Stryktåliga fiskar att placera in hos ScalarLekpar!?

#1 - 26 oktober 2007 18:59
Hej.
Som ni kanske läst så har jag ett väldigt bra scalarlekpar. Problemet är att de nästa jagat livet ur Svärdbärare, fjärilsciklid, molly och platy.
Så de går numer ensamma i karet. De leker varannan vecka verkar det som och är yngelvårdande. Tyvärr har jag inte lyckats rädda några yngel från svält eller annat. Så jag vill ju naturligtvis hjälpa dem så mycket det går.
Dock tycker jag mig se tristess hos hanen när rommen är lagda. Han kommer gärna och hjälper till med vården, men ofta simmar han runt och vaktar på ingenting. Det ser ut som han har tråkigt.
Då, någon som vet vilka fiskar som tål deras behandling? Utan att vara alltför intresserad av scalaryngel?

/Stefan
#2 - 26 oktober 2007 19:49
När jag läste din beskrivning av problemet kom jag att tänka på att Nyckelhålsciklid kanske skulle gå (själv köpte jag ett par för två veckor sedan och är helt såld på dem).

De flesta beskrivningar säger att Nyckelhålsciklider är skygga/mycket lugna, men de flesta som har egna Nyckelhål håller inte med. De är vanligen bra på att hävda sig mot andra fiskar, åtminstone de som har samma kroppsmassa eller mindre. Mina sätter enkelt Palettcikliderna på plats^^

Jag skulle TRO att de, när de vant sig lite vid akvariet, klarar av dina Scalarer. I alla fall om du inte köper för små Nyckelhål. Men de är också väldigt glada i mat, så det är inte omöjligt att de är förtjusta i yngel...

Hur stora är Scalarerna? Hur stort är akvariet?
#3 - 27 oktober 2007 19:41
bolivianska fjärillar? eller nyckelhålciklider osm solid redan nämnt
#4 - 27 oktober 2007 20:06
Bolivianska fjärilar, är de tuffare än vanliga fjärilsciklider?
Är inne på att skaffa nån dvärgciklid, men vet inte vilka som skulle passa.
Eller kanske palett ciklider?

/Stefan
#5 - 27 oktober 2007 20:10
Mina palettciklider klarar lekparet bra. Är snabba och framåt. Behöver dock bra gömställen när scalarhanen sätter efter dem.
Kejsartetrorna är också tåliga, rentav lite kaxiga mot hanen och retas en del.
#6 - 27 oktober 2007 22:08
Bolivianska fjärilar, är de tuffare än vanliga fjärilsciklider?

Är inne på att skaffa nån dvärgciklid, men vet inte vilka som skulle passa.

Eller kanske palett ciklider?

/Stefan

Bolivianerna blir mycket större än vanlig fjärilsciklid, [SIZE=3][COLOR=Red]kan[/COLOR][/SIZE] vara ett bra val, men du säger ingenting om hur stort akvariet är, DET är avgörande för vilket sällskap du kan ha, men också ett gäng scalarer till skulle funka som strykfisk...om utrymmet tillåter alltså...
#7 - 28 oktober 2007 09:22
Flaggciklid är det ultimata enligt mig. Lever tillsammans med scalarer i vilt tillstånd. Fjärilsciklider är grymt vackra och är ganska lugna i sitt sätt men har inga problem att hävda sig om situationen skulle kräva det.
#8 - 28 oktober 2007 09:32
Apistor kanske? Mina A. viejita är tokigt snabba i vändningarna och duckar undan dom sura paletterna hur lätt som helst.

//C
#9 - 28 oktober 2007 10:19
Apistos och Tetror!

Det jag skulle tipsa dig om är DvärgCiklider och Tetror.
Gärna några tetror som är större än t ex Neon och Kardinal tetror.
När det gäler dvärgciklider så bör du nog iallafall kika efter de tåligare arterna.
Sedan kan du juh även skaffa några finare arter av pansarmalar som livar upp akvariet en hel del :)

Det är mina tips iallafall.
#10 - 28 oktober 2007 12:09
Hej igen.
Jo apistogramma fiskar skulle jag gärna vilja ha. Är Viejita´s dvärgciklid stryktålig? Den skulle jag gärna vilja prova. Vilka mer apisogramma anses tuffare?
Skall tillägga att mitt kar är på 160 liter. (100x40x40)
Erkänner att det i mitt tycke är i minsta laget för skalarer, men det fungerar ju bra. Och gruset är lite större stenar. Dvs, inte en bra kombination till apistos om man läser zoopets art beskrivningar. Har haft planer på att sätta in blästersand istället, men jag vet inte riktigt..

/Stefan
#11 - 28 oktober 2007 21:00
Hej igen.

Jo apistogramma fiskar skulle jag gärna vilja ha. Är Viejita´s dvärgciklid stryktålig? Den skulle jag gärna vilja prova. Vilka mer apisogramma anses tuffare?

Skall tillägga att mitt kar är på 160 liter. (100x40x40)

Erkänner att det i mitt tycke är i minsta laget för skalarer, men det fungerar ju bra. Och gruset är lite större stenar. Dvs, inte en bra kombination till apistos om man läser zoopets art beskrivningar. Har haft planer på att sätta in blästersand istället, men jag vet inte riktigt..

/Stefan

Du behöver inte byta ut all sand för att det skall funka för Apistogrammor, skuffa undan i ett hörn eller två och fyll på t.ex. engelsk sjösten i storleken 2-5 mm så klarar de sig bra med det. De flesta arter behöver också en grotta av något slag. Alla större Apistogrammor borde funka bra med scalarerna, en liten risk finns ju förståss att de äter upp lite scalaryngel....Enklast att få tag i är ju oftast A. cacatuoides, men roligare är min favorit A.hoignei.....Tycker jag alltså, men det är tyvärr svårt att få tag i den arten.:D
#12 - 30 oktober 2007 16:54
Sådär, köpte ett par palettciklider idag. Jättefina.
Får se hur det går med scalarparet efter detta.
Just nu är både scalarer och paletter livrädda. Paren står på varsin kortsida och är bleka. Hoppas detta går bra till slut....

/Stefan
#13 - 13 november 2007 07:19
Paletter? NO!

Ja, det visade sig att paletter inte var något bra alternativ i detta karet.
Visst, de är tuffa och ser inte ut att sura det minsta när de blir jagade.
Problmet är att de åt upp alla, runt 40, yngel på en dag.
När de väl hade fått smak på yngel så kunde inte scalarerna freda sig mot dem. Hur mycket de än jagade dem så var de snabbt tillbaka och lurade.
En efter en gick åt:( Blev ganska deprimerad när jag såg detta.
Så då återstår frågan, vilka tåliga fiskar kan jag prova?
Har ju som sagt en svärdbärarhane i karet som nu fått lite mer svängrum.
Annars har han haft det jättetufft med scalarer på ena sidan och paletter på andra. Han har knappt fått vara nånstans, men ändå verkar pigg och alert. Kanske nån hona till honom så är det fixat? För det verkar ju som de har respekt för scalarerna och inte försöker överlista dem?
Finns det någon mer fisk som inte vill/vågar försöka lura scalarer för att äta upp yngel?

/Stefan
#14 - 13 november 2007 07:21
tetror.....kanske inte neon...men väl colombia......funkade för mig innan.....
#15 - 13 november 2007 07:43
Jag har lek av Skalar, tillsammans med Nyckelhål och Apistogrammor samt tetror. Önskar nu att jag skulle ha färre eller inga tetror alls. Dom är ett större hot mot ynglen än de andra fiskarna.

Men det går hur bra som helst med Nycklar och Ap tillsammans med lekande Skalar. Min burk är på 400 liter.
#16 - 13 november 2007 10:56
Hur jag än vrider o vänder på tankar om fiskar så anar jag ändå att de flesta vill kalasa på yngel. Nå, scalarerna borde ju fixa detta med lämpligt sällskap, men som jag ser på saken så är nog alla intresserade av deras yngel.
Man får kanske skippa tanken på att sätta in ciklider. Levandefödare är kanske grejen? För de verkar inte intresserade av att ta upp kamp med scalarer. Inte ens för yngel? Naturligtvis tar de ju det som kommer framför dem, men de studerar ju inte lekparet så de kan lura dem.
Eller, kanske 2 scalarer till? De är ju artfränder och vill kanske inte utmana dem?

/Stefan
#17 - 13 november 2007 11:00
om du vill ha krig i karet så stoppa ner mer scalarer......

jag har en bunke med levandefödare i mitt kar.

lättkuvade om man säger så.

Samtidigt så släpper de ifrån sig levande foder....vilket älskas av mina scalarer....
#18 - 13 november 2007 12:00
Hmmm, Krig med mer scalarer? Ställer mig frågande på detta eftersom jag från början hade 5 st scalarer. När dessa 2 blev ett par så hade inte de andra mycket att säga till om. Därför gav jag bort dem. Du menar kanske att det blir för mycket jagande på artfränder eftersom jag tror att de jagar sina egna mer än andra? Jag fattar det som du antar att nya scalarer skulle bråka tillbaka? Och därav krig? Så ser jag inte på det. Så länge det inte bildas lekpar av de nya vill säga. För är det inte så att scalarer är fredliga mot varandra? Först vid lek blir det problem. Men jag menar att ickelekande scalarer inte slår tillbaka. Eller har jag missat något?

/Stefan
#19 - 13 november 2007 12:13
mmm.....hemma hos mig i förra veckan så fick ett par för sig att leka....dagen efter fick ett annat par samma tanke.....TOTALT KRIG....ena paret vann....det andra la ner leken...under tiden simmade 1 scalar i ingemansland (har 5) och var allmänt förvirrad.

jag tror jag har för litet (240 liter) för att ha mer än ett lekpar.

min tanke har hela tiden varit att ha 1 lekpar i 240:an, och sedan 1 lekpar i framtida kub på 150 liter. Samt göra mig av med den övergivna.....

Mitt problem just nu, är att de började leka innan de skulle. Dvs jag trodde de skulle bli större innan de satte igång (gammal erfarenhet från 1986-1991....). Men tji fick jag.

Men det är klart...leker de på olika tider så är det kanske inget problem.

I övrigt kan jag rekomendera bolivianer som seglar omkring nere på botten...totalt ointresserade vad som händer 10 cm ovan deras huvud....
#20 - 13 november 2007 14:42
Så, då bestämde jag mig raskt att byta paletterna mot 2 svärdbärarhonor.
Dessa skall nog scalarerna klara bättre. Men jag kommer nog för säkerhets skull flytta dem till min sons kar när det blir frisimmande yngel.

/Stefan

Annons