Om det är något fel på lysrampen som gör den strömförande så löser inte en jordkabel problemet. Jordkabeln kommer att se till att du inte blir skadad om rampen blir strömförande om det är något fel med den, men det som kommer att hända istället är att det går en säkring i säkringsskåpet. Detta gäller förutsatt att jordkabeln är installerad på rätt sätt och att felet är tillräckligt allvarligt (t.e.x. kortslutning).
Det skulle dock kunna vara så att den inte är strömförande utan att det bara är statisk elektrisitet som laddats upp i den och då tror jag en jordkabel lösa problemet. Att det blixtrar när du sätter i kontakten tycker jag dock tyder på att det är något som inte är som det skall.
Om du installerar en jordkabel så skulle jag föreslå att du även installerar en jordfelsbrytare, med en jordfelsbrytare så kommer strömmen att brytas om det är ett verkligt fel i rampen medan om det bara är statisk elektrisitet så kommer den inte att bryta strömmen genom att det då är ofarligt.
Det finns flera andra trådar med samma problem, sök bara på "strömförande" i forumet så hittar du massor, här är en till exempel:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=67078