Struligt zoopetsurf

#1 - 22 april 2007 14:34
Jag har ganska länge haft problem att surfa på zoopet. Senaste tiden har det dessutom blivit värre. Efter ett tag så svarar inte zoopet.com längre och jag får hela tiden "sidan kan inte visas". Surfar jag till en annan sajt direkt är det inga problem att nå den. Efter några minuter går det på nytt att surfa på zoopet men snart nog är det samma visa igen. (Detta är gaaaanska frustrerande när man har skrivit ett inlägg och när man klickar på "skicka inlägg" så skiter det sig...)

Nu verkar det som problemet bara uppstår med IE7 som jag kör på två datorer men inte på en med IE5. Alla använder samma internetuppkoppling.
Det verkar alltså som det är hos mig som problemet ligger. Är det någon som har en susning om vad det kan vara? Någon jädrans inställning i browsern månne? Någon som har upplevt något liknande?
#2 - 22 april 2007 14:42
På flickvännens laptop så har jag problem att surfa på zoopet. Men då är det vista och IE.....såklart.

Min dator har XP med MF och här har jag inga problem alls.
#3 - 22 april 2007 15:13
jag kör vista och ie 7 har inga problem
mvh janne
admin
Christian Alfredsson
#4 - 22 april 2007 16:36
Har du lust att skriva upp tid då det krånglar och maila mig på [email]christian@zoopet.com[/email]. Jag kan då kolla i loggfilen för att se om det är något där.
Bilagor:
#5 - 22 april 2007 17:15
admin skrev:
Har du lust att skriva upp tid då det krånglar och maila mig på [email]christian@zoopet.com[/email]. Jag kan då kolla i loggfilen för att se om det är något där.

Japp! Det har fungerat felfritt ett bra tag men nu precis var det stopp igen.
Min PC klocka stod på 19:14 och jag försökte nå denna sida:
http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=105

Jag körde uppdatera (F5) med jämna mellanrum och 19:19 svarade servern ok igen.

Om du behöver synka forumklockan med min tid så visar min nu när jag postar detta inlägg 19:22.
#6 - 22 april 2007 17:35
Nu var det dags igen.

19:35 Var det tvärstopp.
19:39 Var det ok igen.

Under denna tid hade jag två flikar öppna i IE7. Den ena försökte ansluta mot zoopet.com men det var tvärstopp och på den andra surfade jag obehindrat på plantswap.se.
#7 - 22 april 2007 17:58
Provat med dator nr 2 (IE7). Stopp kl 19:58 för att vara ok 20:03 (undrar just varför det alltid är kring fem minuter...).

När det var stopp på den maskinen provade jag på maskin nr 3 (IE5) och där fungerade det ok hela tiden. Möjligen lite trögare än vanligt.

Kan tillägga att jag provat att stänga av Windows brandvägg och tredjeparts antivirus/brandvägg utan någon skillnad.
#8 - 22 april 2007 18:21
BluesBoy skrev:
Provat med dator nr 2 (IE7). Stopp kl 19:58 för att vara ok 20:03 (undrar just varför det alltid är kring fem minuter...).

När det var stopp på den maskinen provade jag på maskin nr 3 (IE5) och där fungerade det ok hela tiden. Möjligen lite trögare än vanligt.

Kan tillägga att jag provat att stänga av Windows brandvägg och tredjeparts antivirus/brandvägg utan någon skillnad.

Kör du trådlöst så kan det vara det som velar
#9 - 22 april 2007 18:22
Jag kör XP och Opera 9.xx (den nyaste uppdateringen iaf) och samma händer för mig ibland..
#10 - 22 april 2007 18:35
Kör du trådlöst så kan det vara det som velar
Nix, och dessutom skulle det inte förklara varför det fungerar på en flik men inte på en annan på samma dator.
#11 - 22 april 2007 19:49
Jag installerade Firefox på en dator och det går utmärkt att surfa på zoopet med det samtidigt som IE7 står och tuggar och försöker ansluta i fem minuter...:mad:

Vad kan det vara som bråkar med IE7? Och varför just på zoopet? Någon som har en bra gissning?
#12 - 22 april 2007 20:05
du är där för mkt :P

Vet inte, jag har problem med zpt ibland också men jag kan leva med det, men inte plantswap som tur är :D
#13 - 22 april 2007 20:43
snap ser jag verkar stanna upp sidan ibland för att hämta upp ngt kan det vara detta?
Har problemen dykt upp nyligen för dig BB?
#14 - 23 april 2007 07:01
Nej, problemen började långt innan snap installerades.
#15 - 23 april 2007 08:46
Hittade denna supportartikel:
http://support.microsoft.com/kb/833301
Ska prova att ändra time-outen i IE. Vad använder zoopets server för tid?
admin
Christian Alfredsson
#16 - 23 april 2007 15:29
Vad använder zoopets server för tid?

CET menar du?
#17 - 23 april 2007 15:54
CET menar du?
Va? Nej, timeout-tid:
http://support.microsoft.com/kb/833301
admin
Christian Alfredsson
#18 - 23 april 2007 18:04
Se om vi hittar motsvarande time-outtid för apache webserver.
admin
Christian Alfredsson
#19 - 23 april 2007 18:05
TimeOut 300 är tydligen default.
admin
Christian Alfredsson
#20 - 23 april 2007 18:08
Ändrar till 600 och startar om nu
admin
Christian Alfredsson
#21 - 23 april 2007 18:19
Nu väntar jag på feedback innan jag gör någon mer förändring.
#22 - 27 april 2007 15:03
admin skrev:
Nu väntar jag på feedback innan jag gör någon mer förändring.
För min del har det dessvärre inte hjälpt. Problemen kommer och går och nu har jag dessutom fastställt med säkerhet att det är fler siter än zoopet där problemen uppstår. Jag lägger därför Internet Explorer 7 åt sidan tills jag hittar en workaround då jag är övertygad att det är clienten som strular.
Firefox fungerar utan problem så jag kör med den så länge.
Tack so far!
admin
Christian Alfredsson
#23 - 28 april 2007 10:15
Jag har idag fått en ny dator med Vista och IE7. Zoopet funkar helt okey. Den enda buggen var att den inte fick DNS om jag körde trådlöst. Fick gå in med registereditorn och ändra en parameter i uppslagningen. Tråkigt fel och tur att internet finns där andra har fått samma fel.
#24 - 28 april 2007 18:45
Lågoddsare brukar vara att namnuppslagningen (DNS) som krånglar när "Internet hänger". Fast det är tacksamt att skylla på MS åxå. Det är ju även det en lågoddsare :)
#25 - 29 april 2007 23:28
Vad jag har hört så ställer IE7 till en hel del...
#26 - 17 augusti 2007 10:35
Bytet till Firefox hjälpte inte. Jag får väldigt ofta dessa 5-minuterstimeouter från zoopet och ett par siter till. Anslutningen är alltså låst kring fem minuter och under den tiden kan man utan problem surfa till andra platser. Att dessa timeouter kommer just när man ska svara på inlägg gör inte saken roligare...

Någon som har förslag på något bra (gratis) diagnosverktyg som kan användas för att lösa detta?
#27 - 17 augusti 2007 10:40
Jag kör med IE7, firefox med vista utan problem. Även XP på annan dator.
#28 - 17 augusti 2007 10:52
BluesBoy skrev:
Bytet till Firefox hjälpte inte. Jag får väldigt ofta dessa 5-minuterstimeouter från zoopet och ett par siter till. Anslutningen är alltså låst kring fem minuter och under den tiden kan man utan problem surfa till andra platser. Att dessa timeouter kommer just när man ska svara på inlägg gör inte saken roligare...

Någon som har förslag på något bra (gratis) diagnosverktyg som kan användas för att lösa detta?

Jag har samma problem faktiskt, dock Safari/Firefox på Mac här. Inga andra sidor förutom Zoopet strular sjukt nog.

Vad har du för internetleverantör? För det enda jag personligen kan misstänka är att bredbandsbolagets DNS skulle va lite mög ibland, har hänt förut lixom.

//C
#29 - 17 augusti 2007 12:27
För det enda jag personligen kan misstänka är att bredbandsbolagets DNS skulle va lite mög ibland, har hänt förut lixom.
Jag tror inte det är DNS-problem. Verkar mer vara strul i abstraktionslager mellan applikationen och TCP/IP-stacken. Men för säkerhets skull ska jag testa att surfa zoopet direkt på IP-adressen ett tag.
#30 - 19 augusti 2007 13:36
Det var ingen skillnad att surfa direkt på IP-adressen. Däremot börjar jag nog strama åt snaran lite...
Har tittat i säkerhetsloggen i min router och där sammanfaller stoppen med TCP FIN Scan-atacker utifrån...
Det finns inställningar för hantering av dessa som jag nu har justerat och peppar, peppar...
Kan vara tips till andra med liknande problem :)
#31 - 20 augusti 2007 14:39
BluesBoy skrev:
Det var ingen skillnad att surfa direkt på IP-adressen. Däremot börjar jag nog strama åt snaran lite...

Har tittat i säkerhetsloggen i min router och där sammanfaller stoppen med TCP FIN Scan-atacker utifrån...

Det finns inställningar för hantering av dessa som jag nu har justerat och peppar, peppar...

Kan vara tips till andra med liknande problem :)

Hm, intressant!
Jag får cp-häng hemma som jag trott berott på mitt trådlösa nätverk och eventuellt en överhettad dator då den hänger sig helt ibland.
Detta har iofs inget med Zoopet att göra.
När jag kör "reparera" på det trådlösa så brukar det lösa sig för att återkomma förr eller senare. Kanske ska kolla hur det ser ut i routern.
#32 - 30 augusti 2007 08:42
Jag har haft problem med att zoopet hänger sig i några sekunder innan man kan klicka på grejer och gå in på sidor i forumet eller i medlemmarnas bilder mm.
Det har hållit på så i några månader nu och jag har samma uppkoppling som innan och burken är fri från virus och skit och har inte gjort några förändringar på den sista halvåret förutom att jag stoppat i 1 meg mer ramminne men det kan ju knappast sega ner den som jag nu upplever det.

Det är bara zoopet av allt jag surfar på oxå som gör så här.

Annons