Strömande kar ca 170l

#1 - 2 december 2009 00:13
Håller för fullt på med att fixa till min egen lilla bäck hemma i vardagsrummet :) Fick hem pump, filter å värmare idag å limmade första delen av bakgrunden. Imorn kväll får jag försöka hinna klart resten å fixa lite grottor å sånt. Måste nog ner till älven å skotta lite mer grus också kanske. Sen ska jag förhoppningsvis kunna fylla upp det i övermorn å se om min skapelse funkar som jag vill :) Lär väl kanske få mixtra lite med placering av fillter å streamer pump för att få det som jag vill. Men lär ju kunna få bra fart på det då jag kan pumpa upp till 7000l :) Måste föresten även fixa mitt filter, blir att göra eget med filtermatta för att kunna dölja det bakom skiljeväggen för returvattnet. Blir mycket stenar, rötter å grottor. Måste väl skaffa lite växter också, nån som har bra förslag på växter till strömmande vatten å som inte ska ha allt för mycket ljus?
#2 - 2 december 2009 00:49
Coolt projekt!
Du vet att det är lag på bilder!? ;):)
#3 - 2 december 2009 01:13
Jo jag tog några bilder innan jag for på jobbet :) Dom kommer under dagen nån gång :)
#4 - 2 december 2009 02:22
Skoj timpz, du får ta och bli guldmedlem så du kan lägga in bilderna direkt i inläggen! :)
#5 - 2 december 2009 02:42
Ja jag får nog lov att bli det :)
#6 - 2 december 2009 09:50
Jättespännande!
Jag hakar på resten av skaran och tigger bilder. ^^
Lite info om mått och sådant vore okså trevligt.
#7 - 2 december 2009 16:32
coolt projekt
#8 - 2 december 2009 16:45
Häftigt! Ska bli spännande att följa denna tråd!
Vad har du tänkt ha för fiskar i "bäcken" när det är klart?
#9 - 2 december 2009 19:50
Är lite lat så bilder får bli sen då jag hunnit bli guldmedlem :) Är ju inte så jättestort är ju trots allt mitt första kar jag gör å har ju knappt haft mitt första kar ens en månad :) Måtten är 170x40x25. Blir lite leopard danior å ancistrus malar till att börja med. Sen tar jag gärna emot förslag :) Inte några hoppande fiskar då jag ska ha ett öppet kar :) Nu ska jag fortsätta jobba:)
#10 - 2 december 2009 20:58
Roliga mått på karet! Har du byggt det själv?
Såg en annan projekttråd här på zoopet om ett bäckkar, men kan inte riktigt komma ihåg vem det var..
Du får allt ta och övervinna latheten och lägga upp några bilder, detta är ju bara för spännande :D
#11 - 2 december 2009 21:08
sewellia lineolata kanske?
Borneo sucker?
Någon corydoras?
Bilagor:
#12 - 2 december 2009 21:22
Ja minsann! Det kan ju ta en vecka innan guldmedlemskapet kommer igång. Kanske till och med mer! *gasp!*
Posta en liten bild och länka vettja, så att alla blir nöjda och glada.

Borneo suckers och / eller Sewillia borde vara givet. ; )
#13 - 2 december 2009 22:03
tack för tipsen :)
#14 - 3 december 2009 11:19
Ja jag har byggt karet själv, läker inte :) Nu har jag fixat grottor å flyttat om å fixat på botten :) Ska försöka fixa bilder nu :)
Bilagor:
#16 - 3 december 2009 12:33
Oj vad snyggt det där blir!
Vad har du limmat rutorna med, och vad har du använt för glas?
#17 - 3 december 2009 12:34
Oj,ojoj. Vad snyggt. :)
För att få till effekten av en ström måste insuget vara på motsatt sida av utblåset.

Jag tycker att du ska ha golden nugget i det karet.
#18 - 3 december 2009 15:07
Tackar :) Jag har 6mm glas å har limmat botten med genomskinlig silikon å kanterna med svart då jag tycker det är snyggare. Jag kommer att ha filtret på ena sidan å en streamer pump på andra så jag hoppas det räcker. Jo jag har tittat på golden nugget åsså en annan mal dom hade hemma här.
#19 - 3 december 2009 15:36
najs
#20 - 3 december 2009 15:48
Fy fan vad coolt... ser ut som en riktig bäck juh!!
Najs!
#21 - 3 december 2009 15:53
L-malar kanske.

Har för mig att jagläst att golden nugget bara lekt om de har en grotta där öppningen är riktad nedströms och påså sätt skapar lä, men de kanske blir för stora?
#22 - 3 december 2009 16:42
Det är ju en stor bottenyta, att jämföra med ett 350l.
#23 - 3 december 2009 17:01
coolt som fan ju!!
#24 - 3 december 2009 17:06
Skitläckert! Kan inte vänta tills du fått igång alltsammans. XD
Du har fått hela Zoopet pepp på ditt projekt tror jag.
#25 - 3 december 2009 18:06
fan vad coolt kommer följa tråden ! :)
#26 - 3 december 2009 21:31
Jo jag ska nog ha några malar å golden nugget lär kanske bli en av dom. Har plaserat grottorna så att jag tror det ska va lä i dom iaf :) Nu har jag då fyllt på med vatten å kört igång det :) Tack till alla som ger tipps å peppar på :) Föresten är det nån som vet en bra pump som inte är så stor? Skulle behöva lite mer kräm i karet :)
#27 - 3 december 2009 21:38
Kan du inte skriva en artikel om hur du har inrett karet och lägga upp den bland DIY?
#28 - 4 december 2009 23:54
Ja nu är det då igång iaf å dom 3 första fiskarna har fått flytta in :) Får fixa nån ny bild imorn :) Men nu ska jag bara beställa en pump så jag får lite mer fart :) Blir en på 15000l :)
#29 - 4 december 2009 23:58
Läckert kar och trevlig ide:)
#30 - 5 december 2009 00:17
timpz skrev:
Ja nu är det då igång iaf å dom 3 första fiskarna har fått flytta in :) Får fixa nån ny bild imorn :) Men nu ska jag bara beställa en pump så jag får lite mer fart :) Blir en på 15000l :)

Ett "strömfåra"/bäck akvarie har jag drömt om senaste 7-8 åren. Grymt avundsjuk på dig!

Mer bilder vill vi ha!
Bilagor:
#31 - 6 december 2009 17:29
Bilder

Nu är det bara lite småfix kvar åsså får man väl fara å köpa lite fiskar imorn :) Ska även kolla vilka han kan beställa hem :) Å sen får jag väl vänta några dagar på nya streamer pumpen så man får lite fart på det hela. Är lite provisoriska lösningar just nu. Sen så ska det självklart ordnas bättre belysning. Men blir inte lysrör utan kommer att köra med lågenergilampor. 3 eller 4 stycken, har funderat på led också men vet inte riktigt hur bra det funkar till akvarium. Nån som vet eller har provat?
#32 - 6 december 2009 17:36
Här har du en tråd med LED-lysrör Hjälp med
#33 - 6 december 2009 19:20
Läckert, läckert! Jag skulle för övrigt tro att du kan lysa med i princip vad du vill med tanke på att det inte är ett växtorienterat kar du har. Välj det som är snyggast helt enkelt.
Inget fel på spottarna heller tycker jag! ^^

Vad är det för firrar du stoppat i?
#34 - 6 december 2009 19:26
Metallhlogenlampor (är det va) som hänger ner från taket över karet? Ljuset från dessa är asgrymt!!
#35 - 6 december 2009 19:59
Har bara stoppat ner mina leopard danior å 2st ancitrusmalar. blir som sagt att handla lite imorn :) Får se vad man kommer hem med :) Nä blir rätt bra ljus av dom med tanke på att det nu ska vara en bäck å inte helljust överallt. Ska väl bara ner med några javaormbunkar å kanske lite vallisneria.[FONT=comic sans ms,sans-serif][SIZE=3]
[/SIZE][/FONT]
#36 - 9 december 2009 12:09
Tänkte jag skulle uppdatera lite nu då jag börjar få det som jag vill :) Nu saknas bara pumpen å fixa belysningen lite. Har ju utökat fiskbeståndet lite :) Blev 4st L270 då det var dom han hade hemma några fler av :) Sen fick jag mig 3st vitnamesiska giraffgrönlingar som tydligen skulle gilla strömmande vatten å var rätt så ovanliga :) Åsså blev det 1 sewellia lineolat, hade tyvärr inga fler. Sen är det också 5 colombia tetror å 5 guld barber för tillfället. Kanske blir utbytta sen. Här kommer lite bilder också :)
Bilagor:
#37 - 9 december 2009 12:10
Ser riktigt fräckt ut :)
#38 - 15 december 2009 00:23
Får det verkligen inte lika strömt som jag vill att det ska vara :( Men men ack den som ger sig. Nån som har nått bra förslag?
#39 - 15 december 2009 00:35
Du kommer behöva mycket pump/sug effekt om du ska få det strömt åt endast ett håll. Ett tips kan vara att bygga upp stenarna så det lutar mer neråt och utblåset står överst.

Om jag hade fått välja så hade jag satt i lampor med varmare ljus. Bäckar ska ju ha lite lommigt skogsljus.

Vad är det för träslag på roten till vänster?
#40 - 15 december 2009 00:46
Ja nog är det väl mest strömt åt ena hållet nu förutom lite från suget från streamer pumpen då.
Kändes lite dumt att fylla upp med en massa sten, men vi får väl se vad som händer. Rinner ju då på lite som det är nu, hade bara väntat mig lite mer. Tack för tippset iaf.
Provade med en annan lämpa å blev riktigt pissgult :) Får se det som en klar fjällbäck istället :)
#41 - 15 december 2009 01:18
Om du placerar insuget från pumparna på motsatt sida av utblåset så blir det mer strömt, nu motverkar insug och utlop varandra. ;)

Jag hittade en bild på hur man gör en ström http://www.loaches.com/articles/images/river-tank-manifold-design/rivertank_manifold_02.JPG
#42 - 15 december 2009 01:34
Jag har filter å en streamer pump på ena sidan som skickar tillbaka vattnet i en returkanal å där den kommer ut har jag en större streamer pump som skickar vidare vattnet, så det strömmar ju åt rätt håll iaf, men kanske inte lika kraftigt som jag hade tänkt tyvärr.
#43 - 15 december 2009 01:47
Vill du att det ska "forsa"?
Då måste du ha större stenar som vattnet glider över.
En dålig skiss på hur jag menar. :)
[ATTACH]25738[/ATTACH]
#44 - 15 december 2009 02:07
Skulle vara coolt med fors i vardagsrummet men sambon skulle nog inte vara lika imponerad :) Får nog nöjja mig med min bäck :) Ska miftra lite imorn å se om jag får till det. Tack för hjälpen å förslagen :)
#45 - 15 december 2009 02:10

Vad är det för träslag på roten till vänster?

Vet faktiskt inte, har hittat den själv i massa dy å skit i en sjö. Men snygg är den å jävligt hård också :) Å riktigt snyggt trä innuti, blev lite småsugen att använda den till nått annat då jag slöjdar lite också :)
#46 - 15 december 2009 03:15
Håll tummarna för att den är helt urlakad bara:)
Bilagor:
#47 - 15 december 2009 11:00
Sultanen skrev:
Håll tummarna för att den är helt urlakad bara:)

Verkar som det iaf om man ser på hur den ser ut där jag sågat i den.
#48 - 15 december 2009 14:11
Luktade du på sågytan innan du la i den?
#49 - 15 december 2009 15:43
Saturnus80 skrev:
Luktade du på sågytan innan du la i den?

Jodå å det luktar inte nå mycket.
#50 - 28 december 2010 15:14
uppdatering

Tänkte jag skulle uppdatera tråden lite & visa hur karet ser ut nu :)
Börjar nästan ha fått till det som jag vill nu :)
Sen måste jag väl mer döpa om det till bäckbiotop än strömande kar.
Man har lite på g nu för att få lite mer fart på vattnet som jag vill.
Tyvärr lite svårt att få nån jättebra bild med min kamera :(
Lägger in en med å en utan blixt.
#51 - 29 januari 2011 20:33
man blir så avundsjuk så jag vet inte vad!
#52 - 30 januari 2011 01:12
Snyggt!! ;)
#53 - 31 januari 2011 03:08
Kul att nån mer än jag gillar det då :)
Börjar kanna meg riktigt nöjd med invånare & allt nu :)
Saknas nån enstaka bara.
Nu har jag ett stim med kongotetror, lejonhuvudciklider, Pelvicachromis sacrimontis, mässingsmunruvare, 3st l270, Corydoras sterbai & Corydoras olga tror jag dom hette.
#54 - 31 januari 2011 03:11
Bild på fiskarna! Speciellt lejonen. ;)
#55 - 31 januari 2011 03:17
Bild på fiskarna! Speciellt lejonen. ;)

Får försöka ordna det sen då :)
#56 - 31 januari 2011 05:51
Måste hålla med resten av gänget - snyggt! jag såg ett strömkar på husdjursmässan här i stockholm - Jag vill ha infann sig utan problem - enda hindret sambon
#57 - 31 januari 2011 06:27
strömkar är det läckraste som finns!
Är så onödigt sugen på ett strömkar med enbart grönlingar!
Bilagor:
#58 - 1 februari 2011 09:57
022helpek skrev:
Måste hålla med resten av gänget - snyggt! jag såg ett strömkar på husdjursmässan här i stockholm - Jag vill ha infann sig utan problem - enda hindret sambon

Du får väl ta å övertala sambon :)
#59 - 1 februari 2011 09:59
roosterboy skrev:
strömkar är det läckraste som finns!

Måste faktiskt hålla med :)
Ett öppet strömande kar sen kan det inte bli så mycket bättre ;)
#60 - 1 februari 2011 10:00
timpz skrev:
Du får väl ta å övertala sambon :)
hmm du har inte träffat henne... tur att jag får ha de två kar jag har... och liten tax förstås
#61 - 1 februari 2011 10:00
timpz skrev:
Måste faktiskt hålla med :)

Ett öppet strömande kar sen kan det inte bli så mycket bättre ;)

utan tvekan, lite synd att man bor i en lägenhet med hög luftfuktighet och dålig ventilation ><
#62 - 1 februari 2011 10:01
låg***
Testade öppet kar i mindre skala innan.Herregud, det går verkligen inte!
#63 - 1 februari 2011 10:03
roosterboy skrev:
låg***

badrummet kanske? har en oanad effekt på toabesöken kan jag berätta... ;)
#64 - 1 februari 2011 10:10
hahaha!
Jadu, helt klart en möjlighet ;)
#65 - 1 februari 2011 11:18
Jim_J skrev:

Såg en annan projekttråd här på zoopet om ett bäckkar, men kan inte riktigt komma ihåg vem det var..

Kanske detta?

Snyggt och roligt med strömmande kar, Timmy! [:P]
#66 - 1 februari 2011 13:31
roosterboy skrev:
låg***

Bara investera i en avfuktare :)
Var jag tvungen att göra då jag ju trots allt har 15 kar :)
#67 - 1 februari 2011 13:31
022helpek skrev:
hmm du har inte träffat henne... tur att jag får ha de två kar jag har... och liten tax förstås

hehe är det så illa :)
#68 - 1 februari 2011 13:32
Wilhelm skrev:
Kanske detta?

Snyggt och roligt med strömmande kar, Timmy! [:P]

Det karet funkar exakt likadant som mitt :)
Tackar :)
#69 - 5 februari 2011 07:44
grymt häftigt kar. man blir ju en smula sugen på att dra igång ett sånt projekt :)

ja undrar lite över din inredning,
har du limmat fast stenarna på glaset till returkanalen?
och isf, funkar de bra? håller det?

på dom första bilderna så ser de ut å vara ganska stora stenar som sitter där.
skulle va kul å veta om det håller en längre tid i ett så strömt kar.

lycka till.
/H
#70 - 5 februari 2011 09:10
Gillar verkligen detta akvarium!!

Med strömmande vatten och inget täckglas, får du stor avdunstning?
#71 - 7 februari 2011 10:15
[QUOTE
har du limmat fast stenarna på glaset till returkanalen?
och isf, funkar de bra? håller det?
/QUOTE]

Jo jag har limmat fast dom, är ju kolstenar så ingen större tyngd å har ju valt ut platta ex
så dom sitter riktigt bra :) Varken rötter eller stenar har haft nån tendens att lossna.

Tack så mycket :)
#72 - 7 februari 2011 10:19
Dre skrev:
Gillar verkligen detta akvarium!!

Med strömmande vatten och inget täckglas, får du stor avdunstning?

Tack för det :)

Ja det dunstar ju en del men det är det värt :)
Helt klart det kar jag är mest nöjd med å det jag får mest kommentarer om då folk hälsar på :)
Nu har jag skaffat bättre belysning också så det blev lite skillnad, å kanske kan få det nån fler växt som tar sig upp över vattenytan.
#73 - 10 december 2011 23:10
Har varit lite off här på zoopet ett tag nu.Men kan väl uppdatera hur karet ser ut nuförtiden ;)

Kommer också starta upp ett nytt projekt med ett 540l kar som jag just hämtat hem :)[ATTACH=CONFIG]49892[/ATTACH]
#74 - 10 december 2011 23:15
kommer även uppgradera detta kar mer att bygga upp det 40 cm runtom med en öppnigsbar plexiruta i fronten å nån sort av bakgrund bak. vill kunna ha stänktetror, bilbukar å kanske nån klätterfisk också :)
#75 - 11 december 2011 08:50
verkligen super snyggt!!! man blir ju riktigt sugen på att göra något liknande.
#76 - 11 december 2011 09:50
MrH skrev:
verkligen super snyggt!!! man blir ju riktigt sugen på att göra något liknande.

Tackar :)
Bara fixa ett :)

Annons