Stressade Black Mollysar

#1 - 23 maj 2004 08:32
Hej!

Igår köpte jag 3 stycken blackmolly. En hane och två honor. När jag var på väg hem med fiskarna så skakade bussen och tunnelbanan ganska mycket. Jag kände där nere i kassen hur dom blev panikslagna. När jag kom hem så darrade dom av skräck. Jag släppde sakta ut dom i karet och där var dom. "Sprang" och gömde sig var det första de gjorde.

Idag. Det har gått en dag och så fort någon går förbi så gömmer de sig under en lavasten eller liknande. Alltså blir dom helt galna och någon går förbi.
Är det någon stressjuka eller kommer dom bli återställda? Tacksam för svar.

Sällskapet till de 3 Black Molys:

2 Svärdbärare
1 Neontetra
2 Platy
2 Guppy
+ de tre Black Mollysarna.

Fiskarna skadar inte varandra problemet är bara att Black Mollysarna blir rädda hela tiden.
#2 - 23 maj 2004 08:55
Har du läst om fisken?
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=35
#3 - 23 maj 2004 09:03
De kan vara skygga en vecka till ca 14 dagar men sen vänjer dom sig vid sin nya miljö.
#4 - 23 maj 2004 09:06
Fast de är inte skygga utan dom är framme när ingen person är nära akvariet. Sen när någon kommer så simmar dom ner snabbt och sedan upp fort och slår "nosen" i täckglaset. Det är väl inte normalt.
#5 - 23 maj 2004 09:17
När dom gör så så är dom skygga. Så är deras beteende. Jag köpte ciklider till min dotter för 10 dagar sen och när det kommer in någon i rummet så studsar det in sina grottor. Men sitter man helt stiil så kommer de fram efter en stund och är lite nyfikna men så fort man ändrar armen eller nåt så sticker de och gömmer sig.

Helt normalt så du behöver inte oroa dig!
#6 - 23 maj 2004 09:21
*lättnad* Tack!
#7 - 23 maj 2004 09:26
Mina praktbotier tvärvägra komma fram när vi böt kar. De gömde sig konstant i en trärot i en månad.

Skönt att du är lättad nu BM!
#8 - 23 maj 2004 11:24
Jag tycker fortfarande att det är konstigt. Mollysarna liksom försöker göra "självmord". De simmar in i saker, simmar med buken mot en lavasten så buken rivs. Simmar upp i täckglaset och slår sig.
Allt detta endast när någon går förbi.
Jag skulle inte säga att detta beteende kallas "skygg".
#9 - 23 maj 2004 13:33
Men BM då! Du måste ju förstå att det är ju i en helt ny miljö för dom och de hittar ingenting!!!!
#10 - 23 maj 2004 19:39

De flesta akvariefiskar brukar vara skygga den första veckan.
Jag köpte 8 Platy och de var heltokiga i början men efter två veckor kände de sig hemma.
Jag köpte 2 Nyckelhålsciklider för några månader sedan, den ena kände sig redan från början hemma och trivdes jättebra. Den andra den stora hanen (13 cm) har nu efter fler månader slagit sig till ro. Nu kan man sätta sig vi akvariet utan att han gömmer sig i någon av kokosnötterna.
Ha tålamod så kommer snart dina black molly lugna sig [:)]
#11 - 23 maj 2004 19:46
Nu vet jag inte om det här gäller i detta fall men rent allmänt bör man placera akvariet där det är så lite spring som möjligt. Man bör även täcka 2 sidor i karet med någon bakgrund e.d. så att fiskarna kan känna sig trygga.
#12 - 23 maj 2004 20:02
En bakrund skulle vara bra men algtillväxten..
#13 - 23 maj 2004 20:09
Jag tycker att du ska satsa på mer växter istället och lite gömställen stenar och rötter.
Växterna minskar alg tillväxten.
#14 - 23 maj 2004 20:13
En bakgrund, några rötter eller stnar eller grottor som gömslen samt gott om tätta växter som är snabbväxande är något du bör satsa på BM. Det är bra för dina fiskar som du har.
#15 - 24 maj 2004 16:29
Tack så mycket allihopa för hjälpen!
Mina mollys har för första (!) gången kommit fram och ätit!
De är inte rädda längre. Jihooooooo!!
#16 - 24 maj 2004 17:02
Det var roligt att läsa!!! Har gått och funderat på din oro om dina älskade fiskar!
#17 - 24 maj 2004 18:06
Marie J.
Du är en mycket omtänksam person :)! En ros till dig.
#18 - 24 maj 2004 18:12
[:I] [:)] [:-34]
#19 - 24 maj 2004 18:52
Marie J: Nu har jag satt dit en liten bakrund. Mollysarna kanske känner kanske sig lite tryggare. Förresten fick jag aldrg ett korrekt svar angående salt. Så jag bara hällde en tesked jodfri grovsalt i karet. Det blev minsann fart på mollysarna. Men först blandade jag saltet i ett glas med vatten förståss.
Var det jag gjorde fel eller rätt? Angående saltet alltså. Fiskarna tycks må lite bättre. Inget ser galet ut i alla fall.
#20 - 24 maj 2004 18:52
Glömde tillägga att karet är 60liters som jag la en tesked salt i.
#21 - 24 maj 2004 19:22
Det var så lite salt så det är ingen fara. Men jag tycker nog att du inte behöver lägga någon salt i mer.

Bakgrund brukar göra susen och skaffar du sen mycket växter och sånt så blir det kanonbra!

Har du en bra akvarieaffär som du kan handla bra växter i?
#22 - 24 maj 2004 19:23
Har du någon zoonen?
#23 - 24 maj 2004 19:25
"Har du en bra akvarieaffär som du kan handla bra växter i?"

Ja det kan man säga. Har en i mitt centrum och en i stan. Jag köper för det mesta i stan. (Billigare).
Men om jag får problem med mollysarna, hur mycket salt ska jag hälla. Det sägs väl 1 Deciliter på 100 liter. Vad blir det på 60 liter då? Och hur ofta ska man ge salt.
(Jag tänkter inte ge salt utan undrar bara).

#24 - 24 maj 2004 19:26
Jag har zoonen ja.
Jag heter black_m
#25 - 24 maj 2004 19:33
Det räcker med en halv dl för om du har ett kar på 60 l så går lite bort för gruset tar plats och man fyller ju aldrig ända upp till kanten så räkna med att du har 50 l vatten.

Om du sen tummer ut 15 l i veckan så får du då tillsätta ca 2 tsk salt med det nya vattnet du tillsätter.

Om du ska börja konstra med salt så tänk på att inte hälla i hela dosen på en gång utan lägg det i 1 l vatten och vispa upp saltet tills du inte ser kornen och så häller du ca 1 dl i taget under 2 till 3 dagar så du inte chockar fiskarna.

Jag ska ta och besöka din zoon och se hur du har det där =).

Bor du i Göteborg?
#26 - 24 maj 2004 19:42
Nej jag bor i Stockholmmmmm
#27 - 24 maj 2004 20:17
Ojdå.. Jag hällde nyss i en halv liter... Hoppas de klarar sig.
#28 - 24 maj 2004 20:24
Ursprungligen skickat av black_molly
)Men om jag får problem med mollysarna, hur mycket salt ska jag hälla. Det sägs väl 1 Deciliter på 100 liter. Vad blir det på 60 liter då? Och hur ofta ska man ge salt.
(Jag tänkter inte ge salt utan undrar bara).

Har du hält i en ½ liter salt eller vatten? Du sa ju att du inte skulle göra det nyss.

Tyvärr vågar jag inte svara på vad som händer med fiskarna för jag skulle aldrig hälla i så mycket på en gång när det inte är vana vid salt.

Jag tror inte att de dör men de kommer nog inte må så bra på en stund. Du måste vara försiktig med sånt hä'r annars så är det bättre att du låter bli.

Du har dessutom helt nya fiskar som redan är uppstressade av flytten så då bör man absolut inte hålla på och mixtra om det inte är absolut nödvändigt!!!!
#29 - 24 maj 2004 20:28
Ajdå, det gjorde ont i hela mig. Ska jag pumpa ut vatten nu eller? *Panikslagen*
#30 - 24 maj 2004 20:30
Det verkar inte så farligt.. Dom verkar lite fulla. När jag knackar på rutan som sticker dom inte iväg. Dom är mer aktiva också.. Jag tror inte något har hänt.. Men jag låter bli med saltet. *ryser*
Skulle bara testa lite. Av misstagen lär man. Tror jag..?
#31 - 24 maj 2004 20:41
Jo men det bästa är att lära sig av andras erfarenheter. Det är ju därför du är här och ställer 1000 frågor för att du vill lära dig allt för att dina fiskar ska må bra och att du slipper göra de misstag som andra har gjort som tom kan vara skadligt för fisken.
#32 - 24 maj 2004 20:46
Firrarna vill inte tro att saltet e farligt tydligen.
#33 - 25 maj 2004 12:10
Marie J: Fiskarna verkar inte har blivit döda eller illamående av saltet. Tur!
#34 - 25 maj 2004 12:26
Varför ska man hälla i salt i karet?
Ingen som har sagt nåt om det till mig...
#35 - 25 maj 2004 12:58
Danne o Cissi. Denna tråd kan du strunta i. Jag experimenterade bara lite med salt. :)
#36 - 29 maj 2004 16:47
Hurra!!!!!!!!!!!!!

Äntligen har jag fått yngel! De är små och gulliga! (Såklart..)
Jag vet inte riktigt vad det är för "ras" men jag tror att det är guppy. Jag har fiskat upp dom och lagt dom i yngel-karet.

Över till problemet. Jag har många gömställen i karet. Ynglen gömmer sig oftast i gömställerna men ibland gräver dom ner sig i gruset. Då är det alltså grus jag pratar om. Det ungefär 6 - 12 mm tjockt. Dom gräver ner sig. Idag när jag slamsög så kommer det in ett yngel i slamröret. Yngel var alltså nergrävt under gruset nere vid bottenglaset.
Kommer dom göra så när jag byter till blästersand? (biltemas)
#37 - 29 maj 2004 18:20
Någon som vet? Kanske Marie J?
#38 - 30 maj 2004 10:05
Detta börjar bli tröttsamt.. Jaja, om ingen vet så.
#39 - 30 maj 2004 13:17
hm.. det bästa vore om du inte slamsug så länge de är så små, när de är större är de ju lättare att se vart de är.
Du kan ju ta en liten burk och ta bort vatten med istället.
Det är inte bra att slamsuga för ofta, de viktiga näringsämnena för växterna försvinner.
Jag tror inte att det är någon fara med gruset, jag brukar ha vanligt akvariegrus till mina yngel.
#40 - 30 maj 2004 18:13
Grattis BM!!!! Det var 7urkul att höra att du fått tillskott i karet!

Du behöver ju inte promt ta bort ynglena från karet. Det gör inte jag och dom är så kvicka och smarta ynglena och gömmer sig. Mina mollybebisar gjorde likadant att de gick ner i gruset och gömde sig men det är ingen fara. I blästersanden är det ingen av dom som "gräver" ner sig hos mig.

Om du nu absolut vill ha ynglena i karet så behöver du ju inte fånga alla på en gång för då blir det en herrans cirkus i karet utan ta lite då och då tex vid matning.

Lycka till!
#41 - 14 juni 2004 00:17
Jo det kan man testa..
#42 - 11 september 2006 17:22
Hej
Beter sig mollyhonan konstigt när det är dax för yngel?
#43 - 22 september 2006 19:11
[QUOTE=black_molly;499948]Glömde tillägga att karet är 60liters som jag la en tesked salt i.[/QUOTE]Läste hur det var när dina Mollysar var skygga.detta har hänt mig då när jag tagit någon fisk m. håven,så har de sen varit och gömt sig som om de har ett bra minne och tror att den hemska håven ska komma igen. Nu för tiden försöker jag undvika det, men så sent som igår var jag tvungen att ta upp lite yngel till ett annat kar(blir för många)och gissa om de blev skygga!men jag pratade massor med dem och då kom de fram och var lika lekfulla igen.De är underbara!
men rikligt med växter och lite gömmor, samt lite flytväxter i ett hörn uppskattar de.Och så har jag märkt på mina Mollys att dämpad belysning(acceptabelt för växterna)trivs de utmärkt.
#44 - 22 september 2006 19:14
[QUOTE=black_molly;499948]Glömde tillägga att karet är 60liters som jag la en tesked salt i.[/QUOTE]ja det är bra, jag brukar ha en till två teskedar salt och har inga problem med mina Mollyn.Inga vita fläckar.
#45 - 22 september 2006 19:18
[QUOTE=Lotta73;843230]Hej
Beter sig mollyhonan konstigt när det är dax för yngel?[/QUOTE]Ja honan blir lite orolig, antar att det kan vara förvärkar.Mina honor har alltid varit lite oroliga innan, ligger på botten på sin favoritställe och vilar och vankar av och till.När hon börjar få sina yngel blir hon som vanligt igen och piggare än nånsin.
#46 - 22 september 2006 20:22
Nu vet jag inte vad för slags vatten du har i kran, men bor du i t ex i Stockholm eller nåt annat ställe med mjukt vatten, kan du hälla i 4-5 teskedar till - men det skall vara koksalt, med eller utan jod, inget annat. Du kan ju hålla lite koll på neontetran. Om den säger att den inte gillar behandlingen ska du nog byta lite vatten utan att tillsätta mer salt.

Om du däremot plockar bort neontetran och bara har fisk som gillar hårt vatten kan hälla i sånt salt som Malawi- och Tanganyikafolket använder (vad det nu kan vara...)

Svärdbärare, platy och molly lever i Centralamerika där vattnet oftast är hårt - alltså innehåller kalk. De här fiskarna går ganska bra i Stockholmsvatten t ex som är mycket mjukt men dom är lite känsligare på det hela taget då. Neontetran kommer från svart- eller klarvatten på gränsen mellan Peru och Brasilien. Där är vattnet extremt mjukt och ganska surt. Natriumklorid, alltså koksalt, förekommer inte där neontetran lever men den och de flesta andra svartvattensfiskar (men det finns undantag) verkar inte må dåligt av koksalt vilket däremot många fiskparasiter gör. Därför kan man tillsätta upp till ca en tsk per 10 liter akvarievatten utan att fiskarna mår dålig. Molly m fl får samtidigt lite fler joner i vattnet - om än inte så bra som kalksalt skulle varit. Alltså en kompromiss.
#47 - 22 september 2006 20:28
Ursäkta jag hade missat en del av diskussionen. Jag gissar att mitt inlägg är överspelat! Sorry.

Annons