Strömavbrott

#1 - 28 december 2005 19:10
hallå vet inte var jag ska lägga den här tråden men jag frågar iallafall.
Hur länge klarar akvariet utan ström (tänker på pumpar och dyligt) strömmen kommer och går här vet inte hur länge vi har kvar det den här gången

puss o kräm & gott nytt år på er
#2 - 28 december 2005 19:34
Har hört lite olika uppgifter på hur länge bakterierna överlever i ett filter. Det varierar från en timme upp till ett par timmar.
#3 - 28 december 2005 19:49
Kylan är värst, gör allt du kan för att hålla det över 15ºC. Ligger det över det behöver du inte vara så orolig, de flesta fiskar klarar det några dagar.

Jag brukar alltid tvätta filtret eller enklare backspola det eller köra ut innehållet i en hink om det stått still mer än en timme. Vattnet som står kvar i filtret är riktigt läbbigt.

Vad gäller syrebrist är det knappast ett problem om inte akvariet redan är överbefolkat, flera dygn är lugnt.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 december 2005 19:49
Det finns inget klart svar utan det beror på mängder av faktorer som t.ex. hur mycket filtermaterial man har, vilket filtermaterial man har, hur mycket skit det är i det osv
Sedan skriver du ju inget om vilket filter du har.
Man bör dock aldrig utan rengöring köra igång ett filter som stått still mer än en timme.

Sedan finns det ju flera andra faktorer än filter som påverkar hur det går i akvariet vid ett strömavbrott - men det var kanske bara just filtren du undrade över
#5 - 28 december 2005 20:28
Tackar

ursäkta den knappa infot det var i första hand filtren jag undrade över (vilket är ett fluval 404 &304) tror att vi får behålla strömmen nu har varit lugnt en timme tack för snabba svar
och ha ett riktigt gott nytt år
#6 - 28 december 2005 20:32
[QUOTE=Gimbo]Har hört lite olika uppgifter på hur länge bakterierna överlever i ett filter. Det varierar från en timme upp till ett par timmar.[/QUOTE]

Är det OK att stänga av pumpen när man matar med levande artemia?
Och när man gör ett vattenbyte, annars går ju pumpen s.a.s. i "tomme", det låter konstigt om den när den suger luft.

Hur gör ni?
#7 - 28 december 2005 20:34
Filt

Går det inte att hålla värmen kan man enligt "Akvariets ABC"( en 300 år gammal bok typ ;-) ) svepa en filt runt karet eller i värsta fall värma vatten.
#8 - 28 december 2005 20:41
[QUOTE=Birgitta W][QUOTE=Gimbo]Har hört lite olika uppgifter på hur länge bakterierna överlever i ett filter. Det varierar från en timme upp till ett par timmar.[/QUOTE]

Är det OK att stänga av pumpen när man matar med levande artemia?
Och när man gör ett vattenbyte, annars går ju pumpen s.a.s. i "tomme", det låter konstigt om den när den suger luft.

Hur gör ni?[/QUOTE]
Som sagt var nogon timma .Hur länga bytar du vatten/matar med atemia:D :p ;)
mvh janne
#9 - 28 december 2005 22:32
OBS!! kör aldrig pumpen torrt!!!
#10 - 29 december 2005 01:45
[QUOTE=calle95]Går det inte att hålla värmen kan man enligt "Akvariets ABC"( en 300 år gammal bok typ ;-) ) svepa en filt runt karet eller i värsta fall värma vatten.[/QUOTE]

täcke funkar alldeles prima.
frigolit funkar också bra.
däremot hälla i varmt vatten ska man va MYCKET försiktig med då det mycket väl kan ta död på fiskarna.
däremot kan man fylla petflaskor med varmvatten och lägga mellan glaset och akvariet.

har man ett stort akvarie kan man låta petflaskan flyta i själva akvariet.
bör dock tänka på att limmet som används till vissa petflaskor kan va giftigt.
#11 - 29 december 2005 07:09
[QUOTE=Raven]
däremot kan man fylla petflaskor med varmvatten och lägga mellan glaset och akvariet.
[/QUOTE]

jag trodde glaset var akvariet, hmmm.. men men....
#12 - 29 december 2005 12:35
:o skulle va mellan glaset och täcket
#13 - 6 januari 2006 21:24
Jag är också lite rädd för strömavbrott då det inte är helt ovanligt här hemma.
Finns det inga batteridrivna alternativ (koppla till ett bilbatteri tex)?

Jag stänger av mitt innerfilter varje natt eftersom det står bredvid sängen och låter ganska mycket om man vill sova.

Jag har inte upptäckt några problem med detta.
Men som det låter här är det livsfarligt.

ska jag köpa ett par öronproppar eller kan jag fortsätta som jag gör;)

/Skiren
#14 - 6 januari 2006 21:27
köpa öronproppar efter att du renoverat filtret.

bytte motorbussningar och axel i mitt innerfilter jag hade i våras och blev avsevärt mycket tystare.

sen finns det massor av alternativ när strömmen försvinner men det mest basic är batteriladdare 12v batteri och konverter 12v->230v
#15 - 6 januari 2006 21:52
Det är inget fel på mitt filter(4mån gammalt) och det går inte att höra under dagtid.
Men när man ska försöka sova i ett helt tyst rum så är det irriterande.

sen finns det massor av alternativ när strömmen försvinner men det mest basic är batteriladdare 12v batteri och konverter 12v->230v

Vart kan man få tag i dessa finesser?
#16 - 6 januari 2006 21:55
Handlar om vana. Efter ett tag så vänjer man sig.
#17 - 6 januari 2006 22:10
har en ombyggd innerfilter med säkerligen 20år på nacken är knäpp tyst.

Skiren sitter den på glasrutan eller ligger mot glaset ?
om den gör det prova att ha den hängandes i sladden, ståendes på botten.
kan göra stor skillnad.
#18 - 6 januari 2006 22:14
hm kanske ska testa att ha den hängandes. men inte ida för det är snart imorn.

Natti natti allihopa
#19 - 6 januari 2006 22:16
[quote=Skiren]Vart kan man få tag i dessa finesser?[/quote]

simpel grannvänlig metod
http://www.petsforum.com/personal/trevor-jones/backup_power.html

lite mer komplicerad men kan driva bra mycke mer än ett akvarium men akta dej för griniga grannar
http://theepicenter.com/tow02077.html

Annons