Strypa Fluval1?

#1 - 26 augusti 2007 17:17
Nån som har något bra tips på hur man stryper flödet på en fluval1??
Vill inte ha strilrör eller något sådant ut helst rikta strålen åt något annat håll eller täppa för utsprutshålet eller liknande...
Alla tips är välkomna!!

/Hans
#2 - 26 augusti 2007 17:28
sätt en klämma på slangen
#3 - 26 augusti 2007 18:04
jo men det finns ingen slang;)
#4 - 26 augusti 2007 18:12
battalionP skrev:
jo men det finns ingen slang;)

Ahh, då blir det svårare :p Kanske sätta en silikonklick i öppningen på röret då?
#5 - 26 augusti 2007 18:13
...eller karva till en kork med ett hål i?
#6 - 26 augusti 2007 18:17
Finns det ngn slang som passar så kan man ju kanske sätta en sådan vid utblåset & sedan en slangklämma & klämma åt så pass mycket som man vill ha det.
#7 - 26 augusti 2007 18:20
mjo men jag löser det helst utan någon ful slang;) Silikona, ja men hur bra fäster silikon på plast?
Kom gärna med fler kreativa lösningar! Mitt huvud är helt tomt just nu;)

/Hans
#8 - 26 augusti 2007 18:23
battalionP skrev:
mjo men jag löser det helst utan någon ful slang;) Silikona, ja men hur bra fäster silikon på plast?

Kom gärna med fler kreativa lösningar! Mitt huvud är helt tomt just nu;)

/Hans

du kan ju trycka ut en stor klick silicon på en bit papper som du senan låter torka. Sen skär du till en lagom stor bit av den och fäster i röret med superlim! Det borde sitta ganska bra :p
#9 - 26 augusti 2007 18:40
hmm varför måste du strypa?

det enklaste (även om det är fult) är nog att sätta en slang i utblåset och sen göra hål i slanen (så det blir som ett strilrör alltså)
#10 - 26 augusti 2007 18:46
jag måste/vill strypa lite för att det är alldeles för strömt för mina dvärgciklider.

Jo jag har funderat i tanken med slang med hål i.. Får se hur jag gör..

/Hans
#11 - 26 augusti 2007 19:37
korka till utblåset med en filtermattebit.
#12 - 26 augusti 2007 20:32
Jag tycker att man ska försöka hålla cikulalationen så hög som möjligt och sätter man en grövre slangbit på utblåset så blir inte strålen så hård! Hur litet är karet då det blir för strömmt med en 1+
#13 - 26 augusti 2007 20:53
Om utblåsröret är avtagbart kan du doppa yttersta biten i kokande vatten och sen klämma ihop det med en tång. Gör det försiktigt så du kan sätta tillbaka det igen.
#14 - 27 augusti 2007 05:51
åheim skrev:
Jag tycker att man ska försöka hålla cikulalationen så hög som möjligt och sätter man en grövre slangbit på utblåset så blir inte strålen så hård! Hur litet är karet då det blir för strömmt med en 1+

Jo visst men inte om fiskarna vill ha lugnt vatten;) Karet är på 45 liter. Det ska tilläggas att filtret inte är inkört och flödet kommer sänkas en del när det blir lite skit i det. men än så länge så får borellisarna kämpa för att hålla sig kvar, vilket inte är så bra;)

MFs råd var inte så dumt, att jag inte har tänkt så långt... Ibland är man dummare än vanligt;) Men hur får man den att fastna? Eller menar du en liten minibit som man trycker in i röret? Eller en lite större som man fäster med typ gummisnodd?

/Hans
#15 - 27 augusti 2007 09:19
Du kanske kan sätta en slang inne i utblåsröret för att minska diametern på utblåset?
#16 - 27 augusti 2007 10:15
battalionP skrev:
Jo visst men inte om fiskarna vill ha lugnt vatten;) Karet är på 45 liter. Det ska tilläggas att filtret inte är inkört och flödet kommer sänkas en del när det blir lite skit i det. men än så länge så får borellisarna kämpa för att hålla sig kvar, vilket inte är så bra;)

MFs råd var inte så dumt, att jag inte har tänkt så långt... Ibland är man dummare än vanligt;) Men hur får man den att fastna? Eller menar du en liten minibit som man trycker in i röret? Eller en lite större som man fäster med typ gummisnodd?

/Hans
jag har en 2+ i mitt 54L och satt en grov slangbit på utblåset och det porlar då ut så det inte blir ett dugg strömmt... ;)
#17 - 27 augusti 2007 11:27
hur menar du satt på? som en förlängning på röret eller?

/Hans
#18 - 27 augusti 2007 11:51
battalionP skrev:
hur menar du satt på? som en förlängning på röret eller?

/Hans
precis! jag ville ha en grövre dimension än vad som passade på utblåset så jag skar ett jack i ena änden på slangen och tröck ihop den med ett buntband till lagom passform för utblåset och på så sätt fick jag ett grovt utblås och fick ner trycket på strålen och därmed väldigt lite rörelse i akvariet fast med bibehållen cirkulation genom filtret:)
#19 - 27 augusti 2007 12:14
njae nu är jag inte med riktigt hur du menar... Du har inte möjlighet att knäppa ett kort och lägga upp?

/Hans
#20 - 27 augusti 2007 13:18
har tyvärr ingen kamera för tillfället! men om du tänker dig en slangstump ca 4cm, som är för stor för att trycka fast på utblåset, så för att få den att passa skär man upp en slits i ena änden så att du lägga kanterna omlott så du får den smalare i ena änden så att den passar utblåset och sätter på ett buntband på slangänden... Förstår du nu?
#21 - 27 augusti 2007 13:32
#22 - 27 augusti 2007 16:04
Jag har en Fluval 1+ i mitt 45 liters akvarium, och jag har inte så mycket fart på vattnet, men då har jag ju mycket växter nästan vid utblåset på pumpen, och sedan mycket flytväxter.
#23 - 28 augusti 2007 07:10
åheim skrev:

HAHA klockren beskrivning:) Du borde ha nån form av ingenjörsutbildning:p Nej då skämt å sido, nu fattar jag hur du menar! Smart! Den lösningen kör vi på! Men hur pass för stor ska den vara?

/Hans
#24 - 29 augusti 2007 06:56
tänkte pröva att köra med en vanlig trägårdsslang.. men vad är buntband? eller något annat kanske funkar lika bra? vad kan man använd i så fall?

/Hans
#25 - 29 augusti 2007 09:30
Jag hade ett fluval1+ till ett 30liters. det orkade knappt blåsa runt vattnet alls efter ett tag. Ja bytte då till ett ytterfilter dimensionerat för över 100L. då blev det skillnad kan jag lova;)
#26 - 29 augusti 2007 09:38
#27 - 29 augusti 2007 10:54
jaså stripes har jag alltid kallat såna;) jaja men då ska det fixas idag!
Tack för hjälpen!

/Hans
Bilagor:

Annons