Strulig CO2-anläggning

#1 - 12 mars 2006 15:22
Min CO2-anläggning driver mig till vansinne. Den består av en tvåliterstub, en regulator från JBL, bubbelräknare, elektromagnetisk avstängningsventil, backventil och reaktor. Regulatorn har av två reglerventiler och hela systemet är 10 år gammalt.

Problemet är att det verkar nästan omöjligt att ställa in gasflödet så att eländet kommer igång igen nästa dag. Trots backventilen dras lite vatten in i slangen när den är avstängd.

Är det någon som känner igen problemet och har något tips på vad jag kan göra annorlundal?
#2 - 12 mars 2006 15:27
Har du testat backventilen genom att blåsa igenom den ??

Eller testa utan den helt !
#3 - 12 mars 2006 15:29
[QUOTE=jober]Min CO2-anläggning driver mig till vansinne. Den består av en tvåliterstub, en regulator från JBL, bubbelräknare, elektromagnetisk avstängningsventil, backventil och reaktor. Regulatorn har av två reglerventiler och hela systemet är 10 år gammalt.

Problemet är att det verkar nästan omöjligt att ställa in gasflödet så att eländet kommer igång igen nästa dag. Trots backventilen dras lite vatten in i slangen när den är avstängd.

Är det någon som känner igen problemet och har något tips på vad jag kan göra annorlundal?[/QUOTE]

låter som om tuben håller på att ta slut faktiskt...
#4 - 12 mars 2006 15:31
Hur ser det ut nästa dag, kommer det inte igång alls eller tar det ett tag för att komma igång?
Om det fungerar som det skall så bör det putra igång direkt...
Har du en co2 backventil?
Och hur löser du upp co2 i ditt kar?
#5 - 12 mars 2006 15:59
- Tuben håller ej på att ta slut. Har fyllt på ett antal gånger.
- Backventilen är för luft och så fort min vanliga handlare får in för CO2, ska jag köpa en sådan, för 300 kr. (Den jag har funkar fortfarande. jag har testblåst). Jag har också testat utan, men med samma problem.
- Dagen efter måste jag jag öka tycket för att sedan justera om.
#6 - 12 mars 2006 16:05
Har du ingen nålventil som du ställer in bubbeltakten med? Jag provade utan en gång och kunde inte få till ett bra flöde..
#7 - 12 mars 2006 16:11
Det låter som för lågt sekundärtryck som du ställer in med regulatorn. Går du under 1 bar finns risk att trycket är för lågt för att hålla ett konstant flöde när magnetventilen har varit stängd.
#8 - 12 mars 2006 16:20
Jag har en nålventil, men den känns ganska binär. Det handlar om någon millimeter hit eller dit för att få rätt bubbeltakt.

Jag ska prova rådet att höja sekundärtrycket. Manualen säger att det ska vara 0.3 bar.

På frågan om hur jag löser upp CO2, så har jag en glasspiral.
#9 - 12 mars 2006 19:19
Inte för att jag har någon CO2 anläggning (än) men jag tror att ditt sekundärtryck är väl lågt. Det ska väl vara ca 1,5 bar? Rätta mig om jag har fel!
(1 bar är ca 1 atm vilket är trycket vi alla lever i, så lägre tryck än en bar borde inte funka...)
#10 - 12 mars 2006 21:29
jag kör 1,5bar.
#11 - 13 mars 2006 00:11
[quote=Perrx](1 bar är ca 1 atm vilket är trycket vi alla lever i, så lägre tryck än en bar borde inte funka...)[/quote]
0.3 bar ut blir 1.3bar om lufttrycket räknas in.
annars skulle den suga in luft ;)

nånstans långt bak i huvet har ja läst 1bars rekomenderat tryck och sen justera med nålventilen
#12 - 13 mars 2006 15:23
Så det som visas på sekundärsidan är inte trycket utan tryckskillnaden?
#13 - 13 mars 2006 16:58
[quote=Perrx]Så det som visas på sekundärsidan är inte trycket utan tryckskillnaden?[/quote]
Eftersom mätarna står på 0 när inget är inkopplat skulle man ju lätt kunna anta det, det är ju den enda referens som finns (omgivningsluftens tryck).
#14 - 14 mars 2006 10:10
Efter att ha testat med högre sekundärtryck, kan jag återrapportera att det går bättre att få igång bubblandet efter att det har varit avstängd.

Men...problemet då blir att nålventilen har väldigt dålig precision och att det blir ännu mycket svårare att ställa takten med högre tryck. Takten kan också ha ändrat sig från ena dagen till den andra. Halvtaskig kvalitet på JBL-regulatorn antar jag....

Jag har kollat lite på en del tyska välsorterade siter och kan konstatera att det är helt andra priser på CO2 jämfört med Sverige. Någon som vet f.ö. vet någon bra handlare i Frankfurt? (Åker dit för jobbets räkning då och då)

Annons