Strypning av 2028?

#1 - 15 november 2006 21:32
Är det någon som vet om man kan strypa Eheim 2028 så pass mycket att det blir lagom för ett 120 L kar? Jag har ett 2028 över så det hade varit smidigt att kunna använda detta, man ska ju enligt manualen kunna reglera flödet enkelt med spaken, frågan är bara hur mycket.
#2 - 15 november 2006 22:23
hm varför ska du strypa? cirkulationen borde väl inte bli nåt problem? och om akvariet är överfiltrerat är det väl bara bra?
#3 - 15 november 2006 22:28
Ja, du kan strypa den så mycket du nu kan tänkas behöva (om det nu skulle behövas).
#4 - 16 november 2006 10:09
lenis3 skrev:
hm varför ska du strypa? cirkulationen borde väl inte bli nåt problem? och om akvariet är överfiltrerat är det väl bara bra?

Jo, jag är lite bekymrad över att cirkulationen blir lite för häftig för ett 120 L kar. Om man kör det fullt så antar jag att det blir som en strömmande bäck i karet, inte alla fiskar vill ju ha det så. Däremot så är filtermassans storlek en fördel, det kan man väl knappt få för mycket av.
#5 - 16 november 2006 10:13
Karon skrev:
Ja, du kan strypa den så mycket du nu kan tänkas behöva (om det nu skulle behövas).

Tack, jag testar och ser hur det fungerar. Jag har funderat på att ha kvar Juwelfiltret som sitter monterat men det är så stort att jag tycker det tar helt enkelt för mycket plats, det är heller inte speciellt snyggt.
#6 - 16 november 2006 10:52
hmm .. jag har faktiskt inte tänkt på att filtret ger så mycket cirkulation.. jag har ett 2028 i mitt 450 l.. men jag har svårt att tro att filtret kan ge för kraftig cirkulation även om jag sätter det i ett av mina 100 l. Det beror iofs på vad man har för fiskar, jag har malar som gillar bra blås.
#7 - 16 november 2006 10:54
stryp på utloppet anars fins risk för kavitation
#8 - 16 november 2006 11:28
Strypa är dumt, minska vattenhastigheten i utsläppet istället (öka arean en bit innan vattnet släpps i akvariet) Skulle kunna ha så man kan muffa upp storleken direkt efter pumpen så vattnet får god tid på sig att anpassa sig på diametern.

Kanske stoppa ner slangen i en burk som står i akvariet, lite mysko att få snyggt iofs. :D
#9 - 16 november 2006 14:42
Varför är det dumt att strypa?

Manualen säger att man ska kunna göra det för att reglera flödet (med hjälp av här för avsedd spak) men jag har också för mig att jag hört tidigare att det kanske inte är lämpligt att strypa filter, åtminstone inte på sugsidan. Så hur är det egentligen med detta?
#10 - 16 november 2006 15:19
janne63 skrev:
Varför är det dumt att strypa?

Manualen säger att man ska kunna göra det för att reglera flödet (med hjälp av här för avsedd spak) men jag har också för mig att jag hört tidigare att det kanske inte är lämpligt att strypa filter, åtminstone inte på sugsidan. Så hur är det egentligen med detta?

För att flödet i sig inte är problemet som gör att det blir cirkulation i akvariet, det är flödeshastigheten i vattenstrålen. Ponera att du skulle ha en jämn flödeshastighet över hela akvariets tvärsnitt, tvärsnittet skulle inte röra sig många mm/sekund

Någon borde sälja en adapter så man kan få på en 50mm slang direkt efter pumpens nippel, då skulle det inte bli så mycket fart på vattnet, men mängden vatten som cirkulerar skulle fortfarande vara den samma som med en tunn slang, men vattenhastigheten i akvariet skulle bli förändrad*..

Matteövning, vi har ett akvarie 250liter.
Vi ponerar att pumpen ger 1000l/h inkl. filtermedia.
Akvariet är 1m långt.

Vattnet byts alltså 4ggr/timme.
På 15minuter tar sig alltså vattnet på ena sidan av akvariet till andra sidan. (om utsläpp och insug är på varsin sida och vi bortser från vattenhastigheten i utsläppet vilket jag vill minska med denna principen)
1m/15minuter =0,067m/minut
6,7cm/minut.. hmm inte mycket att sätta snurr på vattnet ;)

Edit:* oförändrad skulle bli förändrad..
#11 - 16 november 2006 19:40
För att flödet i sig inte är problemet som gör att det blir cirkulation i akvariet, det är flödeshastigheten i vattenstrålen. Ponera att du skulle ha en jämn flödeshastighet över hela akvariets tvärsnitt, tvärsnittet skulle inte röra sig många mm/sekund

Någon borde sälja en adapter så man kan få på en 50mm slang direkt efter pumpens nippel, då skulle det inte bli så mycket fart på vattnet, men mängden vatten som cirkulerar skulle fortfarande vara den samma som med en tunn slang, men vattenhastigheten i akvariet skulle bli oförändrad..

Matteövning, vi har ett akvarie 250liter.

Vi ponerar att pumpen ger 1000l/h inkl. filtermedia.

Akvariet är 1m långt.

Vattnet byts alltså 4ggr/timme.

På 15minuter tar sig alltså vattnet på ena sidan av akvariet till andra sidan. (om utsläpp och insug är på varsin sida och vi bortser från vattenhastigheten i utsläppet vilket jag vill minska med denna principen)

1m/15minuter =0,067m/minut

6,7cm/minut.. hmm inte mycket att sätta snurr på vattnet ;)

Nej, det är klart att det inte är den filtrerade volymen vatten per tidsenehet som är den helt avgörande faktorn för vilken fart man får på vattnet, det beror ju också som du säger på hur utflödet ser ut, dvs. vilket tryck man har på utflödet. Du gav mig faktiskt en ide' här, om det blir för bra fart på vattnet ska jag testa och dela upp utflödet på två. Tack för tipset!

Annons