Strypa flödet på Eheim 2324?

#1 - 19 november 2003 17:31
Kan man strypa vattenflödet på en Eheim 2324 utan att skada pumpen?
Tänkte använda en sån till mitt 105-liters kar, men vill inte att fiskarna ska blåsa bort. Jag använder inte värmaren i filtret, bara filterdelen.
På cirkulationspumparna kan man strypa flödet på trycksidan utan att skada pumpen, men vet någon om det går att göra med ytterfiltren?
På Professionalmodellerna finns det ju separata kranar för in/utflödet, så i praktiken borde det ju gå... Skulle bli bra filtrering till karet!
#2 - 20 november 2003 14:03
Kan man inte seriekopplar lite, typ har 2 insugningsrör och förlänga utströmmarröret. Flödet borde ju minskas då.

mvh
Mi
#3 - 20 november 2003 15:56
Nu har jag inte sett nämnda filter i verkligheten och vet följdaktligen inte hur det är med strypningsmöjligheterna.
Har den inte har samma strypmöjligheter som prof. 2 så finns det kranar som man kan montera på (retur)slangen.
#4 - 20 november 2003 22:20
Hej!
Jag har ett Eheim 2235 som pumpar 600 liter/h. Jag hade det i samband med en renovering i ett 60 liters kar. Det gick jättebra, ingen storm alls. Jag ströp inte flödet, utan löste det så att jag inte hade något utströmmarrör med små hål alls. Jag lät vattnet rinna ut direkt ur slangen. Då blir det inte särkilt högt "tryck" och inte så mycket ström i vattnet.
I mitt vanliga akvarium där jag inte heller vill ha så stor fart på vattnet, har jag röret kvar men ingen propp längst ut. Då kan jag reglera hur stora vattenrörelser jag vill ha genom att sätta röret mot rutan lagom hårt. En del vatten slipper ut längs fram och gör att det blir mycket "lugnare".

MVH
#5 - 21 november 2003 02:16
Det är ett 8-kantigt akvarium, så det är svårt att sätta in ett längre utströmmar-rör, varje sida är bara 20 cm bred.
2324 är en gammal Professional-modell med 3 liters filtervolym, med 2 korgar för filtermaterial, så det blir ordentlig filtrering till 105-liters karet!
Det sitter avstängninigkranar vid in/utflödena, så det går lätt att strypa på trycksidan. Det jag funderade över var just hur/om motorn eller impellern lider av strypt vattenflöde. Hoppas själva filtreringen fungerar som det ska med långsammare genomströmning.

Ska flytta över 2324:an till 105-liters karet imorgon, då får 678-liters karet närmare 10 liter filtermassor och 2000 liter i timmen i genomflöde. Har en 2028 PII och en 2228 P till den, den sistnämnda har jag haft i reserv, köpte billigt av en pank bekant. En "bra att ha-grej"...
#6 - 21 november 2003 08:39
Eftersom den oprtimala nitrificeringen sker vid cirkulation av 10 ggr filtrets volym så är det bara bättre att strypa filtret lite. Jag ställde denna fråga för 6 månader sedan och det kom en del motsägelsefulla svar. Då ringde jag en vän som jobbar med vvs inom processindustrin. Han kan det mesta om pumpar. På hans inrådan så ströp jag filtret på ut sidan. Filtret har gått sedan dess utan att jag har upptäckt några problem. Men då har jag ju inte plockat isär den på hela tiden.
MVH
Magnus

Annons