Strömavbrott och lite andra frågor.

#1 - 9 augusti 2007 14:25
Hejsan allihopa!
Vad gör ni egentligen när det är strämavbrott? Hur länga kan ett akvarie klara sig utan ström och vad kan man göra för att fiskarna ska överleva när det är långa strömavbrott på flera dagar?
Jag har nämligen flyttat ut på glesbygden där det ju tyvärr ofta är strömavbrott, men jag vill förstås gärna fortsätta ha akvarie...

Och förresten: Vi har egen brunn här. Det är en kallkälla och det enda jag vet är att pH är på 6.8. Brukar det i allmännhet vara problem att använda vatten från egen brunn till akvarier? Vattnet smakar av järn ibland när man inte har använt det ett tag. Är det farligt för fiskarna?

Hoppas ni kan hjälpa mig. Jag är så bekymrat för att jag inte kan fortsätta ha akvarier.
#2 - 9 augusti 2007 14:43
Jag har ett elkraftvärk. Som jag kan köra värmen på, till huset, samt några pumpar till akvarierna för syresättning.

Mitt vatten ligger på Ph 6,2 samt en hel del silikat mm Jag har ett specielt osmos filter för att fixa bra vatten till saltvattensakvarierna.

Till mina sötvattens akvarier använder jag vattnet utan att köra det genom osmosen.
#3 - 9 augusti 2007 15:04
Vi har också ett litet elkraftverk, men när man är bortrest kan det ju bli lite problem... Men man kan väl säkert få nån granne till at starta det i såfall.

Jag ska försöka hitta mer info om vattnet här. Hoppas det går att använda.
#4 - 9 augusti 2007 18:44
Hej
Jag fick tipset i en tidigare tråd att skaffa en batteribackup som klarar av att driva en luftpump. Vet inte hur man länkar till tidigare trådar men du hittar den ifall du söker efter "tid utan pump" Fasar oxså för längre strömavbrott, när Gudrun drog förbi så var vi utan ström i fyra dygn.

Jag har även egen djupborrad brunn och kör med filter pga att vi har mycket järn i vattnet. Har kollat mitt vatten med flera tester (för akvarie) och mätt bla järn halten som är noll, så nu får jag göda med järn och kalk i stället.....
Känns lite konstigt när det är det som vi filterera bort för dricksvattnet.

/b
#5 - 9 augusti 2007 19:34
Tack för tipsen:)

Annons