Strömförande filter!

#1 - 7 februari 2012 19:34
Har ju ett juwel 240 rio. Imorse när jag vaknade så var det en vit dimma i karet och jag upptäckte ganska fort att cirkulationen står still. Satte ner ena handen i vattnet för att kolla om filtret var fullt med höjd och får värdens stöt! Konstigt att inte proppen löst ur.

Är det vanligt att juwels filter blir strömförande?

Har ju hört att allt är skit förutom själva glasakvariet.
#2 - 7 februari 2012 19:51
Det har hänt mig några gånger att höljet på innerfilter spruckit och gjort vattnet strömförande. Det är inte vanligt, men det händer.

Proppen gick inte för kretsen slöts aldrig - det kunde inte flyta någon ström till jord. Det du kände när du satte ner handen i vattnet var i själva verket en väldigt liten stöt, eftersom du stod på ett torrt golv som ledde ström väldigt dåligt. Hade du råkat ha andra handen på t.ex. elementet eller råkat stå på en golvbrunn av metall kunde det ha gått väldigt illa.
#3 - 7 februari 2012 19:55
Det var inte värmaren då? De kan ju bli strömförande (fick själv en stöt av en trasig värmare jag råkade ta i en gång). Jag har också ett Juwel Rio 240, kanske 15 år gammalt eller så, och pumpen är för längese´n utbytt, då den började föra oväsen, och jag tyckte pumphuset tog en del plats, och även rampen är utbytt, då den blev för varm, och började smälta på ett ställe.

Att pumpen blir strömförande har jag aldrig hört, men visst, det är ju en elpryl, så det kanske kan hända, men tror ändå det kan vara värmaren.
#4 - 7 februari 2012 20:01
Att proppen inte löst ut är inte särskilt konstigt. Dels så skall det ju för att proppen skall lösa ut gå ström fel väg. Kommer nåt elektriskt i kontakt med vattnet så är det sällan bra väg för strömmen ut från akvariet, akvariet blir strömförande men det blir ingen särskilt hög ström som tar sig ut från det. När du stoppar ner handen i akvariet så kan en del ström gå via dig men inte nog för att proppen skall lösa ut. Saken är också den att när proppen löser ut så är du död många gånger om, det behövs bara bråkdelar av den ström som krävs för att få en propp att gå för att döda en människa.

Så alltså, nu när det här hänt så köper du en jordfelsbrytare. Det är rätt billig livförsäkring. Pilla inte med nånting innan du har akvariet kopplat via jordfelsbrytare.

Det kan bli fel på filter men det är lite oroväckande i så fall, normalt är de väl isolerade. Doppvärmare, belysning och annan teknik är väl så misstänkta. Det är inte så lätt att bli klok på var problemet ligger, läckspänningar i akvarier är vanligt och ibland inte lätt att få bort. Ibland kan det gå att kolla med en voltmeter som kopplas mellan vattnet i akvariet och nåt jordat t ex ett element, kopplar man in en sak i taget och ser att det blir utslag för nån viss sak så har man nog hittat felet. Likaså om jordfelsbrytaren löser för nån viss sak.

Små spänningar är det svårt att få bort helt, man kan möjligen jorda karet. Pratar du om att du fått en rejäl kyss så är det nog nåt allvarligare. Det är tyvärr sällan lönt att reparera, det brukar vara att kassera som gäller om nåt blivit strömförande.

Men som sagt, jordfelsbrytare.
#5 - 7 februari 2012 20:58
Bygert skrev:
Men som sagt, jordfelsbrytare.

Men om man bara har ojordade uttag i rummet där karen är, vad gör man då?

Hälsningar
Jennifer
#6 - 7 februari 2012 23:05
Det går använda en jordfelsbrytare även om du inte har jordade utag.
#8 - 8 februari 2012 00:17
Ett element är inte att ses som jord.
#9 - 8 februari 2012 08:16
Svarar lite fort nu då jag ska iväg.

Doppvärmare finns det ingen i karet. Belysningen är det inte heller något fel på. Så det är pumpen som blivit strömförande. Ska iväg idag och kika runt om det finns några lösa pumphuvuden att köpa. För utan filter Kan vi ju inte vara.

Men att fiskarna överlevde i strömförande vatten? eller var strömmen bara på ytan?
#10 - 8 februari 2012 09:13
gickan_87 skrev:
Svarar lite fort nu då jag ska iväg.

Doppvärmare finns det ingen i karet. Belysningen är det inte heller något fel på. Så det är pumpen som blivit strömförande. Ska iväg idag och kika runt om det finns några lösa pumphuvuden att köpa. För utan filter Kan vi ju inte vara.

Men att fiskarna överlevde i strömförande vatten? eller var strömmen bara på ytan?
Ungefär som när fåglar sitter på en strömledning tror jag. Pumpen har troligen en skada på kabeln eller är inte tät där kabeln går in i pumpen! Att den skulle bli strömförande om ytterhöljet har en spricka som azur sa tror jag inte på eftersom alla delar är ingjutna i epoxy!
#11 - 8 februari 2012 09:29
endymion skrev:
Ett element är inte att ses som jord.

Förvisso sant men potentialskillnaden mot fasen på de flesta vattenelement är ändå i princip samma som mot nolla/jord så strömmen som går genom kroppen om du råkar hamna mellan fas och "fuljord"/riktig jord blir samma
#12 - 8 februari 2012 09:38
Möjligen slarvigt att skriva att ett element är jordat men i sammanhanget som det står så fungerar det i princip så, elementbrukar vara nog stabila för att man skall kunna använda dem som en bas för mätningar.

För fisken är det ju inte farligt att akvariet är spänningssatt, dels så är upplägget nästan alltid sånt att det inte kan passera nån nämnvärd ström, dels så är ju fisken omgiven av vatten och det kan även om det skulle gå ström genom vattnet inte bli någon nämnvärd spänningsskillnad över fisken.

Fast det var bara halva svaret, om det kan vara omedelbart farligt. Det är en annan sak om det kan vara störande. Hade vi haft likström i vägguttagen hade det inte varit ågra problem men nu råkar det vara växelström och det innebär att när något ledande ansluts till nätet så händer det saker. Det blir ett snabbt växlande elektriskt fält och minimala strömmar kommer att gå i vattnet för att växla spänning på det.

Vissa fiskar som t ex knivfisk och elefantfisk orienterar sig med hjälp av elektriska fält. För dem är det säkert lika roligt att bo i ett akvarium som blivit strömförande som det är för oss att sitta under ett blinkande lysrör. Eller snarare mycket värre. Hur fiskar som inte har elektriska organ upplever det som händer när det blir diverse elektriska effekter i karet är möjligen mer osäkert men risken är stor att de störs av det.

Så alltså, ingen risk att fiskarna skadas direkt men för vissa arter med elektriska organ är det sannolikt ren tortyr att vara i ett akvarium som är spänningssatt och för andra arter är det stor risk för att de störs.
#13 - 8 februari 2012 10:45
åheim skrev:
Att den skulle bli strömförande om ytterhöljet har en spricka som azur sa tror jag inte på eftersom alla delar är ingjutna i epoxy!

Du har alldeles rätt, jag uttryckte mig dumt; om inneslutningen spricker.
#14 - 14 februari 2012 18:46
Låter intressant att jordfelsbrytare
fungerar i ojordade uttag.
Sladden från pump och lampa är
hos mig även de ojordade. Fungerar
jordfelsbrytaren då också?
Dvs ojordad sladd och ojordat uttag.
#15 - 14 februari 2012 19:19
Jord-fels-brytare. Nånting som skall bryta om det är fel på jorden. Vore ju märkligt om den är beroende av jord. Så svaret är, ja jordfelsbrytare gör nytta även i ojordade uttag och med ojordad utrustning.

I viss mån kan även ett fullt ok filter göra vattnet strömförande. Impellermagneten drivs av en spole i pumphuset och när man sänker ner en spole med växelström i vatten - även om det inte är direkt kontakt - så börjar det hända diverse saker som jag inte har den minsta lust att gå in närmare på. I alla fall, man kan mäta upp en viss spänning även om isoleringen är helt ok.
#16 - 23 februari 2012 10:39
egentligen därför man alltid skall dra ur askerna i akvariet innan man stoppar ner handen o pillar men lätt hänt man tänker nog inte oftast så utan bara gör :P...

Annons