Hej!
Startade mitt akvarium den 23 dec.
Köpte sedan den 26/12 3 st Platys. Köpte dem som 1 hane (röd) och 2 honor (wagtail o dawn). Den röda hanen gömde sig rätt mycket ibörjan medan min wagtail busade ganska mycket med min dawn och man såg helatiden den vackra wagtail teckningen på fenorna.
Köpte den 31/12 1 st kometplatyhona och 2 små ancisitrusar. Koppade i dem som man ska och de tre nya fiskarna såg ut att trivas med en gång. Men då hände det konstigta, min wagtailhon förändrades totalt i humöret. Hon blev sur och stressad. Simmar sedan dess alltid med bakfenan och ryggfenorna ihoptryckta, fenorna vid gällarna viftar hon med hyperaktivt. Hon gömmer sig för det mesta under filtret/pumpen eller en stor rot eller någon annan stans... När hon ligger på botten o gömmer sig så är fenorna helt stilla, har trott hon varit död några gånger, men hon har sedan värdens fart så fort det nalkas mat, kommer farande så fort hon fattar att det är mat, men ger även då det stressande intrycket och åker hit o dit.
Vi köpte 2 platy honor till i lördags (6/1) och hon beter sig fortfarane likadant.
Kan även nämna att vi nu tror att den dawn vi köpte först är en hane och inte en hona som vi köpte den som. Alltså var wagtailhonan bra när hon var ensam med 2 hanar, men inte när det kom in gravida honor...
Vad tror ni som har lite erfarenhet om detta?