet i alla fall.
#7 - 24 januari 2013 10:40
Tur att man själv inte är nån vidare fotograf för jag hade blivit vansinnig. Det finns ju massor med fantastiska foton här på zoopet från många av er riktigt duktiga fotografer. Hade jag själv haft facebook så hade jag hjälp till att kommentera.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 24 januari 2013 14:10
Nu är mina och andras kommentarer bortplockade från sidan, men fotona ligger kvar.
Jag kan inte heller längre kommentera fotona på sidan.

Tjuvar och banditer är det som står bakom sidan[:(!]
#9 - 24 januari 2013 14:27
Går det inte att anmäla sidan till Facebook?
#10 - 24 januari 2013 14:36
jo det går alldeles utmärkt finns en sån funktion under kugghjulet på sidan
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 24 januari 2013 15:14
vinbok skrev:
jo det går alldeles utmärkt finns en sån funktion under kugghjulet på sidan

Så ni som har fått foton stulna - anmäl.

Jag såg direkt foton av miluhe, hampusr och Michael Persson bland fotona. Jag kände även igen flera andra foton - men kunde inte direkt koppla ihop dom med en fotograf.

Jag såg inte direkt något av mina foton där - men det kan kanske bero på att jag tidigare har sett mina foton där och skällt ut dom för det så dom är nu kanske lite försiktiga med att stjäla mina foton
#12 - 24 januari 2013 15:18
har anmält en del foton o sidan nu
#13 - 24 januari 2013 15:41
Finns en enkel lösning på problemet faktiskt, sluta knäpp så snygga kort ;)

Skämt åtsido :P
#14 - 24 januari 2013 17:52
Ringde o hörde med polisen för att jag retar mig att sidan totalt struntar i vad man säger. Polisen tyckte absolut att man ska anmäla antagligen görs inget men är vi tillräckligt många så kanske något händer. Så polisanmäl gärna ni som har fått bilder stulna på sidan.
#15 - 24 januari 2013 17:54
Lär inte hjälpa. Enda chansen att bli av med dem är nog att rapportera till facebook.
#16 - 24 januari 2013 17:58
Har jag gjort men skadar inte att anmäla till polisen. Det hjälper kanske inte nu men ju fler som anmäler måste de till slut kolla upp det.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 24 januari 2013 18:10
Einarsson skrev:
Lär inte hjälpa. Enda chansen att bli av med dem är nog att rapportera till facebook.

Tror nog detsamma.

För några år sedan så startades det upp ett svenskt akvaristiskt webbhandelsföretag i branschen. Jag blev direkt tipsad om att deras webbsida om att där fanns massor av Zooopetfoton och även text - ja egentligen så var hela infodelen stulen rätt av från Zoopet. Jag meddelande honom direkt att sidan skulle bort inom 24 timmar (vilket skedde) annars skulle jag polisanmäla. Det visade sig sedan att personen som drev detta företag hade köpt hela hemsidan av en annan person och betalat honom 30.000 kr för denna. Han polisanmälde personen ifråga men kom ingenstans den vägen utan blev helt enkelt blåst på 30.000 kronor.

Ett annat exempel. Någon har scannat av varenda sida i en av mina böcker och lagt upp den till försäljning (man kan ladda hem den) - jag har försökt att gå den juridiska vägen men det är mycket svårt att göra något om sidan ifråga inte ligger i Sverige och helt omöjligt om den inte ens finns i EU (vilket inte var fallet i detta fall).

Så att juridiskt göra något åt denna turkiska sida är nog omöjligt - på sin höjd kan man få Facebook att bort dem från Facebook men då krävs det att många anmäler.
#18 - 24 januari 2013 18:30
Jo det stämmer nog men man måste ändå kämpa på o visa sina rättigheter. Ju fler vi är som anmäler kanske det uppmärksammas mer. Se bara på bluffakturor nu börjar det hända lite där. Så imorgon polisanmäler jag sidan(de får en liten chans att visa sin goda vilja)

Gäst
#19 - 24 januari 2013 18:49
inte okej när man förlorar pengar på stulna böcker lr liknande. förlorar ni något på att de snor era foton?
#20 - 24 januari 2013 18:57
Man har stoltheten i sitt arbete det har inte med pengar att göra.
#21 - 24 januari 2013 19:03
Fruktansvärt dålig stil, inte nog med att de snor foton, de sätter sin egen stämpel på dem också.
Svin är vad de är..
Hjälper till och kommenterar samt anmäler, hoppas att Facebook gör något åt saken.
#22 - 24 januari 2013 19:15
Sv: Stulna foton

Så extremt tråkigt och fult gjort! :(

Jag tittade på lite bilder, och trots att jag inte brukar kolla runt efter akvariebilder, så kände jag igen minst 10 av bilderna! På sin höjd är nog bra någna enstaka bilder deras egna...
#23 - 24 januari 2013 19:20
Han har varit i kontakt med mig efter att jag sagt jag polisanmäler, återstår att se om han tar bort dem.
#24 - 24 januari 2013 19:24
Framför att de även får ta bort resten av deras lånade bilder, iaf de som är snodda här...:)
#25 - 24 januari 2013 19:30
Säga att man ska polisanmäla det ända som funkar verkar det som, men var o en får nog ta tag i sina bilder
Gäst
#26 - 24 januari 2013 19:35
om det inte har med pengar att göra utan stolthet, kan man inte känna stolhet i att de tar så mycket från just denna sidan? det måste ju ändå visa på den kvalité som råder här bland medlemmarna!
#27 - 24 januari 2013 19:36
Bumpe skrev:
om det inte har med pengar att göra utan stolthet, kan man inte känna stolhet i att de tar så mycket från just denna sidan? det måste ju ändå visa på den kvalité som råder här bland medlemmarna!

Det kanske man skulle säga till filmbolagen i USA när det gäller olaga nerladdning:p...
#28 - 24 januari 2013 19:38
Bumpe skrev:

Om de bara lät de rättmätiga ägarnas namn stå kvar, men vad jag förstod så byter de namn på bilderna, och försöker få det att se ut som om nå´n annan tagit dem?
#29 - 24 januari 2013 19:53

Bumpe skrev:

Animaniac skrev:
Om de bara lät de rättmätiga ägarnas namn stå kvar, men vad jag förstod så byter de namn på bilderna, och försöker få det att se ut som om nå´n annan tagit dem?

Precis, att "låna" en bild är inget fel i sig. Så länge man anger fotografen och var man tog den ifrån.

Det som sidan gör fel i, är att de tar bilder och får det att framstå som det är deras...

EDIT: Måste ju även ha ägarens (av bilden) tillstånd.
#30 - 24 januari 2013 21:23
Här kan ni anmäla till facebook [COLOR=#333333]Reporting a Violation or Infringement of Your Rights | Facebook[/COLOR]
www.facebook.com
#31 - 24 januari 2013 21:25
Det funkade inte att nämna polisanmälan på hans sida han lovade att ta bort bilderna men de är kvar, hoppas nu att fb tar tag i det
#32 - 24 januari 2013 21:40
Tack för länken, Cecilia:)!
#33 - 24 januari 2013 21:54
Dr.Dork skrev:
Precis, att "låna" en bild är inget fel i sig. Så länge man anger fotografen och var man tog den ifrån.

Det som sidan gör fel i, är att de tar bilder och får det att framstå som det är deras...

Du vet inte vad du pratar om. Upphovsrättslagen:

49 a § Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas.
Med fotografisk bild avses även en bild som har framställts genom ett förfarande som är jämförligt med fotografi.
Rätten enligt första stycket gäller till dess femtio år har förflutit efter det år då bilden framställdes.

53 § Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1 och 2 kap. knutna upphovsrätten eller som strider mot föreskrift enligt 41 § andra stycket eller mot 50 §, döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller fängelse i högst två år.

Det är straffbart att "låna" nån annans bild och lägga ut den på nätet och det spelar ingen roll om man berättar vems bild det är, man måste ha tillstånd från den som tagit bilden för att få använda den. Med viss undantag i o f s men det ids jag inte dra här.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 24 januari 2013 22:24
Dr.Dork skrev:

Jo det är fortfarande stöld även om man anger den rätte fotografens namn. Man har inte rätt att sno andras foton.

PS: Såg nu att Bygert också hade svarat.
Gäst
#35 - 24 januari 2013 22:36
så vad handlar denna upprördhet om? ett sårat ego för utebliven "cred" lr rättslig prinipfråga? lr bara att ha något att irritera sig på, en liten "pet peeve", det rena nöjet att ha något att störa sig på, nu när de där kamphundarna ligger i vinterdvala?
#36 - 24 januari 2013 22:38
Stulna foton

Kanske är en korkad tanke men om vi gör gemensam sak så många som möjligt här på forumet och anmäler ( var och hur kan vi få hjälp med av de som vet ) så är vi ju ganska många då borde de kanske vakna på FB? Ett mot angrepp. Tänkte att tillsammans är vi starka
#37 - 25 januari 2013 02:20
Hur gäller egentligen svenska lagar för någon som inte är bosatt/skriven i Sverige och lägger bilden på en icke-svensk server?

De har ju lite andra regler i exempelvis USA.
#38 - 25 januari 2013 05:30
Svensk lag gäller i Sverige. (I de här sammanhangen krånglar vi inte till det mer än så). Har alltså någon suttit i Turkiet och snott svenska foton så gäller alltså Turkisk lag. Och Turkisk lag då? Tja, det är faktiskt inte så osäkert som det kanske låter, det finns internationella konventioner för upphovsrätt som de flesta länder som är något så när tillträtt. Man kan räkna med att det finns en upphovsrätt även om detaljerna kan variera. Turkisk upphovsrätt täcker fotografier och det verkar som den går längre än svensk, foton är skyddade mycket längre än i Sverige. För den som känner för att kolla, varsågod, Turkiets lag för upphovsrätt:

http://www.wipo.int/wipolex/en/text.jsp?file_id=246493
#39 - 25 januari 2013 05:55

Bygert skrev:
Du vet inte vad du pratar om. Upphovsrättslagen:

49 a § Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas.

Med fotografisk bild avses även en bild som har framställts genom ett förfarande som är jämförligt med fotografi.

Rätten enligt första stycket gäller till dess femtio år har förflutit efter det år då bilden framställdes.

53 § Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1 och 2 kap. knutna upphovsrätten eller som strider mot föreskrift enligt 41 § andra stycket eller mot 50 §, döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller fängelse i högst två år.

Det är straffbart att "låna" nån annans bild och lägga ut den på nätet och det spelar ingen roll om man berättar vems bild det är, man måste ha tillstånd från den som tagit bilden för att få använda den. Med viss undantag i o f s men det ids jag inte dra här.

Jo det är fortfarande stöld även om man anger den rätte fotografens namn. Man har inte rätt att sno andras foton.

PS: Såg nu att Bygert också hade svarat.

Ser att jag tydligen missade en bit i min text..

Ska givetvis även stå, att det också kräver tillstånd från personen i fråga. Tack för att ni rättade mig! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 25 januari 2013 08:36
Bumpe skrev:
så vad handlar denna upprördhet om? ett sårat ego för utebliven "cred" lr rättslig prinipfråga? lr bara att ha något att irritera sig på, en liten "pet peeve", det rena nöjet att ha något att störa sig på, nu när de där kamphundarna ligger i vinterdvala?

Och vad handlar din upprördhet om - ett sårat ego för att du är usel på att fota så ingen vill stjäla dina foton;)
#41 - 25 januari 2013 09:15
Och vad handlar din upprördhet om - ett sårat ego för att du är usel på att fota så ingen vill stjäla dina foton;)
Haha, klockren!
#42 - 25 januari 2013 10:50
Haha, klockren!

http://klockren.nu/ !
#43 - 25 januari 2013 11:06
Om dom tagit bilderna från en server i Sverige så borde väl svensk lag gälla, dom har ju varit "här" och snott dom ;) .
Tråkigt att det händer, men problemet med att läggs ut en bild på nätet utan vattenstämpel eller liknande är ju att den kommer att ses som allmän egendom oavsett vad lagen säger.
#44 - 25 januari 2013 11:30
KristianE skrev:
Om dom tagit bilderna från en server i Sverige så borde väl svensk lag gälla, dom har ju varit "här" och snott dom ;) .

Lagval kan var rörigt så det räcker men för att ta det enkelt och ofullständigt, svensk lag gäller om brottet företogs eller fullbordades i Sverige. För nätrelaterad brottslighet så får man se det som att det att göra brottet, det är att sitta och knappa på datorn och då gäller alltså lagen där man är fysiskt. När det gäller fullbordan så kan man se det som att det är vad som händer i en server, det kan alltså vara tänkbart att döma enligt svensk lag om någon sitter i utlandet och gör nåt hyss på en server som står i Sverige.

Men sitter en Turkisk medborgare i Turkiet och lägger upp skit på en server som inte är placerad i Sverige, då finns inte en chans med svensk lag, sen må bilderna vara hur svenska som helst. Men det finns som sagt internationella avtal som skall garantera att Turken inte kommer undan i alla fall. Fast det är illa nog att försöka komma åt bildstölder som görs av en svensk i Sverige, inget blir ju lättare om det är i utlandet direkt.
#45 - 25 januari 2013 11:49
Copyright lagar och upphovsrätt är glasklart även globalt.
Vill man använda andras bilder krävs ett avtal mellan parterna.
#46 - 25 januari 2013 11:54
Problemet är väl inte huruvida lagen är på rätt sida eller inte, det är att polisen inte har tid att ta sig an ärenden som det här. :)
Gäst
#47 - 25 januari 2013 11:55
missförstå mig rätt. Jag tycker inte det är okej ta andras grejer på internet. jag är inte upprörd över något, speciellt inte detta. jag bara undrar över eran upprördhet. det är ju ändå internet vi snackar om och det verkar vara ganska omöjligt att få igenom något så därför undrar jag vad detta ger er, förutom irritation.

jag skriver inte för att jävlas med er, snälla tro inte det. Då jag uppfattar Kjell som en av de vise männen på detta forum så blir man lite överraskad över kommentaren om min fotografiska förmåga lr brist på den, men även vise män blir arga. Jag ber om ursäkt om jag tillfört mer irritation till den ni redan har, inte min mening alls.

hoppas det ordnar sig för er med allt.
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 25 januari 2013 12:17
Bumpe skrev:
missförstå mig rätt. Jag tycker inte det är okej ta andras grejer på internet. jag är inte upprörd över något, speciellt inte detta. jag bara undrar över eran upprördhet. det är ju ändå internet vi snackar om och det verkar vara ganska omöjligt att få igenom något så därför undrar jag vad detta ger er, förutom irritation.

jag skriver inte för att jävlas med er, snälla tro inte det. Då jag uppfattar Kjell som en av de vise männen på detta forum så blir man lite överraskad över kommentaren om min fotografiska förmåga lr brist på den, men även vise män blir arga. Jag ber om ursäkt om jag tillfört mer irritation till den ni redan har, inte min mening alls.

Min kommentar var avsedd som ett skämt - därav smilyen på slutet
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 25 januari 2013 12:19
KristianE skrev:

Tråkigt att det händer, men problemet med att läggs ut en bild på nätet utan vattenstämpel eller liknande är ju att den kommer att ses som allmän egendom oavsett vad lagen säger.

det finns en copyrightlogga på varje foto - men det är ju lätt att redigera bort om den inte ligger rätt över fisken (och inte ens då är det egentligen så svårt)
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 25 januari 2013 12:20
Ferengi skrev:
Copyright lagar och upphovsrätt är glasklart även globalt.

Vill man använda andras bilder krävs ett avtal mellan parterna.

Korrekt - men lika fullt så är det nästan omöjligt att få juridiskt rätt ju längre bort tjuven bor
#51 - 25 januari 2013 12:55
Bumpe skrev:

Nu är jag inte drabbad, men blir upprörd ändå.
Anledningen till att jag blir upprörd är just det faktum att snubben märker bilderna med sin logga, som att det vore hans verk.
Inte heller tror jag att han kan "åka dit" på något vis för detta, enda som kan hända och jag hoppas på är att hans lilla sida med 42 000 "likes" tas bort, då han strider mot upphovsrättslagen bland annat.
#52 - 25 januari 2013 16:05
Jag anmälde till fb på länken jag gav. De har plockat bort bilden på slöjstjärten jag bad om och svarade mig:) Nu ska jag bara anmäla de andra bilderna han lagt in.
#53 - 7 februari 2013 00:57
Det bästa man kan göra för att förhindra bildtjuvar är att lägga in...

[SIZE=5][FONT=verdana]Copyright © 2013 ditt namn[/FONT][/SIZE]

...på bilden!

;)
#54 - 7 februari 2013 05:19
Det bästa man kan göra för att förhindra bildtjuvar är att lägga in...

[SIZE=5][FONT=verdana]Copyright © 2013 ditt namn[/FONT][/SIZE]

...på bilden!

;)

Det tar under 2 minuter att att sudda ut det där i photoshop. Det går med diverse elektroniska vattenstämplar att spåra sina bilder men vad skall hända sedan? Polisanmälan sedan skall svensk polis få den turkiska polisen att ta ner bilderna eller stänga ned hemsida och sedan skall det till domstol. Tyvärr rätt långsökt.
#55 - 7 februari 2013 09:41
Något hjälper det väl att stämpla sina bilder. De som tror att bilder på nätet är allmän egendom får ju i a f en signal om att det åtminstone inte gäller just den bilden. Och annars så är det ju ett visst besvär att sudda ut sånt där så då kanske den potentiella tjuven väljer en annan bild i stället. Fast juridiskt betyder det absolut ingenting, det är samma regler oavsett om det står nåt på bilden eller inte.
#56 - 7 februari 2013 10:34
lillfrasse skrev:
Det tar under 2 minuter att att sudda ut det där i photoshop. Det går med diverse elektroniska vattenstämplar att spåra sina bilder men vad skall hända sedan? Polisanmälan sedan skall svensk polis få den turkiska polisen att ta ner bilderna eller stänga ned hemsida och sedan skall det till domstol. Tyvärr rätt långsökt.

Självklart kan man "radera" texten i ett bildbehandlingsprogram, dock inte bara plocka bort den rakt av förutsatt att man lagt ut den i JPG-format. Jag har dock upplyst den presumtiva tjuven om att bilden har en ägare. Eftersom större delen av nätet loggas dagligen så finns det mao backuper som man kan använda i en kommande rättegång som styrker vem som är den som lagt ut bilden först. Dessutom lägger jag ex aldrig ut originalbilden (i originalstorlek) på nätet utan jag drar ner alla bilderna i pixelstorlek vilket även det skulle kunna styrka att det just är jag som har originalbilden.

För övrigt har jag inget emot att folk använder mina bilder fritt på nätet bara de lägger ut en länk till källan. Även om de inte gör det så är det för mitt eget ego en kick som bevisar att bilden var så bra så att den var "värd" för andra användare att använda på nätet. Ett bevis på att det var en bra bild. :)

Som sagt, självklart går det att plocka bort copyright-texten på två minuter som jag lägger in på bilderna. Frågan är väl snarare om någon tjuv ägnar 200 minuter till att plocka bort texten på 100 bilder?

Ska kanske tillägga att jag är amatörfotograf o får ingen inkomst via mina bilder eller videofilmer.
#57 - 7 februari 2013 15:44
Självklart kan man "radera" texten i ett bildbehandlingsprogram, dock inte bara plocka bort den rakt av förutsatt att man lagt ut den i JPG-format. Jag har dock upplyst den presumtiva tjuven om att bilden har en ägare. Eftersom större delen av nätet loggas dagligen så finns det mao backuper som man kan använda i en kommande rättegång som styrker vem som är den som lagt ut bilden först. Dessutom lägger jag ex aldrig ut originalbilden (i originalstorlek) på nätet utan jag drar ner alla bilderna i pixelstorlek vilket även det skulle kunna styrka att det just är jag som har originalbilden.

För övrigt har jag inget emot att folk använder mina bilder fritt på nätet bara de lägger ut en länk till källan. Även om de inte gör det så är det för mitt eget ego en kick som bevisar att bilden var så bra så att den var "värd" för andra användare att använda på nätet. Ett bevis på att det var en bra bild. :)

Som sagt, självklart går det att plocka bort copyright-texten på två minuter som jag lägger in på bilderna. Frågan är väl snarare om någon tjuv ägnar 200 minuter till att plocka bort texten på 100 bilder?

Ska kanske tillägga att jag är amatörfotograf o får ingen inkomst via mina bilder eller videofilmer.

Hemsidan som togs upp i föregående poster drar dit en egen stämpel på fotona så uppenbarligen är det någon som tycker det är lönt att sitta och jobba med det.
#58 - 7 februari 2013 16:40
lillfrasse skrev:
Hemsidan som togs upp i föregående poster drar dit en egen stämpel på fotona så uppenbarligen är det någon som tycker det är lönt att sitta och jobba med det.

Det låter ju extremt överambitiöst. Då får väl den rättmätiga upphovsmannen känna sig rejält stolt, med tanke att det säkerligen finns 1 miljard bilder ute på det offentliga internet. Låg bilderna på Facebook? Med tanke på det SVT program Uppdrag Granskning som gick igår som bl a handlade om Facebook vs H&M (Hennes & Mauritz) så är nog läget nämligen kört. Btw, vet ni om den som stulit bilderna är svensk?

Annons