Strejkhat och nya firrar.

#1 - 10 juli 2008 15:31
Det är en torsdagsmorgon i Juli, året är 2008 och staden är Stockholm. En ung kis är på väg till tricken för att masa sig in till näst sista arbetsdagen innan semestern. Men får jag åka in till jobbet utan problem då? Nehe, så fan heller! Stora jävla problem på tricken, jaha - och inte kan jag ta någon buss till närmsta pendel för idiotjävlarna STREJKAR! Jag, och jag understryker det verkligen HATAR strejk och strejkare. Det är totalt jävla onödigt och gynnar fan inte samhället ett smack.

Nu handlar det inte om att jag inte anser att busschaffisarna ska få sova och ha bättre betalt, men ge bara fan i att strejka så vanligt folk som jag kan komma till jobbet trots att Veolia Transport är helt jävla inkompetenta och inte kan köra tunnelbanorna en helt jävla vanlig vardag på sommaren.

Hursom så kom jag inte försent till jobbet, inte för att det hade spelat någon roll, men jag avskyr helt enkelt bara att komma försent. Jag ser alltid till att vara ute i god tid, istället för att ha kommit 06:35 så blev det 06:59 då.

Nog om min ilska och irritation. Det har blivit lite ny fisk, damen och jag var och valde scalarer häromdagen. Det blev en riktigt fin "vanlig" och några grå/svarta. Dom åt upp 20 limia-yngel på en gång dom kom i karet :)

Har fixat Lyrschackbräden (Dicrossus filamentosus) också. Dock var dom rejält medtagna och jag får se hur många fler som överlever... Jo, sen så blev det några Corysar också, Julii, för att komplettera ett stim.

Ser i ögonvrån hur smågäddorna hugger mot luftbubblor, antar att dom är hungrig - ska nog mata dom med lite frysta räkor då :D

//C

EDIT: Glömde ju dagens händelse, hittade Fundulopanchax gardnerii-yngel i den lilla burken på jobbet.
#2 - 10 juli 2008 16:16
Förstår dig angående strejken kul med ny fisk iallafall.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 juli 2008 16:29
Förstår dig inte alls angående strejken;)
Att de skall ha vettiga löner och arbetstider är väl ganska naturligt och detta är ju det enda sätt som de kan agera på.
Det omnämndes ju dessutom i varenda nyhetssändning igår vad som skulle hända så det kan knappast ha kommit som någon större chock för någon.
#4 - 10 juli 2008 16:50
Nej självklart ingen chock, men nu var det ju såhär att T-banan fuckade samtidigt och då blir det lite svårt när man inte direkt har gångavstånd till pendeltåget därav behovet av buss.
#5 - 10 juli 2008 17:47
Hata på du, men vi bryr oss mer om säkerheten i bussarna och vår arbetsmiljö. Varför inte kolla aktuellt trafikläge på sl.se i morgon bitti?
Eller ta hojen till pendeln, det är ju bara rätt ner genom Örby,tar max 5 minuter, eller promenera över Bandängsgärdet till Högdalen där Huddingebussarna går??

Tror inte att du hatar tillräckligt för att vilja åka med en förare som sovit 4-5 timmar senaste tre nätterna, och har mikrosömn var femte minut.
För det är precis det strejken handlar om.
Och hur många har arbetsdagar som sträcker sig från fem på morgonen till sju på kvällen? För vår lön, och noll fringisar.

Hata istället BUA (bussarbetsgivarna) som inte anser sig ha råd med det som de kommunala bolagen har råd med, och som BUA en gång kom överens med facket om, nämligen att alla förare ska gå på samma avtal oavsett vem som vann senaste upphandlingen.
Vem vill ha ett jobb är du riskerar anställning och ekonomi vart tredje år? Svårt att planera sin ekonomi, t. ex. att få lån på banken i en sådan situation.
Så då kanske bussarna slutar gå för att det inte finns folk som vill köra på sådana anställningsvillkor.
Det är redan nu brist på yrkesförare, och värre lär det bli, om vi inte ens får vettiga arbetstider.

Dessutom gäller ju resegarantin för tunnelbanan under strejken. Riskerar du bli 20 minuter sen ersätter SL taxikostnader upp till 300 spänn. Det kommer du garanterat till pendeln på.

Hälsar en idiotjävel till bussförare.
#6 - 10 juli 2008 17:51
Undrar vad du sagt om det var du själv som var tvungen att strejka för bättre lön och normala arbetsförhållanden ? Hata på du , men jag anser dig bara löjlig
#7 - 10 juli 2008 18:02
nu tar du i lite va? Verklligen logiskt att tycka att d skall låta bli att strejka för att du får problem.. Är det inte liksom det som är själva GREJEN med att strejka? Att du skall fatta varför de är värda bättre vilkor.
Det är väl bara direktörer som kan låta bli att strejka o ändå få vad de pekar på.
#8 - 10 juli 2008 18:36
Hatar strejk och strejkare? Är du säker på att du aldrig kommer att bli uttagen till strejk själv :confused:?

Blev förövrigt drabbad som patient när sköterskorna strejkade för några år sedan. Resultat blev att en sedan flera månader planera operation sköts på framtiden, men inte svor jag över sköteskorna för det...
#9 - 10 juli 2008 18:56
Jag måste faktist hålla med dig.. Personligen tycker inte heller jag att det är lönsamt med strejker. Har eg. aldrig kommit underfund med varför man står ute i ur och skur i flera dagar/veckor och får inte ett skit gjort! Massor med människor blir drabbade av detta som eg. skulle kunna skötas ändå, utan strejker (tycker man.. eller jag). Se bara på den senaste sjuksköterskestrejken. Vart de gladare efteråt med sina 123:- (eller vad det var) påökt om... hmm... inte fan vet jag när beslutet skulle gå igenom. Hur mycker förlorade de i strejken?? Vist tycker jag att man skall tjäna det man förtjänar, ha vettiga arbetstider osv. Men att strejka... nä. Jag tror inte på det.
#10 - 10 juli 2008 19:51
Jag fick fast anställning som en bonus eftersom facket upptäckte att jag hade en "oegentlig anställning", det kom fram när Kommunal tog ut barnomsorgspersonal i strejk för några år sedan.

Vad hade du tänkt att busschaufförerna skulle ha gjort då? Bocka/niga för schefen och hoppas på hans/hennes stora välvilja? Nä när avtal aldrig blir klara och villkoren är skit så återstår bara att strejka. Då och bara då måste arbetsgivarna lyssna.....
Jag "drabbades" genom att jag fick hämta min fru med bil och köra sammanlagt 10-15 mil, 1½-2 timmar.... Jag var på besök i Norrtäljetrakten hos min mamma och min fru (som kom i efterhand) kunde bara ta sig till Mörby med tunnelbana......Vad missade du? 20 minuter? Och du kom ändå i tid.....
#11 - 10 juli 2008 19:55
Det snackas vitt och brett om hur synd det är om just dom som strejkar, sure visst, jag köper det.

Men när jag personligen blir lidande är det en annan femma. Solidaritet och alla ska med skriker en del, fuck it skanderar jag - skulle aldrig ens drömma om att inte utföra mitt jobb bara för att facket skulle fått för sig det. Nej, tvi vale. Strejk gynnar ingen annan än arbetsgivarna som slipper haspla upp cash.

Sjuksköterskestrejken tidigare i år är det bästa exemplet på hur dåligt strejk fungerar så vi får hoppas på en trend, strejk som fenomen och metod funkar inte i det moderna Sverige.
#12 - 10 juli 2008 20:03
Notis: Det stormar i guldfiskskålen.
#13 - 10 juli 2008 20:21
Skönt att bara tänka på sig själv och skita i andra
#14 - 10 juli 2008 20:23
Absolut, sålänge jag sköter mitt jobb, betalar min hyra och röstar i varje val :)
#15 - 10 juli 2008 20:29
Oj, fisknördar har verkligen inget annat liv än att tjafsa med folk som bloggar. Man har väl rätt att skriva vad man tycker? Sen vad andra tycker och tänker skiter man väl fullständigt i. Era rikspuckon, sossepack är vad ni är! Skönt att ligga på sofflocket och pilla navelludd va? Slöarslen!
#16 - 10 juli 2008 21:16
tja.. har man minsta koll på historia så är det bara att inse att utan strejker hade timlönen legat på två spänn o arbetsdagen hade inte varit åtta timmar direkt... man kan tycka vad man vill om sossepack men arbetarrörelsen har haft en nyckelroll i sammhällsutvecklingen.
o Tigerlilly tycker visst själv att det är jättekul att tjaffsa med tanke på de fina omdömmena... vad vad det man körde med i lågstadiet? den som sa det kan va det:D
#17 - 10 juli 2008 22:53
Tigerlily:
Hur var det med det där med god ton och inga personangrepp?:mad: Skärp dig lite nu och skriv schysstare i fortsättningen!

Morellen har helt rätt, utan strejkvapnet hade vi haft ett helt annat samhälle....

Radioaktivaräkor: Hur kommer du känna det när du plötsligt blir uppsagd då? (om det nu händer...) Hur skall du då kunna betala hyran.... Facket är inte helt fel ändå....;)

Visst drabbas tredje man när man strejkar, men förhoppningsvis behåller man en viss makt gentemot arbetsgivaren också, det är inte bara arbetsgivarna som skall ha förmånen att suga ut arbetarna, arbetarna skall kunna ha ett liv också, då får "tredje man" stå ut med lite problem, och hur många dagar handlade det om egentligen? Två? Tre? Snacka om välfärdsproblem.....:p

Den dag jag vill åka buss vill i alla fall jag ha utvilade förare så det så...Bussförarna har min sympati!

Det blev lite rörigt det här, jag lovar härmed att snart gå och sova istället. Klart slut.[:D]

Annons