strypa ytter filter och rikta utblås!

#1 - 27 mars 2005 20:24
hej alla!

skaffade mig ett ytterfilter av märket project som pumpar 1600L/H i stället för 2 st fluval 304.

nu undrar jag om man kan strypa flödet lite via dom 4 kranarna som sitter på sug och trycksida?

sen hur jag ska montera utblåset.
måste det bryta ytan eller räcker det att det rör sig på ytan för att tillföra syre?
sitter också ett innerfilter på 600L/timmen.

karet är mitt 450L kar.

mvh jocke
#2 - 28 mars 2005 09:35
är det någon annan med ytter filter oavsett märke som stryper det med kranarna ?
eller vet om det funkar så man inte får övertryck i tryckslangen och den hoppar av kopplingen.
mvh jocke
#3 - 28 mars 2005 09:42
Jag stryper mitt ytterfilter. Se till att göra det på trycksidan och inte på sugsidan så sliter det inte onödigt på impellern. Givetvis ställer det större krav på slangkopplingarna, men dom flesta fabrikörer har slangsystem som håller för det och mycket därtill. Hur filtret du tänker strypa har det med anslutningar vet jag inte.
MVH
Magnus
#4 - 28 mars 2005 10:03
kopplingara är av sorten.
trycker dit slangen över kopplingen och sedan gängar man tillbaka en konisk mutter som klämmer fast slangen.
hoppas du fattar hur jag menar.
är likadana på andra ytterfilter.
hur ska man bäst montera dessa?
en av kopplingarna har en tendens till att trycka av slangen när jag skruvar tillbaka muttern.
ska man smörna yttersidan av slangen eller är det bara att försöka tills dom sitter?

sen ska utblåset spola ovan ytan eller räcker det att ytan bryts och rör sig av utblåset.
mvh jocke
#5 - 28 mars 2005 11:24
Det räcker att vattenytan rör sig.
MVH
Magnus
#6 - 28 mars 2005 12:11
oki tackar så mycket för det!
ska ta och se om jag kan få kopplingarna att sitta ordentligt innan bara.
mvh jocke
#7 - 31 mars 2005 21:09
Kanske hade otur, men jag ströp mitt hydorfilter. Efter ett par dagar var slangarnas insidor fulla med vit guck. Blev inte bra alls. Men det är ju ett annat ytterfilter (600l/h).
#8 - 31 mars 2005 21:26
oki kan ju hänga på filtret kanske vad vet jag.
har inte strypit mitt filter .
för cikliderna verkar stortrivas med 2400L/timme.
simmar i strålen till och med så jag låter det nog gå på full efekt om jag inte ser att dom gömmer sig i hörnan.

mvh jocke
#9 - 31 mars 2005 21:42
Det sjuka är att akvarieaffärn här i Uppsala säger att det går fint att strypa, medans min polare som är akvarieguru skriker rätt ut när man pratar strypning.. Jag ströp mitt genom att sätta på ett långt strilrör på utblåset. Det märkliga var att det blev lika skitigt på insugssidan som i strilröret! skumt...
#10 - 31 mars 2005 21:46
att montera ett stril rör ska ju inte vara några problem ju.
det verkar ju hel skumt ju.
vad har du för kar efter som du vill strypa ett 600L filter?

mvh jocke
#11 - 1 april 2005 06:35
Ha, uppsala ja. Det vita gucket du får i slangen är kalkavlagringar. Det problemet har vi inte i rästen av Sverige. Så ditt problem får vi se som ett undantag.
MVH
Magnus
#12 - 1 april 2005 08:06
vill nämna att jag i kristianstad(skåne) också har sådana kalkavlagringar i slangarna.
jag får det dock även om pumpen går för fullt.

Annons