Strömavbrott

#1 - 28 juli 2008 12:17
Vad händer om man får strömavbrott en längre tid? Hur ska man hantera då? Man vill ju inte att bakterierna i filtret ska dö.

Nån som har nått tips, eller haft en liknande händelse?

Mvh Emil
#2 - 28 juli 2008 14:01
Min pappas 700l+ salvattensakvarie klarade sig i flera dagar utan ström. Proppen gick när han var bortrest och mina kära systrar som var de enda som var hemma fattade inte riktigt att man kunde byta propp.
#3 - 28 juli 2008 15:05
Tror de är stor skillnad på sötvatten och saltvatten faktist.

Nån som vet?
#4 - 28 juli 2008 15:21
Vi bor mitt i skogen så vi kan få strömavbrott på flera dagar.
Vi har ett bensindrivet elverk som vi startar upp när det händer.
#5 - 29 juli 2008 09:07
Inte heller direkt nått bra svar på min fråga... Inte för att vara ohövdig men tror du att jag kan skaffa ett bensindrivet elverk till en lägenhet? svar: Nej.
#6 - 29 juli 2008 09:29
Ställ filtren i en balja i badkaret eller dusch och låt vattnet sakta rinna från kran, då får filterbakterierna syre.
#7 - 29 juli 2008 09:51
Äntligen ett vettigt svar! :D Tackar. ;)

Mycket smart idé, bara ta ut pumparna sätta dem i en span och låta kranvattnet rinna. :)
#8 - 29 juli 2008 10:28
inte för att vara sån..men vad pumpar vattnet?här är det iaf ström;)
har tyvärr inget svar på din fråga:(
#9 - 29 juli 2008 11:14
kristoffer om man har kommunalvatten brukar det väl vara självtryck från Kommunens vattenverk.. och de brukar ha Generatorer ifall strömmen skulle gå. värre är det ifall man har egen brunn, vet inte om man får tryck från brunnen av sig självt eller om man måste pumpa upp det då jag inte har nån brunn
#10 - 29 juli 2008 11:51
beerzon skrev:
Inte heller direkt nått bra svar på min fråga... Inte för att vara ohövdig men tror du att jag kan skaffa ett bensindrivet elverk till en lägenhet? svar: Nej.

Ursäkta då att jag inte visste det:mad:
Bilagor:
#11 - 29 juli 2008 12:28
kristoffer om man har kommunalvatten brukar det väl vara självtryck från Kommunens vattenverk.. och de brukar ha Generatorer ifall strömmen skulle gå. värre är det ifall man har egen brunn, vet inte om man får tryck från brunnen av sig självt eller om man måste pumpa upp det då jag inte har nån brunn

har bott på tre olika ställen med kommunalvatten!
har inte haft något vatten när strömmen gått:(
#12 - 29 juli 2008 13:38
Det går också att åka med balja och filter till någon som har ström.
#13 - 29 juli 2008 14:01
Sist vi hade strömavbrott varade ett dygn,jag gjorde inte ett dugg efterråt (Förutom vatten byte) eller under tiden eftersom det händer titt som tätt här jag bor så jag har börjat tröttna på det.Det har aldrig varit ett dödsfall i mina kar och ingen nitrit som följd efter iheller.Jag tror man brusar upp sig lite i onödan faktiskt vid ett strömavbrott,nu pratar jag av egna erfarenheter det kanske bara jag i detta avlånga Land som har haft tur då kanske efter strömmen har gått.Jag tror om man börjar röra på alla filter som man har kopplat till det så gör man nog saken värre bara anser jag.
#14 - 29 juli 2008 14:02
Jag har iaf vatten när strömen går.

Raskens: Du behöver inte bli sur, tyckte bara svaret inte gav mig de svar jag var ute efter. :)
#15 - 4 augusti 2008 11:44
Glöm inte att det är en jävla skillnad på att ha inne eller ytterfilter i ett sådant läge..

Visst kan säkert bakterier dö lite i bägge filtrena men i ett ytterfilter kan du få svavelväte.... inte bra..

Har du ofta strömavbrott använd enbart innefilter.
#16 - 4 augusti 2008 13:27
OM strömmen går och du är utan i flera dagar gör du följande!!! rengör filtermaterialet, gör delvattenbyten 2 ggr/dag (har du inte tillgång på vatten så skopar du vattnet i karet några minuter varje dag för syresättning), mata sparsamt! När strömmen slutligen återkommer slår du igång filtret och matar sparsamt ett par veckor, svårare är det inte;)

Annons