Ström i vattnet

#1 - 16 oktober 2003 14:27
Hej!
Hm har precis slamsugit o bytt vatten i mitt kar med pirayor då en av fiskarna blev fullständigt galen o drämde till doppvärmaren så att den gick sönder vattnet blev då strömförande och jag han få ett par stötar innan jag kunde dra ut sladden.. fiskarna verkar totalt oberörda -kan det stämma? det var ungefär lika strömstarkt som ett svagt el-stängsel, absolut inget skönt och nog inte heller för fiskarna!
Om allt verkar Ok nu.. kan jag vänta mig att fiskarna inte tål detta
verkar helsjukt att dom är helt oberörda!
Mvh e-bear
#2 - 16 oktober 2003 14:39
Tjena!
Måste säga att jag aldrig hört något liknande.
Jag tror att det ända du kan göra är att vänta och se. Håll lite extra koll på dom, men det verkar vara tuffa fiskar så det är nog ingen fara, men som sagt jag har aldrig hört om det!

Det ända jag sett är en piraya som saknade ett öga ( avbiten i slagsmål)+ en bit saknades på huvudet!

Hoppas det löser sig för dig!

Men man kan ju ialla fall säga att dom är laddade nu..he he !

Lycka till!

MVH
Morgan!
#3 - 16 oktober 2003 14:50
Jag är ju ingen elexpert då men jag kan tänka mig att så länge inte fiskarna har någon kontakt med "marken" så är det nog ingen fara. Av samma anledning som att en fågel kan sitta på en elledning...
Eller??
#4 - 16 oktober 2003 14:51
Jo det var så jag tänkte med, helt sjukt att det bara kan hända.. doppvärmaren hängde lite slarvigt eftersom jag höll på o rengöra då smällde fisken rakt in i den o det small till ordentligt jag bara fortsatte arbeta då jag trodde att inget alvarligt hänt..näst därpå när jag började greja igen fick jag en stöt osv..
Nu verkar dom hur pigga som hellst förutom den största (men han brukar va lite slö när man grejat o så..inget märkvärdigt.

e-bear
#5 - 16 oktober 2003 14:53
anledningen till att fiskarna inte dog är att dom inte va jordade det va du du stog på marken å hadde händerna i vattnet så strömen gick igenom din kropp medans fiskarna va helt isolerade å inte kände strömen
#6 - 16 oktober 2003 14:58
Har ett akvarium i rostfritt där ljusrampen ledde ström, jag kännde det men fiskarna gjorde inte.
#7 - 16 oktober 2003 15:02
tycker detta är ett varnade exempel på att man ALLTID ska dra ut kontakterna till akvariet innan man kör ner händerna....

mats
#8 - 16 oktober 2003 15:09
he he ja smurfmats det kan vara sant... men om jag gjort det hade jag inte märkt att doppvärmaren gick sönder och vad som hänt med fiskarna då dom strukit sig längs bottnen vill jag inte tänka på!
Kanske man skulle ha tagit upp doppvärmaren helt med sånna här fiskar, iallafall något jag ska tänka på i fortsättningen.
e-bear
#9 - 16 oktober 2003 19:08
Fiskarna är fullständigt säkra så länge de inte går emot något jordat. Med hjälp av glaset är de helt isolerade men skulle de tex komma åt en aluminiumram kan det vara värre. Det mrsonk berättar visar hur viktigt det är att använda jordade eluttag till ljusramper. Pump och värmare borde man koppla bort innan man stoppar ner händerna (inte för att jag lever som jag lär). Lyset är ju svårare då man ofta vill se vad man pysslar med.
#10 - 16 oktober 2003 19:14
tycker att de de andra säger att inte fiskarna var jordade och därför inte blev berörda verkar helt korrekt men DU hade En Djävulsk tur att det inte var mer ström än så... Kunde gått illa annars =)

Annons