Strömavbrott!

#1 - 12 januari 2006 12:20
Det skall snart bli ett planerat strömavbrott hos mig, det kommer att vara i tre timmar och jag har ingen möjlighet att vara hemma under den tiden. Kommer filtret att mögla ihop helt och hållet när det står stilla så länge?
Vad kan gå fel och vad kan jag göra åt det? :confused:
#2 - 12 januari 2006 13:36
Koppla bort flitret kanske?
#3 - 12 januari 2006 13:41
skölj ur filtret medans det är strömavbrott, bakterierna dör när pumpen inte är igång och blir giftiga för fiskarna..
vet dock inte om dom dör på 3 timmar.. kanske någon annan kan svara på de??
#4 - 12 januari 2006 13:54
grejen är att jag har ingen möjlighet att vara hemma under tiden....
#5 - 12 januari 2006 13:55
När filtret står still så dör de goda aeroba bakterierna snabbt, toxinproducerande aeroba bakterier tar över. Man kan väl säga att kedjan börjar gå baklänges och börjar producera ammoniak (har jag för mig!?).
Iaf.. om filtret står still längre än 30 min så bör man skölja igenom det innan man använder det igen. Tre timmar är väl ganska lång tid, även om det absolut inte är bra för fiskarna så tvivlar jag nog på att de skulle dö av det. Givetvis ska man undvika det så mycket man bara kan, men i ditt fall så verkar du ju inte ha så mycket val. Det bästa vore ju om du kunde vara hemma och övervaka det hela. Ha filtret igång tills strömmen dör, sen när strömmen kommer tillbaka så slå av pumpen och spola rent filtret.

Tyvärr har jag lyckats testa detta, mitt malawi-kar stod still i nästan 4 timmar en gång. Tjejen ringde och sa att akvariet var svart. "Någon" hade dragit ur sladden till det (inte för att skylla, men innan akvariet stod där så brukade det uttaget ständigt kopplas ur och ersättas med en "platt-tång"), hon visste inte hur länge det hade varit avstängt. Jag sade åt henne att bara slå på strömmen igen. Akvariet var igång när jag hade åkt hemmifrån 6 timmar tidigare, och jag vill inte gärna att hon ska hålla på med akvariet då hon är väldigt allergisk mot fisk.
När jag kom hem så diffade timern 4 timmar. Hade dock inga fiskar som hade dött. Gjorde ett vattenbyte direkt när jag kom hem, och det har inte varit några problem sen.
#6 - 12 januari 2006 13:56
du kan ju koppla ur de innan då kanske och tvätta filtret när du kommer hem om de inte är allt för många timmar som du är borta,
#7 - 12 januari 2006 13:57
[quote=Gummiankan]grejen är att jag har ingen möjlighet att vara hemma under tiden....[/quote]

Du har ingen möjlighet att låna en UPS enhet den dagen då avbrottet ska ske?
#8 - 12 januari 2006 13:58
[quote=andreassofus]du kan ju koppla ur de innan då kanske och tvätta filtret när du kommer hem om de inte är allt för många timmar som du är borta,[/quote]

Kan ju vara en idé faktiskt.

Vad har du för filter?
Har du t.ex. ett innerfilter så kan man väl ta ur filtermaterialet den dagen och bara köra pumpen för att få cirkulation på vattnet? När du kommer hem så spolar du filtret och trycker i det igen :)
#9 - 12 januari 2006 16:58
Men man vet väl inte när ett strömavbrott ska ske ska dom lägga om några kablar eller?
#10 - 12 januari 2006 17:14
Ett tips, om strömen varit bruten, kör filtret i rent vatten i något kärl i några minuter, testa nitriten i vattnet som pumpas ur filtret efter 10-20 liter.
Har du ytterfilter koppla utloppet till avloppet testa nitriten i vattnet som pumpas ur filtret efter 10-20 liter + den vattenvolym filtret rymmer.

Det finns visst någon "mackapär" att köpa som gör att inte strömmen slås på och döda bakterier förgiftar vattnet om det varit avbrott.
#11 - 12 januari 2006 18:32
jag stänger av mitt innerfilter under natten och har gjort det i mer än 5 månader nu utan minsta problem. så ja vet inte om det är så mycket att oroa sig för.
#12 - 12 januari 2006 18:33
[quote=Skiren]jag stänger av mitt innerfilter under natten och har gjort det i mer än 5 månader nu utan minsta problem. så ja vet inte om det är så mycket att oroa sig för.[/quote]

varför stänger du av pumpen på natten??
#13 - 12 januari 2006 18:44
[quote=Skiren]jag stänger av mitt innerfilter under natten och har gjort det i mer än 5 månader nu utan minsta problem. så ja vet inte om det är så mycket att oroa sig för.[/quote]

"Utan minsta problem" = Fiskarna lever och äter och skiter, eller vadå?
Rekomenderar varmt att du käkar en liten mängd arsenik varje dag! Du kommer inte att dö omedelbart om du börjar äta arsenik, det dröjer några år. Det är nog ungefär lika hälsosamt som det liv du ger dina fiskar.
Ursäkta om jag är taskig, men jag tyckte det var en bra jämförelse ;)

Ärligt talat så tror jag att det är bättre att du slänger ditt innerfilter och istället kör med bara cirkulationspump. Det är nog nyttigare för fiskarna utan filter än ett filter som laddas med gifter varje natt.
#14 - 12 januari 2006 19:03
ETT avbrott på 3h gör nog inte så stor skad om någon alls
om du skulle göra det upprepade gånger så är de värre
#15 - 12 januari 2006 19:54
Det är väldigt höga nitritvärden i de första literna som kommer ur filtren efter det att filtren stått i några timmar.
När syret tar slut i vattnet som är i filtret dör organismerna i filtret snabbt.
#16 - 12 januari 2006 19:55
jag stänger av det för att kunna sova. det brummar irriterande om man försöker somna.
Men om det nu blir syrebrist borde inte det påverka fiskarna.

Låter dumt att bakterierna skulle dö. Går det inte bara i "dvala" som när det blir för kallt?
#17 - 12 januari 2006 19:59
[quote=Skiren]jag stänger av det för att kunna sova. det brummar irriterande om man försöker somna.
Men om det nu blir syrebrist borde inte det påverka fiskarna.

Låter dumt att bakterierna skulle dö. Går det inte bara i "dvala" som när det blir för kallt?[/quote]

nej, dom dör!
#18 - 12 januari 2006 20:14
[QUOTE=Kramfors]Ett tips, om strömen varit bruten, kör filtret i rent vatten i något kärl i några minuter, testa nitriten i vattnet som pumpas ur filtret efter 10-20 liter.
Har du ytterfilter koppla utloppet till avloppet testa nitriten i vattnet som pumpas ur filtret efter 10-20 liter + den vattenvolym filtret rymmer.

Det finns visst någon "mackapär" att köpa som gör att inte strömmen slås på och döda bakterier förgiftar vattnet om det varit avbrott.[/QUOTE]
Mackapären är en jordfelsbrytare med nollspänningsutlösare,man är tvungen att sätta på den manuellt efter ett avbrott.
#19 - 12 januari 2006 21:06
Jag vet inte vad de skall göra, men det kom hem en lapp i brevlådan om att det skall vara ett strömavbrott den 17 januari mellan 11.00 och 14.00...
Är borta mellan 07.00 och ca 15.30 om jag slipper köer... Kan ju inte precis ta ledigt för att vakta akvariet, folk har dåligt med förståelse för akvaristiska problem....

UPS vet jag inte var det är för något... [:I]

Skulle det gå att sätta en timer på på sladden så att filtret inte går igång efter avbrottet så att jag kan skölja ur det innan det startar? Eller är det bättre att bara låta det gå igång igen efteråt?
#20 - 12 januari 2006 21:07
[quote=Gummiankan]Jag vet inte vad de skall göra, men det kom hem en lapp i brevlådan om att det skall vara ett strömavbrott den 17 januari mellan 11.00 och 14.00...
Är borta mellan 07.00 och ca 15.30 om jag slipper köer... Kan ju inte precis ta ledigt för att vakta akvariet, folk har dåligt med förståelse för akvaristiska problem....

UPS vet jag inte var det är för något... [:I]

Skulle det gå att sätta en timer på på sladden så att filtret inte går igång efter avbrottet så att jag kan skölja ur det innan det startar? Eller är det bättre att bara låta det gå igång igen efteråt?[/quote]

ja du kan koppla in en timer o sen när du kommer hem kan du skölja ur filtret
#21 - 12 januari 2006 21:16
Äh. Låt det vara bara. De säger att de kommer vara strömavbrott i tre timmar, då menar de max tre timmar för att de ska ha lite marginal om något skulle gå fel eller dra ut på tiden.

Har aldrig varit med om ett avbrott som tagit så lång tid som de sagt. Förmodligen kommer strömmen bara vara av någon timma och säkert i mindre perioder.
#22 - 12 januari 2006 21:17
[quote=minimunk]Äh. Låt det vara bara. De säger att de kommer vara strömavbrott i tre timmar, då menar de max tre timmar för att de ska ha lite marginal om något skulle gå fel eller dra ut på tiden.

Har aldrig varit med om ett avbrott som tagit så lång tid som de sagt. Förmodligen kommer strömmen bara vara av någon timma och säkert i mindre perioder.[/quote]

är de inte bättre o va på säkra sidan då?
#23 - 12 januari 2006 22:51
Jo chansa är ett alternativ, ingen fisk är speciellt dyrbar/känslig... Men jag är ändå rädd om dem så finns det andra alternativ så provar jag nog dem...

Vore trevligt om mina mollyyngel kunde överleva det hela och skulle min ancistrus hona dö skulle jag få en massiv psykos... :D

En fråga på samma ämne, skulle det var så att ju större kar dessto större problem i det här fallet? Eller är skadan procentuellt sett samma oavsett storlek...? Har hänt att det varit så här innan jag skaffade akvariet och nu när jag vill sparka igång ett större kar med lite "exlusivare" fiskar känns det lite olustigt om det skulle bli så här igen, fast med förödande konsekvenser. Jag tror jag bor i "gudrun-området" så det finns väl en hel del inte helt ortodoxa energilösningar häromkring. Finns det någon form av energikälla som kan "ta över" om det skulle vara så att strömmen går...? Har ingen möjlighet att vara hemma på vardagarna och rycktiden ifrån göteborg blir minst en timme.
#24 - 13 januari 2006 02:16
personligen hade jag nog gjort rent filtret dagen innan för att få bort skräp växtdelar och annan skit.

kan också tillägga att ja hade strömavbrott själv för ett tag sen dom hade skrivit 2 timmar avbrottet varade i 17 minuter.
#25 - 14 januari 2006 09:29
Gummiankan: Jovisst finns det "batterier" för sånna här saker, ups kallas det. Har själv sådana till servrarna som jag driver.

De är dock ganska dyra. Men liv är väll ovärdeligt ;)
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010084338

Skulle gissa på att ditt akvarium kan stå i dryga 30 minuter med det där. För att göra det mer effektivt skulle man dock kunna göra så bara pumpen är kopplad till den. Det är ju bara den som är livsuppehållande.

andreassofus & Raven: Ja. Men frågan är om man inte förstör mer än vad man hjälper om det är som så att strömavbrottet bara varar någon timma.
#26 - 14 januari 2006 09:58
Man kan ju koppla ett 12v batteri till en 12v till 220v omvandlare så räcker det några timmar och det är också billigare!
#27 - 14 januari 2006 11:48
Tetra 1: Men kan du ladda batteriet samtidigt som du kör med det? Halva idén med ups är att den slår igång så fort strömmen bryts, så man behöver inte vara hemma och koppla in den.
#28 - 14 januari 2006 12:26
En sådan ups historia kanske vore något, känns lite dumt att bara lämna dem till sitt öde under strömavbrotten... Hinner nog inte till någon butik tills på tisdag men tills nästa gång.

Strömavbrottet kanske blir kortare än beräknat med det kan ju lika gärna bli längre också...
#29 - 14 januari 2006 19:23
Vad då ladda den medans du andvänder den?
#30 - 15 januari 2006 10:21
tetra_1: Batteriet ska ju alltid vara kopplat till akvariet, så man inte behöver göra något när strömmen går.

Elnätet --> Batteri/UPS --> Akvariet

Kan du bygga slingan så med ett vanligt bilbatteri, eller måste du ta av det för laddning och sedan koppla in det när strömmen går? Eller kan du får det att stå så att allt sköter sig helt automatiskt?
#31 - 15 januari 2006 17:52
[quote=minimunk]Kan du bygga slingan så med ett vanligt bilbatteri, eller måste du ta av det för laddning och sedan koppla in det när strömmen går? Eller kan du får det att stå så att allt sköter sig helt automatiskt?[/quote]

bara koppla en automatisk laddare så kan den va inkopplad dygnet runt.
#32 - 16 januari 2006 19:33
JA det är rätt raven man sätter en laddare som laddar batteriet medans man andvänder det. Så när strömmen slår av så fortsätter det och går.Det måste funka.
#33 - 16 januari 2006 20:06
men om man kopplar vägguttag - batteriladdare - 12->230v converter - akvarie så blir det ingen billig elräkning då det blir både förluster i laddaren batteriet och convertern.
dock bör laddaren fortfarande va inkopplad så den kan underhållsladda batteriet.

men däremot kan man koppla upp det med en strömbrytare som förbikopplar laddare batteri och converter när man är hemma.

är man lite händig kan man även bygga en "hållkrets" som slår ifrån när strömmen försvinner och då automatiskt via relä kopplar in batteri och converter.

om man tummar lite på "säkerheten" kan man hoppa över hållkrets och bara köra ett relä som drar när det finns ström och inte drar när strömmen är borta.
nackdelen är att om strömmen kopplas in fel så kan ex: laddare och converter gå åt helvete.
har ju hänt att dom kopplat in 400v istället för 230v.
#34 - 22 januari 2006 18:03
Jag kan säga att jag ska göra en bakup med 12-220v converter så hoppas det går bra.

Annons