Studiolampa från Kjell - funkar det?

#1 - 21 december 2010 19:00
Jag är sugen på att bättra på belysningen i akvariet lite och hittade lite tips på nätet om att en lågenergilampa för studiofoto (nr 63897 om nån vill kika på den) från Kjell & Company skulle fungera rätt bra.

Jag har ett vanligt 54-liters kar med plastlock och ett 15 w lysrör i dagsläget. Drömmen är att kunna ha ett öppet akvarium och att få bättre ljusförhållanden än idag, så att jag kan ha riktigt många och fina växter och en del flytväxter. Tanken är då att köra på två av dessa studiolampor, dvs 2*23 w. Nu antar jag att lågenergilampa kanske inte ger lika bra ljus som lysrör och dessutom kommer belysningen antagligen hamna lite längre ifrån vilket ytterligare sänker effekten av belysningen. Å andra sidan borde två av dessa göra att det är lite lättare att sprida ljuset i hela karet, som det är nu är det väldigt mörkt i kanterna. Eller tänker jag tokigt då? Så vad tror ni, skulle resultatet ändå kunna bli en förbättring mot för vad jag har idag?

Är det någon här som testat lampan? Fungerar det bra? Någon som har förslag på bra armatur till dessa?
#2 - 21 december 2010 19:08
Hehe, just på det här forumet blir din rubrik lite förvirrande...
#3 - 21 december 2010 19:12
här kan du läsa om hur lampan funkar http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=9107
#4 - 21 december 2010 19:20
haha jag reagarede med på rubriken " vafan? har kjell börjat göra lampor eller va??"
#5 - 21 december 2010 19:20
Hehe, just på det här forumet blir din rubrik lite förvirrande...

Haha, jag såg det när jag postat! :D

Nu har jag förtydligat! :)

Edit nr 3: trodde jag förtydligat men det verkar inte gå att ändra den riktiga rubriken på tråden, så missförstånden lär fortsätta! :D Om någon admin har lust att lägga till ett "& co" efter Kjell så är det fritt fram! :p
#6 - 21 december 2010 19:37
larsson81 skrev:
här kan du läsa om hur lampan funkar http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=9107

Tack för länken, jag tror jag läst tråden tidigare men hittade inte tillbaka, så det var trevligt att få fräscha upp minnet och bekräfta det jag trodde mig komma ihåg: den fungerar bra! Den verkar ju vara ett riktigt kap om man ska ha belysning till ett mindre kar, undrar om det kanske blir för mycket att gå från 15 w till 2*23 w?

Jag är dock fortfarande inte säker på hur jag ska hänga upp den, nån som har förslag på vettig lampskärm som inte sprider ljuset för mycket (vill ju helst bara belysa akvariet, inte hela rummet det står i) och ser hyfsat snygg ut? Bör inte vara för stor heller, då det helst ska rymmas två över ett akvarium som är 60 cm långt.
Vad tror ni om den här från IKEA?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 21 december 2010 20:17
Jag har faktikst 2 studiolampar - fast inte riktigt samma som de du undrar över.

Mina funkar, MEN var och en av dom drar 1.500 watt så jag tror inte riktigt det är dom som du undrar över;)
#8 - 21 december 2010 21:52
Jag har faktikst 2 studiolampar - fast inte riktigt samma som de du undrar över.

Mina funkar, MEN var och en av dom drar 1.500 watt så jag tror inte riktigt det är dom som du undrar över;)

Haha, nä det skulle nog bli lite väl svettigt för fiskarna med 1500 w! :D
#9 - 21 december 2010 22:23

Hur ser akvariet ut som står under dom:confused::confused:
#10 - 22 december 2010 09:43
Lampan från Kjell fungerar hur bra som helst, använder den till ett 60 l kar + lysrör 15 watt aquarelle.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 22 december 2010 09:59
bossep skrev:
Hur ser akvariet ut som står under dom:confused::confused:

Det ser riktigt bra ut - fast de blir rätt varma.
När jag fotade guldfiskskålen i den nya Nanoboken som kom lampan för nära rampen och den smälte ner på nån sekund och säkringarna gick i huset.
När jag fotade ett stort akvarium hemma hos en dansk så gick allt bra, fast efteråt visade det sig att ena staget hade gått av pga hettan i den.

Nåväl nu var det som sagt inte denna Kjells lampor vi skulle prata om.
Tycker den lampa som liten bulle undrar över verkar riktigt intressant - och man får lust att testa.
#12 - 22 december 2010 10:18
eric700 skrev:
Lampan från Kjell fungerar hur bra som helst, använder den till ett 60 l kar + lysrör 15 watt aquarelle.

Kul att höra att det fungerar bra! Du har ingen bild på karet? Jag är nyfiken på hur du monterat lampa och lysrör.
#13 - 22 december 2010 11:31
Kul att höra att det fungerar bra! Du har ingen bild på karet? Jag är nyfiken på hur du monterat lampa och lysrör.

Finns bilder på bloggen, inte riktigt på hur jag har monterat det men hur ljuset blir. Har hängt lampan ovanför bakre delen av akvariet och lysröret längst fram. Hade varit bättre med två stycken studielampor egentligen.
#14 - 22 december 2010 16:53
Det ser riktigt bra ut - fast de blir rätt varma.

När jag fotade guldfiskskålen i den nya Nanoboken som kom lampan för nära rampen och den smälte ner på nån sekund och säkringarna gick i huset.

När jag fotade ett stort akvarium hemma hos en dansk så gick allt bra, fast efteråt visade det sig att ena staget hade gått av pga hettan i den.

Nåväl nu var det som sagt inte denna Kjells lampor vi skulle prata om.

Tycker den lampa som liten bulle undrar över verkar riktigt intressant - och man får lust att testa.

Ja man får nog vara lite försiktig med 1500 W kaminer!
Håller med den lampan ser mycket lovande ut! Undrar vad det är för märke och om den finns i 110 V! I så fall skal jag åxå testa.
#15 - 24 december 2010 12:38
Jag har använt KjellCos studiolampa, funkar utmärkt även över mitt lilla saltvattenskar...
#16 - 24 december 2010 21:55
Hej! Jag har också dessa lampor tillsammans med lysrör och är nöjd. På den här bilden är karet helt nystartat så strunta i växtligheten. Ska ta hit syster med riktig kamera så att jag kan visa hur det ser ut nu....
#17 - 25 december 2010 09:01
Lampan funkar bra. Kör den över ett 12L nanokar och det växer på bra. Lite svårt format för att få en riktigt bra armatur till men IKEA Lessebo för 99 SEK funkar bra.
#18 - 1 april 2011 11:44
Uppdatering! Har kört med 2 studiolampor sen i början av februari, så här blev det:

Länk till bild!

Som synes växer det som ogräs, även lite mer krävande sorter klarar sig bra. Jag är riktigt nöjd med den här lampan! Nu håller jag på att starta upp DIY-CO2, så framöver kommer jag nog att få rensa växter som en galning! :D Ska försöka få lite bättre ordning på scapen också, just nu är det en salig röra av olika växter. [:o]

Det stora problemet med lampan upplever jag är att hitta en bra armatur då den är så stor och klumpig. Den bländar dessutom rejält om man inte har en skärm som går ner och täcker den nedre kanten av lampan. Jag hade också som krav att det skulle vara en hyfsat snygg lösning då karet står i vardagsrummet, jag ville inte ha skrivbordslampor eller liknande! Jag tog till slut vanliga lampskärmar av plast/tyg från IKEA och det fungerar fint! Det släpper tyvärr igenom en del ljus uppåt som gärna hade fått komma ner i karet istället, men å andra sidan släpper det också igenom ev. vattenånga och jag borde alltså slippa kondens i armaturen. Jag är supernöjd med resultatet i alla fall!

Annons