Den streamern gör knappt till eller från i så stora kar, när vi pratar streamers så får du nog börja på 2-2500l/h för att det skall bli någon större skillnad.
Flödet är så brett o mjukt att det inte brukar störa fiskarna nämnvärt även om dom simmar riktigt nära pumparna, det blir helt enkelt mer naturligt än en powerhead.
Det finns flera tillverkare men jag kan väl delge lite av mina erfarenheter så slipper du kanske ett felköp ;)
Jag har en Vortech Mp10, den kan göra vågor i kar upp till en 200 liter, kör en 5000l/h ca.
Den kan även köra olika simuleringar av vattenflöden på rev/kust och den kommer med en tillhörande kontrollenhet.
Nackdelar är att den låter en hel del och den kostar strax under 2papp.
Fördel är att propellern drivs med en magnet av motorn som sitter på utsidan av karet=mindre värme.
Den har även ett ytterst bra/brett flöde som har gjort den väldigt uppskattad på saltsidan.
Har även provat den större modellen MP40 som rekommenderas för kar kring 500l, ungefär som lillebror och den enda akvarieprylen sambon någonsin klagat över.
Sen har jag (4st) Tunze 6055 som kan köra varierande flöde enligt hur man programmerar den(den behöver dock ett separat styrdon/dator).
Tunzen är en kompakt streampump och den är riktigt tyst samt gedigen.
Min personliga favorit.
Koralia, har haft en som hållit bra men den har varit med i flera år med lite impellerbyten så har den funkat väl.
Ok pump men betydligt lägre byggkvalitet än man får med en tunze och långtifrån samma design/funktion man har med en vortech.
Dom har även styrbara pumpar men det är ingen storsäljare...
Seio, Var tidigare nöjd med dessa pumpar o hade 4 st, ingen styrning och gammal sovjet design.
Nu har jag dock fått ett par ordentliga stötar av dessa pumpar så jag har kasserat samtliga.
Dom har dock en ny modell som ser ut som en puck, den kan variera flödet och vissa modeller kostar under tusenlappen.
Jag är dock skeptisk, den lär låta lite och med mina tidigare erfarenheter så känns det inte som om jag skulle rekommendera o testa.
//NiXoN