strömavbrott

#1 - 22 februari 2008 19:49
Råkade ut för ett strömavbrott på en timme idag. Hann bli svettig för fiskarnas skull, Vattenfall kunde bara meddela att felet var oplanerat, man visst inte hur lång tid det skulle ta etc etc.
VAD i hela friden gör jag med akvariet vid längre strömavbrott? Vattenbyten? Hur ofta? Annat?
#2 - 22 februari 2008 20:50
Lilibet skrev:
Råkade ut för ett strömavbrott på en timme idag. Hann bli svettig för fiskarnas skull, Vattenfall kunde bara meddela att felet var oplanerat, man visst inte hur lång tid det skulle ta etc etc.

VAD i hela friden gör jag med akvariet vid längre strömavbrott? Vattenbyten? Hur ofta? Annat?
Jag brukar ha strömavbrott och jag gör inte ett skvatt jag bara ser till att jordfelbrytaren slår på igen,och mina fiskar dem simmar på ändå år efter år:)
#3 - 22 februari 2008 20:59
hur länge klarar sig ett akvarium utan ström? tänker mest på bakterier osv då.(ytterfilter)

axel
#4 - 22 februari 2008 21:20
Blev också lite svettig idag när strömmen gick :/ Tur det bara var 30 minuter, men man vet ju inte det på förhand!
#5 - 22 februari 2008 21:22
För mig var strömmen av 14 timmar i natt, i min odlinglokal.

Fiskarna klarar det utmärkt. Efter längre avbrott gör jag rent filtren för att inte döda bakterier ska spruta ut när det startar igen.
#6 - 23 februari 2008 09:27
smegga skrev:
För mig var strömmen av 14 timmar i natt, i min odlinglokal.

Fiskarna klarar det utmärkt. Efter längre avbrott gör jag rent filtren för att inte döda bakterier ska spruta ut när det startar igen.

Ja, just det, det var bakterierna jag funderade över. Rengöra filtren, ja. Hm... vad räknar du som längre strömavbrott i klocktimmar räknat?
#7 - 23 februari 2008 09:27
stene skrev:
Jag brukar ha strömavbrott och jag gör inte ett skvatt jag bara ser till att jordfelbrytaren slår på igen,och mina fiskar dem simmar på ändå år efter år:)

Har du haft längre strömavbrott någon gång?
#8 - 23 februari 2008 13:42
Lilibet skrev:
Har du haft längre strömavbrott någon gång?
det längsta ett dygn det var vid gudrun,det räcker det blåser lite så har vi strömavbrott någon timme eller ett par.
#9 - 23 februari 2008 13:51
Strömmen kom nyss tillbaka efter 23 timmar...
#10 - 27 februari 2008 12:37
Nu har minsann löddeköpinge oxå strömavbrott tyvärr så risken är tydligen stor man får frysa ikväll och fiska döingar då dom räknade ha klart det vid 21 tiden ikväll.

Och så jobbar man till 18 och kan inte hem och dra ut kontakterna till ytterfiltren och startar dom efter x antal timmar och pumpar ut skitvattnet i karen så är ju risken stor att dom simmar med buken upp sen :(

Hoppas dock att det inte tar så satans lång tid utan funkar igen snart.......det har varit avbrott i 2 timmar redan :(
#11 - 27 februari 2008 14:19
drd skrev:
Nu har minsann löddeköpinge oxå strömavbrott tyvärr så risken är tydligen stor man får frysa ikväll och fiska döingar då dom räknade ha klart det vid 21 tiden ikväll.

Och så jobbar man till 18 och kan inte hem och dra ut kontakterna till ytterfiltren och startar dom efter x antal timmar och pumpar ut skitvattnet i karen så är ju risken stor att dom simmar med buken upp sen :(

Hoppas dock att det inte tar så satans lång tid utan funkar igen snart.......det har varit avbrott i 2 timmar redan :(

Håller tummarna för dina fiskar...

Annons