När filtret står still så dör de goda aeroba bakterierna snabbt, toxinproducerande aeroba bakterier tar över. Man kan väl säga att kedjan börjar gå baklänges och börjar producera ammoniak (har jag för mig!?).
Iaf.. om filtret står still längre än 30 min så bör man skölja igenom det innan man använder det igen. Tre timmar är väl ganska lång tid, även om det absolut inte är bra för fiskarna så tvivlar jag nog på att de skulle dö av det. Givetvis ska man undvika det så mycket man bara kan, men i ditt fall så verkar du ju inte ha så mycket val. Det bästa vore ju om du kunde vara hemma och övervaka det hela. Ha filtret igång tills strömmen dör, sen när strömmen kommer tillbaka så slå av pumpen och spola rent filtret.
Tyvärr har jag lyckats testa detta, mitt malawi-kar stod still i nästan 4 timmar en gång. Tjejen ringde och sa att akvariet var svart. "Någon" hade dragit ur sladden till det (inte för att skylla, men innan akvariet stod där så brukade det uttaget ständigt kopplas ur och ersättas med en "platt-tång"), hon visste inte hur länge det hade varit avstängt. Jag sade åt henne att bara slå på strömmen igen. Akvariet var igång när jag hade åkt hemmifrån 6 timmar tidigare, och jag vill inte gärna att hon ska hålla på med akvariet då hon är väldigt allergisk mot fisk.
När jag kom hem så diffade timern 4 timmar. Hade dock inga fiskar som hade dött. Gjorde ett vattenbyte direkt när jag kom hem, och det har inte varit några problem sen.