Jag är sugen på att bättra på belysningen i akvariet lite och hittade lite tips på nätet om att en lågenergilampa för studiofoto (nr 63897 om nån vill kika på den) från Kjell & Company skulle fungera rätt bra.
Jag har ett vanligt 54-liters kar med plastlock och ett 15 w lysrör i dagsläget. Drömmen är att kunna ha ett öppet akvarium och att få bättre ljusförhållanden än idag, så att jag kan ha riktigt många och fina växter och en del flytväxter. Tanken är då att köra på två av dessa studiolampor, dvs 2*23 w. Nu antar jag att lågenergilampa kanske inte ger lika bra ljus som lysrör och dessutom kommer belysningen antagligen hamna lite längre ifrån vilket ytterligare sänker effekten av belysningen. Å andra sidan borde två av dessa göra att det är lite lättare att sprida ljuset i hela karet, som det är nu är det väldigt mörkt i kanterna. Eller tänker jag tokigt då? Så vad tror ni, skulle resultatet ändå kunna bli en förbättring mot för vad jag har idag?
Är det någon här som testat lampan? Fungerar det bra? Någon som har förslag på bra armatur till dessa?