Stressad metallpansarmal?

#1 - 26 februari 2007 19:28
Tog över ett akvarium (54 liter) i förra veckan med 2 röda scalarer och 3 fembandsbarber. Från början var barberna klart regerande i akvariet, scalarerna fick knappt äta. I lördags köpte jag till 2 blåguramis (en hona + en hane) och 3 metallpansarmalar (en stor + två mindre) och nu är maktbalansen i akvariet bra, ingen är elak mot nån annan fisk.

Däremot har den stora pansarmalen ända från första början verkat väldigt stressad. Oftast simmar den omkring och mumsar på bladen eller rotar i botten, men ganska ofta får den fnatt och simmar upp och ner för rutan (inte upp-o-ner utan uppför och nerför) som en galning. Upp och ner upp och ner, väldigt snabbt. Den simmar inte ända upp till ytan men nästan. Den har ju två kompisar, men de är mindre, kan det vara så att den saknar en "vuxen" kompis? Eller är detta naturligt beteende?
#2 - 27 februari 2007 06:24
Pansarmalen är troligtvis stressad för att den är en stimfisk så de vill vara mist 6st. Att den ibland simmar så är inte konstigt men den ska inte göra det hela tiden

Du har för mycket fisk för ditt lilla akvarium, mer lagom för ett av den dubbla storleken. Barber bör du inte ha med skalarer och guramis för de är fenbitare. Och skalarer bör du inte ha i ett akvarium under 250liter, de blir stora.
#3 - 27 februari 2007 07:21
Har du tittat på hur stora blågurami blir?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=854

Håller med Lena att det är nog mängden som saknas när det gäller din pansarmal.
Du får göra som vi andra, köp ett större kar :) Blir bara fler och fler hos mig iaf.
#4 - 27 februari 2007 09:55
Jag har haft 3 pansarmalar förut tillsammans och det funkade jättebra. Kan det helt enkelt vara åldersskillnaden som stör den stora? De andra två trivs ju bra.

Gällande scalarerna och barberna så var de ju i akvariet när jag tog över det, och där har de bott i alla fall ett år. Fembandsbarber är tydligen inte lika aggressiva som tigerbarber och som jag skrev så har det blivit en lugn balans sen de andra fiskarna flyttade in. Men som jag också skrev så märktes det ju innan helt klart att barberna hade övertaget. Men nu är scalarerna framme och simmar och äter precis som en välmående fisk ska göra.

I djuraffären sa jag hur stort akvarium jag hade och frågade om det var ok med blandningen och mängden av fiskar och det var det. Men man läser ju olika saker hela tiden, så man vet inte vem man ska tro.. Men ja, jag ska byta till ett större akvarium så småningom.
#5 - 27 februari 2007 10:13
Det är så stor skillnad på fiskar, inte bara arterna utan även individerna. I mitt nya kar har jag fiskar som jag fått på annat ställe och där var olika corysar med. Jag trodde inte att dom skulle trivas, men dom har ju trivts i ett år iaf så varför skule dom inte trivas nu.
Har dom gått tillsammans så är dom ju vana vid varandra och har det gått bra hitintills så varför inte i fortsättningen.
Fortsätt du bara att ha dom som dom är.
Är det samma sorts pansarmalar? Åldersskillnad ska nog inte vara något problem.
#6 - 27 februari 2007 13:33
Japp, alla tre är metallpansarmalar!

Mm jag hoppas verkligen att de fortsätter trivas ihop. So far so good. (Förutom för stackars stora pansarmalen)
#7 - 15 mars 2007 23:19
Stressade Metallpansar

Jag tror min ena pansar var lagom stressad när jag hittade honom fastkilad mellan sugpropparna på baksidan av min filterpump ikväll. Han hade vikt in sidfenorna när han simmat ner emellan, när han så skulle upp igen fattade han inte hur, hoho...

Han är bara lite bebis, knappt 1,5 cm. Han undkom utan fysiska åkommor! :D

Annons