Strilrör på powerhead

#1 - 27 september 2005 12:47
Har idag i mitt 200L en powerhead med filter monterat på undersidan så den fungerar som ett innerfilter.

Utblåset vinklat så det rör om vattenytan.

En tanke jag haft.
Jag skulle vilja ha kvar ytrörelsen men inte åstadkomma så mycket snurr i vattet. Trevligare om växter står mer rakt upp istället för att ligga i strömriktningen.

Med mitt powerhead följer ett munstycke som går rakt upp, avsett att fästa slang på för att tömma vid t.ex vattenbyte.

Min tanke, Om man skulle sätta en slang på den och koppla vidare till ett strilrör som får ligga horisontellt i bakkant på akvariet?

På det sättet skulle "utblåset" mer eller mindre försvinna.

Finns det för eller emot? Någon som gjort liknande?
#2 - 27 september 2005 12:52
[QUOTE=PeterFag]Har idag i mitt 200L en powerhead med filter monterat på undersidan så den fungerar som ett innerfilter.

Utblåset vinklat så det rör om vattenytan.

En tanke jag haft.
Jag skulle vilja ha kvar ytrörelsen men inte åstadkomma så mycket snurr i vattet. Trevligare om växter står mer rakt upp istället för att ligga i strömriktningen.

Med mitt powerhead följer ett munstycke som går rakt upp, avsett att fästa slang på för att tömma vid t.ex vattenbyte.

Min tanke, Om man skulle sätta en slang på den och koppla vidare till ett strilrör som får ligga horisontellt i bakkant på akvariet?

På det sättet skulle "utblåset" mer eller mindre försvinna.

Finns det för eller emot? Någon som gjort liknande?[/QUOTE]

Du får något mindre vattencirkulation, men dom får ju som sagt mindre snurr i vattnet.
Jag testade det en gång och blev löjd, körde lite väl stor pump i ett yngelkar så jag gjorde som du sa och de funkade

//Peter
#3 - 28 september 2005 00:44
Förutsatt att man inte har ett minimalt hål så att pumpen inte får ut sin mängd vatten, så blir väl ändå inte CIRKULATIONEN mindre?

Förutsatt att man då har tillräckligt många tillräckligt stora hål. Skillnaden blir ju att ist för 200l/h från ETT hål, så får man (exempelvis) 10 hål med 20l/h...samma cirkulation, men mindre "fart" på varje stråle
#4 - 28 september 2005 10:49
Jag kan tänka mig att cirkulationen minskar något p.g.a. motståndet i strilröret. Blir hålen för stora så sprutar det inte ut ur alla, utan bara med kraft i de första hålen.

Men borde inte effekten av ytomrörelse på större yta kanske motverka och få det till att gå åt rätta hållet istället?

Annons