Varför är det dumt att strypa?
Manualen säger att man ska kunna göra det för att reglera flödet (med hjälp av här för avsedd spak) men jag har också för mig att jag hört tidigare att det kanske inte är lämpligt att strypa filter, åtminstone inte på sugsidan. Så hur är det egentligen med detta?
För att flödet i sig inte är problemet som gör att det blir cirkulation i akvariet, det är flödeshastigheten i vattenstrålen. Ponera att du skulle ha en jämn flödeshastighet över hela akvariets tvärsnitt, tvärsnittet skulle inte röra sig många mm/sekund
Någon borde sälja en adapter så man kan få på en 50mm slang direkt efter pumpens nippel, då skulle det inte bli så mycket fart på vattnet, men mängden vatten som cirkulerar skulle fortfarande vara den samma som med en tunn slang, men vattenhastigheten i akvariet skulle bli förändrad*..
Matteövning, vi har ett akvarie 250liter.
Vi ponerar att pumpen ger 1000l/h inkl. filtermedia.
Akvariet är 1m långt.
Vattnet byts alltså 4ggr/timme.
På 15minuter tar sig alltså vattnet på ena sidan av akvariet till andra sidan. (om utsläpp och insug är på varsin sida och vi bortser från vattenhastigheten i utsläppet vilket jag vill minska med denna principen)
1m/15minuter =0,067m/minut
6,7cm/minut.. hmm inte mycket att sätta snurr på vattnet ;)
Edit:* oförändrad skulle bli förändrad..