Strömförande lysramp?!?

#1 - 16 november 2004 11:18
Har ett akvarium av modell Akwalux!

Undrar om den ska va lite smått strömförande?
När jag hållar på akvariumet med fuktiga armar och lägger
armen emot aluminium ramen så för jag små stötar i armen.

Är det ngt som "ska" va eller?
#2 - 16 november 2004 11:31
Det låter som något som är fel där.. Ta med den dit du köpte den så får du säkert en ny eller gratis reparation...
#3 - 16 november 2004 11:32
Är det jordat ?
#4 - 16 november 2004 14:19
Nej det är ju inte jordat, så antar att det beror på det :/
Finns ju bara jordade uttag i köket :(
#5 - 16 november 2004 14:46
Om allt är korrekt installerat så ska rampen inte vara stömförande även om den sitter i ett ojordat urtag ... jordningen är bara en säkerhets grej om det är så att något går fel så att rampen inte ska bli strömmförande som något verkar gjort i ditt fall...
#6 - 16 november 2004 15:08
isolera reaktorn så försvinner den lilla bieffekten.
#7 - 16 november 2004 17:43
Går bara att installera på ett sätt.

Lysröret: Isolera reaktorn?
Allt är inbyggt i en aluminium profil.
Det enda jag kan komma åt är glimmtändaren som
sitter under ett plast lock.

Så det är nog rätt svårt för mig att göra det :/

#8 - 17 november 2004 10:29

Lämna tillbaka möget och begär något i skadestånd Hehe nej men lämna den omedelbart inget du skall greja med skälv.

Du kan ju nämna att du fick en stöt och obehaglig skäönsa mm och att du tycker det är för jäkligt att det kan bli så här ganska alvarliga grejer nämligen och bör få något skojj för problemen.
#9 - 17 november 2004 10:43
Det är inte alls säkert att det är något fel på den. Det finns många elektriska prylar som blir statiskt uppladdade om man inte jordar dom. Testa med en jordfelsbrytare. Om den löser ut är det något som inte stämmer. Vad är det för typ av reaktor? En gissnig är att HF don kan ge det här fenomenet.
#10 - 17 november 2004 11:16
HF är helt kapslade och ger knappt sådana fenomen.
reaktordrossel däremot ger prcis den effekten.
det är en spole som sitter fast mot en järnkapsel som sitter mot plåten.
#11 - 17 november 2004 11:18
Lämna tillbkas, om det bara vore så lätt.
Ooo får hellre lite stötar än håller på o kämpar mer :)

Det är ju inga kraftiga stötar direkt, man känner det enbart emot armen då huden är lite tunnare där.

HF don skulle jag inte tippa att det är då dom väll inte glimm tändare vilket domhär har?
#12 - 17 november 2004 11:29
Okej då gissade jag fel. Jag är van vid att prylar som switchar höga frekvenser kan bli statiska. Ex dator nätdeler. Men då är det nog som det ska vara då. Dvs. det är inget fel som kan reklameras.
#13 - 17 november 2004 13:09
reklameras kan det men du får en likadan tillbaka.
#14 - 17 november 2004 13:15
Det måste finnas ett fel för att man ska kunna reklamera produkten.
#15 - 18 november 2004 23:13

Klart det är något som är fel om det avger ström i skassit sen om den är svag hör väll inte hit.

Så skall det inte vara har varit med om armaturer som blivit strömförande utan att jag kunnat hitta anledningen och detta är inte bra antagligen hade det blivit fel i en drossel eller nått som gjorde detta.

Nej klart den skall lämnas i retur har aldrig varit med om en armatur som läkt svagström genom chassit så så skall det inte vara risken fins ju att det blir värre sen får du kanske en rejäl stöt rätt vade det är.
#16 - 18 november 2004 23:48
Det är troligt att det inte är något fel. Utan att det blir så om man inte jordar amaturen. Testa med en vanlig darot så märker du att det blir samma sak.
#17 - 19 november 2004 00:14
Vad är darot för ngt?? :/
#18 - 19 november 2004 06:00
Har du täckglas?
#19 - 19 november 2004 10:09
Nej inga täckgläs, det ska inte va det.
#20 - 19 november 2004 10:18
Ursprungligen skickat av Krulle

Vad är darot för ngt?? :/

Det är en dator där "r" och "t" har bytt plats ;-)
#21 - 20 november 2004 00:07

En ljusramp är ofta kapslad så den inte skall kunna bli strömförande även om du inte har jord kopplad.

Nej den skall inte bli strömförande utan jord såvida det inte är fel i armaturen jorden är enbart en säkerhet och skall aldrig vara strömförande.

Tex en jordfelsbrytare bryter om du har mer än 30ma i jordkabeln.

Jag slår fast i att det är något fel ingen av mina ramper är jordade och jag får ingen ström av mina.
#22 - 20 november 2004 23:59
Ursprungligen skickat av Mcoist

En ljusramp är ofta kapslad så den inte skall kunna bli strömförande även om du inte har jord kopplad.

Den var ju i aluminium.

Nej den skall inte bli strömförande utan jord såvida det inte är fel i armaturen jorden är enbart en säkerhet och skall aldrig vara strömförande.

Ska inte bli. Nej. Men det kan bli statisk elektrisitet. Det har inte med att det är kortslutning att göra. Det handlar inte om strömmar som märks i jordkabeln.

Tex en jordfelsbrytare bryter om du har mer än 30ma i jordkabeln.

Om man är petig så är det 30mA felström. Det behöver inte ens finnas någon jordkabel.

Jag slår fast i att det är något fel ingen av mina ramper är jordade och jag får ingen ström av mina.

Så bra att dina ramper inte gör så. Men det är inta samma sak som att det är fel på rampen i fråga. Det kan bli så utan att det är något fel.

Annons