Strypa ytterfiltret

#1 - 11 augusti 2010 11:22
Hej!

Jag undrar om nån har erfarenhet av att strypa ett ytterfilter lite med hjälp av eheims snabbkopplingar?

Jag har kopplingar både in och ut från filtret monterade på slangen för att lätt kunna koppla bort det vid rengöring. Jag funderade på om det går att strypa inkommande vatten lite grann, borde vara bättre än att strypa utgående? Eller vad tror ni? Känns som trycket i utgående koppling som är smalare borde ge högre belastning.

Det fungerar såklart men min fundering är om eheims koppling kan paja av detta.
#2 - 11 augusti 2010 11:28
Får man fråga först varför du ska göra det?
#3 - 11 augusti 2010 11:35
Visste att den frågan skulle komma som ett brev på posten :)

Planerar för en grupp VF diskus. Och i alla fall första dryga månaden efter rengöring är det väl mycket cirkulation i mitt tycke, vet att folk tycker olika om det här...

Skulle vara kanon om nån som gjort detta eller kan göra en seriös bedömning om jag riskerar nåt med denna lösning...
#4 - 11 augusti 2010 11:35
Och ett alternativ kanske är att fylla filtert med ännu mer filtermaterial?

Finns vitt bomullsliknande filtermaterial som är så fint och kompakt att det garanterat drar ner trycket :)
#5 - 11 augusti 2010 11:38
Du kan göra hålen i strilröret större och fler, och på detta sätt få ett lugnare flöde.
#6 - 11 augusti 2010 11:39
Mitt strilrör skulle kunna platsa i Jarlsbergs reklamen (smaken sitter i hålen) med alla sina extra samt uppförstorade hål.
#7 - 11 augusti 2010 11:42
Jag kan bara säga vad jag tycker, och att dra ner flödet till diskusar känns lite onödigt då det finns andra sätt att minska farten på vattnet utan att strypa ditt filter.
Jag hade pumpkapacitet i ett av diskuskaren på 4000 liter/timma utan problem, detta i ett 960 liters. I ett Juwel 240 hade jag ca 2000 liter/timma med ungdiskus på uppväxt.

Men som svar på din fråga så ska nog själva kranen inte fara illa av att strypa flödet, men hur det sliter på ytterfiltret kan jag inte svara 100 på, men det borde vara ungefär som kannistern börjar bli full med klägg....
#8 - 11 augusti 2010 11:42
Broddan skrev:
Mitt strilrör skulle kunna platsa i Jarlsbergs reklamen (smaken sitter i hålen) med alla sina extra samt uppförstorade hål.

OK... då kan du göra en lång spalt - alltså skippa hål helt och istället fila upp en öppen "remsa" som löper där hålen satt - så har jag gjort några gånger och man får ett brett, lugnt flöde.
#9 - 11 augusti 2010 11:43
Broddan, vad är det för filter samt hur stort är karet?
#10 - 11 augusti 2010 11:55
Min avsikt med denna tråd är ej cirkulation. Har haft strilröret överallt utom under gruset utan att JAG blivit nöjd, till och med bakom en stor rot i ena hörnet. Jag har 2 ytterfilter. Eheim 2075 samt ett av de lite större, kommer inte ihåg nr, eheim classic. 420L är burken på. Ganska kort och tjock om ni förstår vilket säker gör det svårare att "gömma" flåset i inredningen.

MaxB: Det var ett intressant tips och ska testas.

Tack för inputen alla.
#11 - 11 augusti 2010 12:36
MaxB skrev:
OK... då kan du göra en lång spalt - alltså skippa hål helt och istället fila upp en öppen "remsa" som löper där hålen satt - så har jag gjort några gånger och man får ett brett, lugnt flöde.

Desutom skulle man kunna köra två strilrör på varsin sida karet med en grenkoppling .
Bilagor:
#12 - 11 augusti 2010 15:36
och ska du strypa flödet så gör det på trycksidan, inte skapa undertryck!(kavitation kring impellern = med obra)
#13 - 11 augusti 2010 17:00
Okey... Tack för tipset. Kan inte det där men sökte lite och det tycks stämma. Ska testa MaxBs tips innan och hoppas det blir tillräckligt tillfredsställande så jag kan hoppa över strypningen.

Annons