strilrör i malawikar?

#1 - 16 september 2005 13:43
Hej, tänkte göra ett strilrör till mitt 375L malawikar, ytterfiltret är ett eheim och min fråga är: vad är bäst strilrör eller utan?
Problemet är att just nu så är utblåset från ytterfiltret bakom min bakgrund för att sätta fart på vattnet bakom bakgrunden pga. doppvärmaren sitter bakom bakgrunden, jag vill ha ytterfiltrets kraft i karet och inte bakom bakgrunden......
Nån med ideèr?
Har dessutom två cirkulationspumpar och ett innerfilter i karet om det kan vara till någon hjälp?
Upskattar snabba svar då det är tänkt att jag skall köra igång till helgen.
Tackar på förhand...
#2 - 16 september 2005 21:30
Jag kör också med doppvärmaren bakom bakgrunden. Däremot har jag inte någon cirkulation där mer än det lilla det råkar bli. Utblås och insug har jag i karet. Man får nog ingen vidare snabb effekt på temp-höjning/sänkning på mitt sätt. Men, tanken är endå att man ska ha en stabil temperatur.

Får du in ytterfilters effekt i karet också så blir Malawisarna glada. De gillar ju lite fräs på vattnet. Fast du har visserligen redan två pumpar och ett innerfilter i karet.
#3 - 16 september 2005 22:45
Hur mycket pumpar cirkulations pumparna då.Du kan ju ha utblåset i karet och insuget bakom bakgrunden.
MvH Richard
#4 - 16 september 2005 23:13
[QUOTE=gigardt]Hur mycket pumpar cirkulations pumparna då.Du kan ju ha utblåset i karet och insuget bakom bakgrunden.
MvH Richard[/QUOTE]

Fast få får man inte med sig "skräp" in till den mekaniska filterdelen av filtret.
#5 - 16 september 2005 23:20
Det är väl bra det,då behöver man inte göra rent filtret lika ofta.Det tar ju inte med allt skräp ialla fall,skräpet slamsuger man bort vid vattenbytena.
MvH Richard
#6 - 16 september 2005 23:24
Har inte slamsugit eller rensat filtret på 5-6 månader. Och det funkar lika bra för det. Är nog lite gojsigt i filterburken men, det är ju guld värt.

Annons