Strömförande ljusramper!

#1 - 5 juni 2005 06:53
Jag har upptäckt att lysramperna i mitt akvarieställ gör vattnet strömförande, de är byggda i aluminium och skruvade direkt i alustället så jag antar att det jordar ner i golvet.
Det finns jordsladd dragen men den används inte, det sitter bara eu-kontakter i ramperna nu.
Om jag byter till jordade sladdar så ska väl strömmen ta den vägen tillbaka istället för att göra allt stömmförande eller tänker jag fel?

En av lysramperna fungerar inte, det blixtrar lite i väggutaget när jag sätter i den så det är väl något i den som är trasigt men vad kan det vara och var köper man sånt?
#2 - 5 juni 2005 07:28
Om det är något fel på lysrampen som gör den strömförande så löser inte en jordkabel problemet. Jordkabeln kommer att se till att du inte blir skadad om rampen blir strömförande om det är något fel med den, men det som kommer att hända istället är att det går en säkring i säkringsskåpet. Detta gäller förutsatt att jordkabeln är installerad på rätt sätt och att felet är tillräckligt allvarligt (t.e.x. kortslutning).

Det skulle dock kunna vara så att den inte är strömförande utan att det bara är statisk elektrisitet som laddats upp i den och då tror jag en jordkabel lösa problemet. Att det blixtrar när du sätter i kontakten tycker jag dock tyder på att det är något som inte är som det skall.

Om du installerar en jordkabel så skulle jag föreslå att du även installerar en jordfelsbrytare, med en jordfelsbrytare så kommer strömmen att brytas om det är ett verkligt fel i rampen medan om det bara är statisk elektrisitet så kommer den inte att bryta strömmen genom att det då är ofarligt.

Det finns flera andra trådar med samma problem, sök bara på "strömförande" i forumet så hittar du massor, här är en till exempel:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=67078
#3 - 5 juni 2005 13:21
Ja det verkar som det kan vara "statiskt" då, jag ska jorda så får vi se om det försvinner...
Men vad kan det vara för fel på den som inte funkar alls, drosseln eller kondensatorn?
Jag har en gammal ramp utan konding, är den inbyggd i drosseln då eller behövs den inte alls? Rampen fungerade nämnligen för ett tag sen så det är ingen felkopling någonstans.
#4 - 5 juni 2005 14:06
fixa en jordfelsbrytare direkt.
dom funkar även på icke jordade uttag.
#5 - 5 juni 2005 17:11
det som du känner är det som reaktorn ger i från sig, ca 50-100V och <0,4A.
det är ingen fara om du inte jordar dig. på med jordad sladd så är problemet borta.
jorda du! så slipper prästen

i den andra armaturen som blixtrar...
kondingen är inte nödvändig, utan gör att förlusterna blir mindre.
hur ser sladden ut till denna?
är det L1 + 0 så är det kortis.
är det L1 + 0 + PEN[jord]
så kan det även vara kortis mellan L1 och PEN eller mellan 0 och PEN.
då PEN och 0 är ganska lika rent elektriskt så är det inte så troligt med kortis mellan PEN och 0.
#6 - 6 juni 2005 10:38
Jag bytte drosseln och satte ditt jordad kabel så nu är problemet borta! Har även fixat en jordfelsbrytare så nu känner jag mig säker =)

Annons