Strömavbrott

#1 - 30 maj 2004 01:36
Jag har läst någon stans att om man stänger av sitt ytterfilter (jag har ett Fluval 304) så bildas det nån form av gift för fiskarna i det, så man måste rengöra innan omstart, stämmer det?
Isåfall vill jag veta hur hindrar man ofrivillig omstart vid strömavbrott när man inte är hemma, det går ju att dra ur sladden innan man åker hemmifrån vid planerade strömavbrott men hur gör man vid oplanerade strömavbrott?
#2 - 30 maj 2004 02:24
har vart strömavbrott här när jag vart i skolan, och inga filter tog skada. har iofs innerfilter.
min faster har ytterfilter (största, fluval) och dom stänger av den varje natt (från ca....sju på kvällen till sex på morronen) och inga fiskar har dött. detta har dom gjort i flera års tid......
#3 - 30 maj 2004 22:01
Det stämmer att om strömavbrottet är längre än några timmar bör du du rengöra filtren lite, eller åtminstone spola ut vattnet som står i dem, t.ex. genom att låta utblåset gå ner i en hink. Luktar det mycket illa så rengör dem ordentligt.

Det är alltid en risk om man inte är hemma, men vuxna fiskar har jag inte förlorat pga strömavbrott någon gång, yngel däremot. Men det var nog kylan i kombination med det äckliga vattnet som var i filtret. Akvariet luktade illa efteråt.
#4 - 30 maj 2004 22:29
Ursprungligen skickat av pumpan

har vart strömavbrott här när jag vart i skolan, och inga filter tog skada. har iofs innerfilter.

min faster har ytterfilter (största, fluval) och dom stänger av den varje natt (från ca....sju på kvällen till sex på morronen) och inga fiskar har dött. detta har dom gjort i flera års tid......

Tror inte din faster har så bra biologisk rening i sitt ytterfilter. Anledningen till varför man brukar säga att det är farligt är att bakterierna som dör kan vara giftiga.
Din faster slipper dock problemet i och med att det aldrig hinner skapas några nyttiga bakterier i hennes filter.

Annons