Strilrörets placering??

#1 - 14 augusti 2010 21:34
Hejsan
Jag har ett Eheim ytterfilter med strilröret placerad på ena kortsidan. Man kan ju vrida röret neråt/uppåt, hur ska jag vrida röret för att det ska bli "lugnats" vatten i karet?

Jag vill helst inte att fiskarna ska behöva simma motströms hela tiden ;-)

MVH tiffy07
#2 - 14 augusti 2010 22:00
Det är inget du behöver oroa dig för, jag har ännu inte sett några fiskar som inte orkar simma i ett kar pga för hög cirkulation;).
Har du däremot fisk som inte alls vill ha så mycket rörelse i vattnet kan du rikta strilrörets utblås bakåt, mot rutan den sitter mot.
#3 - 15 augusti 2010 07:58
Det låter bra!
Jag har haft strilröret riktat rakt fram, men igår provade jag att rikta det neråt. Fiskarna verkar simma mer i hela karet, men jag tycker jag får mer småpartiklar flygande runt i karet oxå.
Det var mest scalarerna jag tänkte på, dom vill väl inte ha för mycket flås? Småfiskarna har nog inga problem att ta sig runt i lite vattenrörelse...

Mvh tiffy07
#4 - 15 augusti 2010 08:07
Det är ingen fara för skalarerna heller, det är bara precis framför utblåset som det är bra fart, annars är det lugnt mer eller mindre i hela karet. För syresåttningens skull är det bästa att ha strilröret mot ytan så du får ytvattenrörelse:).
#5 - 15 augusti 2010 08:28
Tack för svaren!

Då riktar jag tillbaka det igen som jag hadde innan ;-))

Mvh tiffy07
#6 - 15 augusti 2010 09:20
Det blir nog kanoners:)!

Annons